Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Heatmap
2
Heatmap Grafische representatie waar individuele waarden als kleuren worden weergegeven Web heat maps worden gebruikt om te tonen welke delen van een pagina ‘gescand’ worden met de ogen van de surfer Worden samen gebruikt met ‘web analytics’ en ‘session replay tools’
3
Wat kan je meten Heatmap
Muisbeweging – verband met oogbeweging, goed voor usability
4
Wat kan je meten Klik - geeft een overzicht waar surfers op klikken
5
Wat kan je meten Scrollmap Toont hoe ver surfers naar beneden scrollen
Toont wanneer ze de pagina verlaten
6
Session replay Met ‘session replay’ bootst men het gedrag van de surfer nog verder na met inbegrip van muisbewegingen kliks invullen formulieren Wordt gebruikt bij usability, optimalisatie funnel
7
Wat kan je meten Conversion Funnels
Visualiseert via welk pad surfers ‘conversion’ doen (jou doel bereiken) Toont op welk moment ze het conversion-proces verlaten
9
Hoe? Tracking Code Op de website van de tool kan je een Tracking code verkrijgen Die moet je in de HTML van je website plaatsen (meestal net voor de <body> tag)
10
Tools Mouseflow https://mouseflow.com/
Wordpress hotspot analytics (plugin) Heatmap SessionCam (Demo)
11
Tools Clikcktale (http://www.clicktale.com/) Mouse Tracking Suite
Visitor Recordings Move Heatmap Click Heatmap Real time Monitor Link Analytics Attention Scroll Reach Conversion funnels Betalend (wel Demo beschikbaar)
12
Tools Crazyegg (www.crazyegg.com) Heatmap Scrollmap Overlay Confetti
Betalend (30 dagen free trial, wel creditcard nodig)
13
Gebruikerstest Gebruikerstest
Je laat een aantal mensen een reeks typische taken uitvoeren De test gebeurt op individuele basis. Het gaat dus niet om een focusgroep waar een hoop mensen tegelijkertijd feedback geeft. De testpersoon behoort tot je doelgroep. Hij moet een bestaande of potentiële gebruiker zijn van je diensten, producten of website. Alles wat de testpersoon doet en zegt, wordt gefilmd. Zo kunnen jij en het webteam ook achteraf zaken verifiëren en analyseren. Spoor de tester aan om hardop te zeggen wat hij denkt (thinking aloud-methode, noemen usabilitymensen dat).
14
AB testing AB-testing = 2 varianten van je webpagina
Bij een AB-test wordt van een bestaande pagina(type) van je website een variant gemaakt. Bezoekers worden willekeurig maar evenwichtig verdeeld over het origineel (versie A) en de variant (versie B). Het doel van een AB-test is achterhalen welke versie de meeste conversies oplevert.
15
‘Eye tracking’ Oogbewegingen volgen
Mobile Usability (merk Tobii) van smartphones en tablets door middel van gebruik en eye-tracking. Video: Toekomst = computers sturen met ogen:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.