Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Talent in school én bedrijf
8 december 2016
2
Inhoud Wat en wie is DuLeGO!? Projectdoelstelling 1
ICE – model binnen OLB Vragen
3
Waarom dit project? Vanuit GO! Pro duaal leren als didactiek
Geloof in samenwerking onderwijs – bedrijfsleven Pleidooi voor aandacht voor alle jongeren / tegen segregatie Strategie om expertise uit DBSO te borgen en te delen met gewoon SO Kans om CLB te betrekken en plaats te geven in duaal leren Verdieping en verbreding traject VDAB - GO! over warme overdracht, samen opleiden en sterke loopbaanbegeleiding
4
Spoor 3: ESF-projecten 22 goedgekeurde projecten. GO! schreef het project DuLeGO! = goedgekeurd Tal van scholen zijn betrokken bij projecten van sectoren en vzw’s.
5
DuLeGO! Partnerschap SO – DBSO – CLB Agoria en FVB Artesis Plantyn Hogeschool Antwerpen DuLeGO! legt de hoofdfocus op screening, intake en matching met 2 projectdoelstellingen: Projectdoelstelling 1 – Discover & Describe Projectdoelstelling 2 – Design & Build
6
Projectdoelstelling 1 Discover & Describe Inventarisatie van de screeningstools in DBSO met als einddoel de implementatie van de sterkste elementen in het voltijds secundair onderwijs.
7
Projectdoelstelling 1 Screening arbeidsrijpheid en -bereidheid bestaat uit 3 onderdelen: Intakeprocedure (werkkwaliteiten) + Kickstart (onderwijs en duaal) Casussen + STARR Exploratieweek in reële arbeidsituatie (WE – en ME – tool) Kortweg ICE – model genoemd
8
Projectdoelstelling 2 Design & Build Loopbaancompetenties in kaart brengen vanuit het perspectief van het lokale bedrijf, de school/het CLB en de individuele leerling met het oog op bepalen van arbeidsrijpheid.
9
Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Praktijkonderzoek Hoe kunnen leerlingen een bewuste en positieve studiekeuze maken voor duaal leren? Hoe doen onze leerlingen het in het beroeps- en studiekeuzeproces? Hoe kunnen school, CLB, andere actoren,… hen daarin stimuleren? Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
10
Praktijkonderzoek 4 pijlers van de OLB-scan
Visie en draagvlak Organisatie Visie en Doel Beleid en Draagvlak Leiderschap Strategisch niveau Van toepassing op heel de school Gedeeld in heel de school Rollen en taken (wie neemt wat op) Professionalisering (kennis, vaardigheden, competenties en de ontwikkeling ervan) Persoonlijke voorkeur /mogelijkheden ll. Organisatorisch, tactisch Verantwoordelijkheden Eigenaarschap Leerling centraal Oriëntatie en begeleiding Samenwerking OLB inhoud geven OLB plaats geven in het curriculum Zorgen voor een krachtige leeromgeving Inhoud Aanbod Ouders Externe partijen Wie kunnen en moeten we in het hele OLB-proces van de leerling betrekken? Wie kan dit OLB-aanbod versterken? PBD-POC
11
Praktijkonderzoek Gebruik van de OLB-scan
Wat zien we hier? de OLB-scan zoals ingevuld door school x de ideale wereld Wat kan je hiermee doen? Onevenwichten detecteren Doelstelling afleiden Anticiperen op valkuilen PBD-POC
12
Praktijkonderzoek Pijler 1: visie en draagvlak
Onderwijsloopbaanbegeleiding betekent de leerling, met zijn persoonlijke en contextuele aspecten, versterken bij het maken van keuzes, binnen een krachtige onderwijsleeromgeving gedurende zijn leer- en ontwikkelingsproces, met oog voor de optimale realisatie van zijn talenten, capaciteiten, attitudes, waarden en interesses in functie van zijn deelname aan het maatschappelijke leven. PBD-POC
13
Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
Praktijkonderzoek Pijler 1: visie en draagvlak Bouwstenen visie OLB GO! – waarden PPGO! zelfsturing ≠ sturing: emancipatorische benadering Continu proces ≠ scharniermomenten – leerlijnen uitzetten Geïntegreerde aanpak Samenwerking en afstemming tussen alle actoren Hefboom voor gelijke kansen: breed kijken naar de leerling - talent- en competentiegerichte aanpak - belang van de invloeden van omgeving; belang van ‘goede’ rolmodellen, zone van de aanvaardbare keuzemogelijkheden Werken aan: horizonverruiming zelfconceptverheldering keuzebekwaamheid Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
14
Praktijkonderzoek Pijler 2: oriëntatie en begeleiding Het keuzeproces
Dynamisch keuzeontwikkelingsmodel Van Esbroeck & Zaman en Lacante (V.U.B) Keuzeacties Studiekeuzetaken-model Verschueren & Germeijs (K.U.Leuven) Keuzetaken Sensibiliseren 1. Oriënteren op de keuze 2. Exploreren van het ik 2. Exploreren van het Zelf 3. Exploreren van de omgeving 3. Exploreren in de breedte en Exploreren in de diepte Kristalliseren en Beslissen Kiezen en Binden Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
15
PBD-POC
16
Praktijkonderzoek 5 Loopbaancompetenties
Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
17
Praktijkonderzoek Pijler 2: oriëntatie en begeleiding OLB-mogelijkheden in het curriculum
VOET/VOOD Leerplannen GOK-doelen … - Complementair gedeelte - PAV / seminarie Projectdag/week GIP Belang van geïntegreerde aanpak in de schoolwerking! VOET leren leren: studie-en beroepsgerichte keuzebekwaamheid PBD-POC
18
Praktijkonderzoek Pijler 2: oriëntatie en begeleiding tools/werkmaterialen CLB GO!
WATHOE-leren leren/leren kiezen eerste graad secundair onderwijs Voorbeeld van hoe je alle pijlers die hier tijdens de 2-daagse aan bod zullen, komen, kan integreren in eén geheel. PBD-POC
19
Praktijkonderzoek Pijler 2: oriëntatie en begeleiding Tools/werkmaterialen CLB GO!
WATHOE-leren kiezen Infobrochures en presentaties voor verschillende overgangen, werkboekjes GO! Pro website: Scholen kunnen aanmelden met volgende logingegevens: Gebruikersnaam: ARGO\SmartwebCLBScholen Wachtwoord: scholen PBD-POC
20
Praktijkonderzoek Pijler 3: organisatie
Rollen en taken in de school/CLB Persoonlijke voorkeur/mogelijkheden van de jongere en advisering Professionalisering PBD-POC
21
Praktijkonderzoek Pijler 4: samenwerking
Ouders Externe partijen: bedrijven, non-profit organisaties, CVO’s, Syntra, VDAB, cultuur, sport, welzijn,… i.f.v. talentontwikkeling PBD-POC
22
Praktijkonderzoek Pijler 4: samenwerking
PBD-POC
23
Praktijkonderzoek Niveau Leerling: Vragenlijsten, eerste bevindingen
Eerste bevindingen StudiekeuzeTakenVragenlijst 2de jaar SO (STV-2) 6 scholen 116 leerlingen 2de leerjaar 1ste graad 5x beroepsvoorbereidend leerjaar 1x 2de leerjaar A vergelijkend onderzoek ‘Project OLB-diagnostiek’ Permanente Ondersteuningscel CLB GO!
24
Praktijkonderzoek Sensibiliseren/Oriëntatie
“Ik wil mijn best doen om een goede keuze voor volgend schooljaar te maken” Helemaal niet Helemaal wel Gemiddeld genomen zijn leerlingen niet sterk gericht op de keuze waar ze voor staan, deels waarschijnlijk ook omdat de bevraging plaatsvond in het 2de semester, maar uit onderzoek blijkt ook dat ze in het 3de trimester niet gericht zijn op de keuze waar ze voor staan. 1 van de items van de oriëntatieschaal is deze: de meeste leerlingen willen wel hun best doen om een goede studiekeuze te maken
25
Praktijkonderzoek Sensibiliseren/Oriëntatie
“Ik heb zin om na te denken over wat ik volgend schooljaar zou kiezen” = helemaal niet = helemaal wel Als je daarentegen kijkt naar het item dat peilt naar zin hebben om na te denken over de studiekeuze dan zie je dat slechts 38% van de leerlingen aangeeft dat dit op hem van toepassing is. Leerlingen wil zich dus wel inspannen om een goede keuze te maken maar hun intrinsieke motivatie om te kiezen is vrij laag. Het maken van een studiekeuze wordt vooral beschouwd als een opgave, als iets dat ze ‘moeten’ doen maar waarover ze niet graag nadenken. Benadrukken, bij het (ook bij individueel) begeleiden, dat het kunnen kiezen van een SR een kans is om de eigen toekomst mee vorm te geven
26
Praktijkonderzoek Exploratie
27
Praktijkonderzoek Exploratie
“Nagedacht over wat ik graag en minder graag doe” = geen enkele keer = soms 66% = vaak
28
Praktijkonderzoek Exploratie
“Gepraat met een leerkracht over wat ik graag en minder graag doe” = geen enkele keer = soms 61% = vaak Uit deze resultaten blijkt dat leerlingen hun LK weinig gebruiken als aanspreekpunt bij het maken van een studiekeuze. Aanraden: studiekeuze meer bespreken via dagelijks contact en dialoog. Bv via de WATHOE-werkmaterialen maar ook vragen stellen ‘Waar word je blij van?’…
29
Praktijkonderzoek Beslissingsstatus
Weet je al wat je volgend jaar zal kiezen? 80 percent van de leerlingen heeft min of meer een keuze gemaakt Dit betekent dat ongeveer een vijfde van de leerlingen nog geen keuze gemaakt heeft : in principe zit het merendeel van deze leerlingen in de fase van de verhoogde zorg (keuzegesprekken en indien moeilijkheden toeleiden naar CLB): beslissingsondersteuning of nagaan of keuzeproblemen niet samenhangen met andere problemen 1 op 6 leerlingen heeft nog twijfels: niet te vroeg stoppen met keuzebegeleiding
30
Praktijkonderzoek Autonome motivatie is een positieve voorspeller van de mate van tevredenheid met de studiekeuze Autonome motivatie kan energie geven tijdens beslissingsproces Autonome motivatie zorgt voor snellere klik met de studierichting Stimuleer autonome motivatie, heroriënteer ll (van studierochting veranderen) en autonomie ondersteunend werken
31
ICE – model duaal binnen OLB
OLB = gedragen visie binnen de school OLB ingebed in alle vakken OLB uitgezet in een leerlijn / leerlijn duaal Duaal leren = ILT + trajectbegeleider
32
ICE – model binnen OLB (leerlijn duaal – 3de jaar)
Intake + afnemen Kickstart versie onderwijs (1/09 tot aan herfstverlof in het 3de jaar) Start ITP (POP, IHP...) onder de vorm van portfolio (na herfstverlof) + werken aan werkkwaliteiten Extra inzetten op loopbaancompetenties door observatiemomenten, werkgever voor de klas, werkplekbezoeken, praktijkles op verplaatsing, werkplekleren… = individuele opvolging ILT
33
ICE – model binnen OLB (leerlijn duaal – 4de jaar)
Behandelen van casussen (1/09 tot aan herfstverlof in het 4de jaar) Dieper inzetten op loopbaancompetenties door gericht tewerk te gaan; wie heeft wat wanneer nodig… Exploratieperiode - net voor of na paasvakantie 4de jaar: voorbereiden, uitvoeren en reflecteren + afnemen Kickstart versie duaal + voorbereiden op KR
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.