De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Malevitsj en het Constructivisme

Verwante presentaties


Presentatie over: "Malevitsj en het Constructivisme"— Transcript van de presentatie:

1 Malevitsj en het Constructivisme

2 Malevitsj Suprematisme: Ontstaan uit kubisme en futurisme
Volledig abstract Radicaal vernieuwend Suprematie van de geest boven de materie Malevich's tekening voor "de vijand"  Ontwerpen voor "Victory over the sun" Malevich verklaarde dat zijn achtergrond voor de 2de acte, vijfde scene, het eerste suprematistisch decor was.  Toch is dit decor niet zo abstract als we wel denken: het ontwerp is, als we kijken naar de context van het verhaal, een symbool van de dag en de nacht. De kostuums waren gemaakt van karton, papier- maché en staaldraad en evenals de decors tot geometrische vormen gereduceerd. Malevitsj creëerde een eenheid op het toneel door, in tegenstelling tot Picasso, de kostuums met het decor te integreren. Dit effect werd versterkt door met een verblindend zoeklicht details van beide uit te lichten. Het toneel werd op deze Wijze omgetoverd tot een abstracte compositie van geometrische vormen die gebaseerd was op de vormentaal van het kubisme, maar tevens de overgang naar het suprematisme markeerde.

3 Suprematisme: Abstract
Zwart vierkant als uitgangspunt Elementaire vormen:

4 Suprematisme: Vernieuwend
Opkomst industrie Ontstaan arbeidersklasse Geest van modernisering Suprematisme wilde net zo vernieuwend zijn als de vernieuwingen in de maatschappij

5 Suprematisme: Suprematie van de geest (vgl. Mondriaan)
Schilderij is geen vertaling van de werkelijkheid Het geeft de geest of een gevoel weer Ook aanhanger van de theosofie Abstracte schilderijen beschouwen als meditatieve beelden. Beweeglijk, I.t.t. Mondriaan

6 Constructivisme De Russische Avant-Garde, Steunpilaar van de revolutie
Blz. 169, 170 en 180 Werkboek: par.3, blz. 72 en 73 Par.10, blz 81 en 82

7 1917: oktoberrevolutie Lenin en communisten aan de macht
Jonge kunstenaars steunen de revolutie (vgl. West Europa) poster van Vladimir Lebedev ( ) “Ga aan het werk, maar houd je geweer bij de hand" De Sowjetbevolking moest steeds klaarstaan om te vechten tegen vijandige kapitalistische krachten, die het vreedzame werk wilden verstoren.Dat was lang de Sowjet-realiteit.

8 Uitgangspunten Kunst verbonden met dagelijks leven, schone kunsten naast toegepaste kunsten Kunstenaar is creatief ontwerper, naast wetenschapper en arbeider

9 Uitgangspunten Geen werkelijkheid weergeven, nieuwe esthetiek van machines en materialen met hun eigen schoonheid, geen ornamenten Rationele, verstandelijke opzet met geometrische vormen en pure kleuren Producten: Natuurlijke eigenschappen van materialen gebruiken m.b.v. wetenschap en techniek Sociaal bruikbaar Nuttig

10 Propaganda voor de revolutie
“Kom bij het rode leger om een beter leven te krijgen. Vanaf 1021 probeerde het Sowjet-leger mensen over te halen om bij het leger te komen door ze betere levensomstandigheden aan te bieden.

11 Architectuurontwerpen
Monumenten Architectuurontwerpen Leonidov: ontwerp voor het cultuurpaleis. Let op de invloed van het Futurisme. Tatlin: Ontwerp voor het Monument voor de Derde Internationale. Deze reusachtige (meer dan 400 meter) spiraalvormige constructie is een propaganda-orgaan van de staat. In het binnenste van deze constructie moesten drie geometrische vormen (kegel, kubus, cilinder) om hun as draaien met verschillende snelheden. Hierin waren kantoren en vergaderzalen gepland en bovenin een informatiecentrum. Tegenhanger van de Eiffeltoren, men wilde zich meten met West-Europa. Architecten maakten veel nieuwe ontwerpen om de nieuwe maatschappij vorm te geven, te reconstrueren (iets anders dan de bougeoisie). In die ontwerpen werd weinig rekening gehouden met de menselijke maat en het menselijk functioneren. Er was een duidelijke wedijver met Parijs, Chicago en Berlijn.

12 Alledaagse voorwerpen
Meubilair (Vchoetemas) Multifunctionele meubels. Rodtsjenko/Vchoetemas 1926 Vchoetemas was een nieuwe opleiding voor kunstenaar/ ontwerper zowel industrieel-experimentele produkten ontwerpen artikelen voor massa- en serieproduktie. 'rationalisering van de artistieke arbeid, die zich tot op heden in een chaotische, ongeregelde toestand bevindt'. De problemen waarmee men bij het in praktijk brengen van deze theorieën werd geconfronteerd waren weinig bemoedigend. Modelfabrieken. bestonden eenvoudigweg niet; de enige centra voor experimenteel driedimensionaal werk waren de ateliers voor metaal- en houtbewerking van het Moskouse onderwijsinstituut de 'Vchoetemas'. Hierin werden, onder leiding van Rodtsjenko en El Lissitzky, verwoede pogingen gedaan om methoden te ontwikkelen voor de vormgeving van industriële produkten, ondanks het gebrek aan materialen en apparatuur. Men richtte zich vooral op het ontwerpen van standaardmodellen voor multifunctionele meubels. Terwijl de sobere vormgeving en het economisch gebruik van ruimte een volmaakte afspiegeling vormden van het gebrek aan materialen en de schaarse woonruimte, maakten veel van de ontwerpen niettemin een onrealistische indruk. Er werden opklapbare meubels ontworpen voor vliegtuigen en lange-afstandsbussen in een tijd dat dergelijke vormen van vervoer in Rusland praktisch niet bestonden; noch de constructies noch de toegepaste materialen waren toegesneden op de bestaande productiefaciliteiten. Opnieuw lokte de kloof tussen esthetische opvattingen en de maatschappelijke omstandigheden van productie en gebruik scherpe kritiek uit. Kandinsky heeft hier les gegeven en zijn eerste ideeen voor bauhaus opgedaan

13 Kleding (Stepanova) Varvara Stepanova ( ) in een door haar ontworpen sportkleding. De foto is gemaakt door haar man, de kunstenaar Alexander Rodchenko.  Sportkleding ontworpen door Stepanova 1924 Het basisprincipe van sportkleding ontwerpen (sportodezhha) was het toevoegen van verschillende team-emblemen in grote en eenvoudige vormen in contrasterende kleurcombinaties. Stepanova schreef, dat prozodezhda ontwerpen bestond uit het samenstellen van basismodellen, die dan bewerkt en veranderd konden worden om te passen bij een speciaal beroep. Zo werd kleding massaproductie in plaats van een individueel ambachtelijk product.  “Individuele details worden geintroduceerd door het gebruik van ander materiaal en de detaillering van de snit, die afhankelijk is van het beroep: werker in een drukkerij, op een stoomboot of in een gieterij”. Met andere woorden, in het ontwerpen van kleding voor speciale professionele groepen nam Stepanova als uitgangspunt de werkomstandigheden van de drager. Ze vond, dat de naden van de patronen, de bevestiging en de zakken genoeg gelegenheid boden om de aard van elke beroepskleding uit te drukken. Een analyse van de functionele eisen stelde haar in staat een driedeling te maken: Productie kleding Sport kleding Speciale kleding (beschermende kleding)

14 Film (propaganda) Etc. Eisenstein maakte met zijn stomme films de vijand van de revolutie zwart. De politieke machthebbers steunden de ontwikkeling van de film omdat zij inzagen hoe gemakkelijk hiermee propaganda te maken was.

15 Na 1926 Kritiek van politieke leiders:
Vormexperimenten zijn laatste restant van een bourgeoisie-ideologie Wantrouwen tegen de leidende rol van de avant-garde Stalin verordonneert de sociaal-realistische stijl. Onbegrip waarschijnlijk.

16


Download ppt "Malevitsj en het Constructivisme"

Verwante presentaties


Ads door Google