Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMathilda van der Wolf Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Profielproduct ‘Oorlog op vijf continenten’
Lieke van Eerdt – Juli 2011
2
Achtergronden Praktische vraag De ontwerpcyclus:
Kees Ribbens – Oorlog op vijf continenten Decker Walker – ‘Toward productive design studies’ Praktische vraag De ontwerpcyclus: definitie, ontwerp, uitvoering, evaluatie
3
Factoren gegroepeerd in drie verschillende categorieën:
Docenten A, B, C en D. Vier interviews. Drie face to face. Eén per telefoon. (eind mei, begin juni) Ideale tijdpad Factoren gegroepeerd in drie verschillende categorieën: Vakinhoudelijk Schoolorganisatorisch communicatief
4
Vakinhoudelijke factoren
Motivatie voor gekozen land: Leerlingperspectief = succesfactor Eigen interesse Toegewezen Bronmateriaal: Vindbaar ? Geschikt? (kunnen vertalen naar leerling-niveau) Gevarieerd? Het ontbreken van bruikbaar bronmateriaal = belemmering Dilemma: Specifieke historische context Concrete case vanaf het begin = succesfactor
5
Schoolorganisatorische factoren
Organisatiekenmerken van school Didactiek school en doceerstijl docent (uitvoerfase) Rooster (lesduur + aantal contactmomenten) Lessenserie inpassen in curriculum Vrijheid in sectie = succesfactor / voorwaarde Steun van sectie = succesfactor Moment van inpassen valt samen met uitvoerfase = succesfactor Overige werkzaamheden: Veel andere schooltaken = belemmering Projecttijd inplannen in lesweken = ‘verloren tijd’
6
Communicatieve factoren
Bijeenkomsten Mogelijkheid tot uitwisselen = Succesfactor Docent D: ‘werkt op een eiland’ = knelpunt Buddy-systeem = gemiste kans Contact met de projectgroep Eén contactpersoon = succesfactor Docent trekt zelf aan de bel wanneer hulp gewenst is = succesfactor Balans tussen vrijheid ervaren en deadlines moeten halen Eerste kennismaking ‘Oorlog op vijf continenten’ Benaderd en gevraagd (+/-) Zelf contact gezocht
7
MAAR Persoonlijke factoren spelen natuurlijk ook een rol
(ambitie, het karakter, manier van werken, privésituatie, etc.) MAAR
8
“De uitdaging voor ontwerp onderzoek is het vangen en expliciet maken van impliciete beslissingen tijdens een ontwerpproces en om deze om te zetten in generaliseerbare theorie.” (Edelson, 2002)
9
“Gebruik mijn ervaring” – docente A
Dus…. “Gebruik mijn ervaring” – docente A
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.