De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Wedstrijd aspecten EACzc 2004.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Wedstrijd aspecten EACzc 2004."— Transcript van de presentatie:

1 Wedstrijd aspecten EACzc 2004

2 Programma wedstrijdaspecten
Wedstrijdvoorbereiding Vluchtplanning & -voorbereiding Start- & vliegtactiek Reissnelheid en risicobereidheid Waterballast Pauze AAT-technieken Mc Cready Finalglide Vragen

3 1. Wedstrijdvoorbereiding
Primaire voorbereiding Reglement, inschrijving, ophaler, kaarten, overnachting, Vliegtuig, instrumenten, etc. Fysieke voorbereiding Conditietraining & uitgerust Mentale voorbereiding Moeilijk tastbaar maar essentieel Innerlijk evenwicht

4 2. Vluchtplanning & -voorbereiding
Finish- en circuitprocedure + frequenties Waterballast keuze Vlucht simuleren op de kaart met alternatieve routes en weerscenario’s Bepalen starttijd

5 3. Start- & vliegtactiek Algemeen
Vroeg, met de groep of laat starten Blauw versus cumulus Startpunt keuze (bij multi-startpunt) Teamvliegen  minder fouten Dip, wedstrijd wordt pas bij de finish beslist Flinke dip  Geef niet te vroeg twee stappen terug en langzaam ritme oppakken Finish, bouw vertrouwen op Leer van fouten en de dingen die andere beter doen Oefening baart kunst!

6 3. Start- & vliegtactiek Starttijd
Verwachte start- en einde thermiek Incalculeren reissnelheid (min./max.) Bepalen tijdvenster opdracht Tendens weersontwikkeling Vroeg, met de meute of laat Ervaringen andere dagen Tips Tmax Thermiek 16:00 Tijd

7 3. Start- & vliegtactiek Omvliegen

8 4. Reissnelheid en risicobereidheid
hoog laag Risico laag hoog

9 5. Waterballast Indeling
Waarom Wanneer en hoeveel? Wanneer lozen? Temperatuur < 0 ºC

10 5. Waterballast Waarom? Wp1’/Wp1 = 450kg /350kg = 1,13

11 5. Waterballast Consequentie!
Type bellen 1. klein & sterk 2. breed 3. zwak 5. Waterballast Consequentie!

12 5. Waterballast Wanneer? Wanneer
Reissnelheid > 85 km/u (gemiddelde over hele vlucht) Bellen niet te klein Gemiddeld stijgen > 1 1/2 m/s

13 5. Waterballast Hoeveel? Thermieksterkte Waarde (m/s) Ballast (l)
geïntegreerd Ballast (l) Matig < 1 ½ - Redelijk 2 60 Goed 3 80 – 100 Zeer Goed > 3 m/s Vol

14 5. Waterballast Wanneer lozen?
Turbulente thermiek Kleine bellen Problemen met aansluiting Afname thermieksterkte Veel insecten op vleugel Thermiek versus tijd Stijgen Tijd Verschil m/s Sec. Min. 0,5 2000 33’ 20 1 1000 16’ 40 2 500 8’ 20” 4 250 4’ 10” 8 125 2’ 05”

15 5. Waterballast < 0 ºC Weerbeeld: Voorjaar NO-stroming / Hoge basis
Mogelijke probleem: IJsvorming bij loos-openingen Waterlozing stopt Staartlastig ! Toename weerstand Belemmering roeren Advies Pas lozen als Temp. > 0 ºC Antivries

16 Pauze

17 6. AAT-technieken Eigenschappen
Minimum tijd Soms beperking startperiode Snelheid telt Afstand telt bij buitenlanden Ronden in Area’s Soorten area’s Doel: Spreiding wedstrijdveld Veiligheid Mijden gaggle-vorming

18 6. AAT-technieken Plan start finish Area 1 Area 2 Area 3

19 6. AAT-technieken Tactiek-1
Voorbereiding: Bepaal globale starttijd, hou rekening met andere weersituatie Kies een vertrouwd en goed traject Calculeer reissnelheid  afstand  traject Basisregel-1 neem 1e area ruim! Start als thermisch goed is en wolken op koers Teamvliegen loont  goede afspraken noodzakelijk! Keren in bel tenzij .... Kies telkens een fictief keerpunt (ook in GPS) voorkomt zwabberen op koerslijn

20 6. AAT-technieken Tactiek-2
Basisregel-2, vlieg nooit minder dan minimum tijd en in principe niet heel veel langer! Bepaal omkeerpunt in laatste area a.h.v. verwachte reissnelheid Een goed laatste traject dan is ‘t lonend om langer (dus verder) te vliegen. Let op hoge basis  lange finalglide  hoge eind-reissnelheid

21 6. AAT-technieken Cockpitdrukte
Onzekerheid gekozen route Keuze van de route Onderweg zien dat andere route beter is/lijkt (afleiding) Bepalen keermoment/-positie Slechte koersinformatie Berekenen finishmoment (niet te vroeg!!) Ondersteuning/afleiding van navigatie-systeem

22 7. Mc Cready Basis Mc Cready stand op gemiddeld stijgen volgende bel
Bij standaard klasse snelheid volgen tot ca. 160 km/u (met waterballast iets mee) Kijk naar polaire karakteristiek (wel/geen knik) Bij insecten op de vleugel dan polaire aanpassen!! Vlieg met gedempte McCready aanduiding  stabiliseert snelheidsvariaties

23 7. Mc Cready Steektactiek
Leer tussen bellen in een optimaal pad te kiezen In beperkte mate slalommen voor een beter pad Niet onder 100 km/u tenzij goed en aanhoudend stijgen

24 7. Mc Cready Steeksnelheid
2 100 160 Snelheid (km/h) -1 Daalsnelheid (m/s)

25 8. Finalglide Leer vertrouwen op instrumenten
Klimhoogte laatste bel o.b.v. gem. stijgen Met behouden McCready stand vertrekken Reserve hoogte volgen en eventueel McCready bijstellen Dolfijnen en kies beste pad Tactiek avondthermiek Tactiek wolken(straat) op pad Leer om veiligheidsmarges te optimaliseren! Leer om tempo te behouden!

26 8. Finalglide Wind Bepalen en volgen vector-wind (wind op koers)
Wind neemt toe met de hoogte Bij tegenwind zal reserve toenemen Bij meewind zal reserve afnemen!! Bij harde tegenwind extra reserve hanteren

27 Vragen ?

28 The end


Download ppt "Wedstrijd aspecten EACzc 2004."

Verwante presentaties


Ads door Google