De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht

Verwante presentaties


Presentatie over: "Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht"— Transcript van de presentatie:

1 Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht
Symposium BOPO-onderzoek Onderwijsachterstanden van oude en nieuwe gewichtenleerlingen Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht

2 Vraagstelling 1 achterstanden in het (basis)onderwijs
worden achterstanden ingelopen in de loop der jaren? (1994 – 2007) worden achterstanden ingelopen tijdens loopbaan door basisonderwijs? hoe verschilt dat voor onderscheiden groepen leerlingen?

3 Vraagstelling 2 is er sprake van cognitief talent bij leerlingen uit achterstandsgroepen dat nog onvoldoende benut wordt? benadering a: onderzoek naar advisering benadering b: onderzoek naar discrepantie prestaties – cognitieve competentie

4 PRIMA cohortonderzoek
van 1994/1995 t/m 2004/2005 opdrachtgever NWO-PROO tweejaarlijks  6 opeenvolgende metingen groepen 2, 4, 6 en 8 opzet longitudinaal 600 scholen, kleine leerlingen

5 Verzamelde gegevens vaardigheden taal en rekenen
sociaal emotionele variabelen (bv. motivatie, welbevinden, werkhouding) achtergrondkenmerken (bv. opleiding, geboortelanden ouders) via (cito-)toetsen, vragenlijsten (6 en 8) en leerkrachtoordelen

6 COOL5-18 cohortonderzoek
vanaf 2007/2008 opdrachtgever NWO-PROO driejaarlijks  dit schooljaar 2e meting zowel basis- als voortgezet onderwijs groepen 2, 5 en 8 550 scholen, leerlingen

7 Opbouw databestanden

8 Cross-sectioneel

9 Longitudinaal

10 Longitudinaal Prima-COOL
2010/11 a.s.

11 Leerlinggewichten onderwijsachterstandenbeleid (OAB): extra middelen voor leerlingen met achterstand  meer formatie gebaseerd op opleiding ouders en etniciteit verschillende malen gewijzigd; daarom uitgebreide indeling leerlingen

12 Indeling van leerlingen

13 Drie papers in dit symposium:
cross-sectioneel: Ontwikkelingen in prestaties en onderwijspositie tussen 1994 tot 2008 longitudinaal: Verschillen in groei van vaardigheden gedurende het basisonderwijs einde basisonderwijs: Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs


Download ppt "Jaap Roeleveld, Geert Driessen & Guuske Ledoux ORD 2011 Maastricht"

Verwante presentaties


Ads door Google