Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristiaan Abbink Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Radicalisering onder jongeren
Ursula de Vries, Aranka Heyboer & Robbin Kleijn
2
Een waargebeurd verhaal…
We gaan even naar een videofragment kijken.
3
Wat hebben jullie gezien/ervaren?
Welke factoren maakte Isa kwetsbaar voor radicale ideeën? Welke signalen heeft Isa aan de buitenwereld afgegeven? Waar lagen de mogelijkheden om hulp te bieden? Wie heeft/hebben er te kort geschoten? Welke dilemma’s heb ik als docent. Waarom wel of niet melden?
4
Wat maakt jongeren vatbaar voor radicale ideeën?
Identiteitsproblemen (waar hoor ik bij?) Boosheid/falen Gepest worden Drugsgebruik Sociaal isolement geen tegenwoord Invloed media / sociale media Onstabiele relatie met familie en vrienden Geen mentorfiguur Geen hulpverlening werken in een netwerk. School hoort hier zeker bij!
5
Wat is radicalisering? “Het extremer worden van bepaalde opvattingen” Links/rechts en Islamitisch radicaliseren
6
Kenmerken van radicalisering:
Zwart-wit (wij/zij)denken Schuld bij specifieke partij leggen Politieke context plaatsen van religie In contact treden met gelijkgestemde Foutief interpreteren van de Islam door gebrek aan kennis
7
Hoe kunnen we radicalisering herkennen?
Tekens in agenda of thuisbezoek Gedragsverandering (baard staan, bidden tijdens les, houding ten aanzien vrouwen) Taalgebruik/ uitlatingen sociale media Kleding Interesse / extreem verdiepen in geloof Eten op de grond (terug naar oude gewoontes) Leiden vaak tot een “onderbuikgevoel”. Dit kan de hulpverlening/ouders ook op het verkeerde spoor zetten! Binnen het onderwijs is verzuim een goede graadmeter! (op vrijdagmiddag) bijvoorbeeld) “Je moet weten wat normaal is om het abnormale te kunnen herkennen.” “Je moet alert zijn en meerdere signalen tegelijk kunnen interpreteren.” Docenten hebben dus een belangrijke signalerende rol.
8
Opletten voor volgende tekens!
Isis Jahbat al Nusra Hakenkruis Hamas Shahada White Power
9
Taalgebruik: Deze woorden hebben binnen de Islam een religieuze betekenis. Worden vaak door ronselaars/jongeren gebruikt: Kuffar – ongelovige Dawa – verspreiden van Islam Hyra – IS doelt hiermee op uitreizen Soenna – leefwijze van profeet Shari’a – Islamitische wetgeving
10
Soms kan het onschuldig lijken, maar….
11
Profiel van de jongeren
Omvang radicalisering is laag 84% man, 16% vrouw Signalen van radicalisering komen vaker voor in het praktijkonderwijs of 1ste en 2de klas van het vmbo. Psychische problemen, crimineel gedrag en een problematische sociale achtergrond komen opvallend vaak voor Verschillende push- en pullfactoren Onderzoekers vinden geen eenduidig profiel Hoogopgeleiden, mannen en niet-bekeerlingen Pushfactoren: discriminatie, gevoel van onrecht, gebrek aan toekomstperspectief. Vrouwen, laagopgeleiden en bekeerlingen Pullfactoren: geld, avontuur, zoeken naar aansluiting en acceptatie.
12
Ik heb een vermoeden en dan?
Ga met de betreffende persoon in gesprek. Vertrouwenspersoon/zorg coördinator Betrek de directie Gesprek met (school)agenten/ cter contactpersoon Melding doen bij de politie. En dan?
13
De casustafel en partners
Gemeente Politie (wijkagenten) Scholen Ouders Moskeeën Jongerenwerkers/sociale wijkteams Samenwerking en vertrouwen tussen overheid en islamitische partijen is belangrijk het proces van radicalisering te verstoren.
14
Handige websites (Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid) (kies vakgebied docent)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.