De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Profielproduct Annemart Somers en Tessa Dikker

Verwante presentaties


Presentatie over: "Profielproduct Annemart Somers en Tessa Dikker"— Transcript van de presentatie:

1 Profielproduct Annemart Somers en Tessa Dikker

2 Spoorboekje Inleiding Oorsprong Wat wilden we onderzoeken?
Hoe hebben we dit aangepakt? (methode en instrumenten) Waar liepen we tegenaan? Wat waren de uitkomsten? Hoe hebben we dit geanalyseerd? Hoe werd het product ontvangen? Implementatie Aanbevelingen voor verder onderzoek Het ging als volgt. Annemart en ik zijn alle 2 lid van de opleidingscommissie. Toen begin dit jaar uit enquêtes onder studenten bleek dat bijna geen enkele student (slechts 17 %) de opdrachten die hij/ zij moest uitvoeren voor de ILO besprak met zijn of haar SPD was vooral de vz van de CIE erg verbaasd. De studenten in de CIE herkenden zich echter totaal in dit beeld. De vraag rees toen iig wel hoe de dualiteit van deze opleiding wordt vormgegeven? Zijn het twee totaal losse onderdelen, moet er meer verbinding worden gelegd of juist niet? Eea mondde iig uit op de volgende onderzoeksvraag, om vandaar uit verder te werken en een inventarisatie te maken naar de stavaza en te pogen een SWOT analyse te maken en adviezen te formuleren.

3 Hoofdvraagstelling, deelvragen en aanpak
Is voor de SPD’s en LIO’s duidelijk wat door de ILO van de SPD verwacht wordt in het praktijkgedeelte van de opleiding en in welke mate worden die verwachtingen vervuld. Wat zijn de verwachtingen over het praktijkgedeelte (de rol van de spd) vanuit de opleiding (ilo)? Zijn deze verwachtingen bekend en duidelijk voor de spd (praktijkopleider)? Worden deze verwachtingen van de ILO door spd’s in de praktijk vervuld? Zijn de verwachtingen van de ILO over de praktijkbegeleiding bekend en duidelijk voor de lio? Worden deze verwachtingen volgens de lio in de praktijk vervuld? De spd gids is geschreven en uitgegeven door de Interfacultaire Lerarenopleiding van de Universiteit van Amsterdam. Zelf durven wij er van uit te gaan dat alle wensen vanuit het ILO omtrent de verwachtingen van het instituut van zijn spd’s met betrekking tot begeleiding in deze SPD gids staan. Dit is in een oriënterend gesprek met de heer Koffeman bevestigd.. Om echter de beantwoording van deze deelvraag wat meer diepgang te geven hebben we besloten om met een aantal sleutelfiguren die de afgelopen vijf jaar een actieve rol hebben gespeeld in het ontwerp en de kwaliteitszorg van het onderwijs., een gesprek aan te gaan over persoonlijke ervaringen omtrent de begeleiding van de spd’s. OP BASIS HIERVAN HEBBEN WE ENQUETES GEFORMULEERD VOOR SPD’S EN LIO’S. We hebben OOK op aanvraag van de onderwijsdirecteur van het ILO nader gevraagd of er behoefte is aan meer contact met de VD. De enquêtes hebben we ook vormgegeven op basis van eerdere evaluaties, verslagen van studiedagen, eerdere adviezen van de opleidingscie, verslag van de onderwijsvisitatie en de zelfrapportage en niet onbelangrijk

4 Interviews en de enquêtes
De enquêtes zelf De respondenten Onze items in de enquêtes moeten de werkelijkheid der dingen tackelen. We hebben de enquêtes opgedeeld in verschillende items. Voor de SPD’s dus op basis van oa gesprekken en ook het bestuderen van de gids. 32 vragen ITEM DUIDELIJKHEID VAN DE VERWACHTINGEN VAN HET ILO (leest u de gids, maakt de gids duidelijk wat er verwacht wordt, gebruikt u de gids als handleiding, zou u m sneller lezen als ie kleiner was, bent u getraind in het begeleiden) ITEM PRAKTISCHE UITWERKING VAN DE VERWACHTINGEN (op basis van wat er in de gids staat hebben we vragen geformuleerd als: bespreekt u de opdrachten/ logboek, houdt u zich aan het tijdspad, hoeveel uur laat u uw student zelfstandig voor de klas staan/ hoe vaak bespreekt u de les na ITEM SAMENWERKING INSTITUUT OPLEIDERS EN ANDERE SPD’S Gevraagd naar de frequentie van contact/ of er behoefte aan is: denken ze dat ze hun studenten beter zouden kunnen begeleiden als er contact was. Is er contact met andere SPD’s, wat meent u nodig te hebben van het ILO om uw LIO’s beter te kunnen begeleiden? LIO’S bevraagd op dezelfde items: Verwachtingen vanuit het ILO duidelijk (spd gids gelezen? Besproken met SPD, worden opdrachten besproken. Worden de verwachtingen vanuit het ILO omgezet? (adhv ‘controlerende vragen’) OOK HIER HEBBEN WE gevraagd naar verbinding ILO en SPD (Denken ze dat er contact is en weten ze waarover. Denken ze dat het de SPD makkelijker zou maken wanneer er meer contact zou zijn? War denken ze dat de SPD van het ILO nodig zou hebben om het begeleiden gemakkelijker te maken. Ook allerhande vragen over tevredenheid hebben we geïntegreerd in de enquêtes

5 Enquêtes en interviews
Op basis van de enquêtes 6 interviews met Lio’s, 4 met SPD’s We stuurden de enquêtes uit naar meer dan 40 studenten, allemaal bekenden en bekenden van bekenden. Binnen 2 dagen hadden we ze bijna allemaal terug. We hadden dezelfde studenten gevraagd om de enquête door te sturen. Pas na smeekbede’s en reminders kregen we 20 enquetes terug van SPD’s. Beetje een teleurstelling. We hebben op basis van de enquêtes 6 met SPD’S

6 Intermezzo: waar liepen we tegenaan?
Opleidingsscholen en ‘reguliere’ middelbare scholen We hadden pas in een laat stadium door dat we echt onderscheid moesten maken tussen opleidingsscholen en reguliere scholen. Tessa loopt stage op een niet opleidingsschool en heeft zodoende veel contact met SPD’s daar, maar die oriënterende interviews waren uiteindelijk niet bruikbaar. Ook hebben we o peen andere manier de SPD’s moeten kiezen eigenlijk, en eerder van tevoren de SPD’s moeten benaderen. OOK: we hadden een compenserende opdracht! Uiteindelijk hebben we hier waarschijnlijk meer tijd in gestoken dan andere LIO’s, We hadden weinig begeleiding!!!

7 Opbrengsten enquêtes De SPD gids wordt door 70 % van de ondervraagde SPD’s gelezen. 95 % van de LIO’s is tevreden over de kwaliteit van de begeleiding van de SPD 20 % van de SPD’s bespreekt de opdrachten die de Lio’s maken vanuit de ILO 10 % van de ondervraagde SPD’s heeft contact met de VD van zijn of haar LIO 65 % van de SPD’s ziet mogelijkheid tot verbetering in het begeleiden van de student wanneer er meer uitwisseling met VD’s zou zijn 95 % van de ondervraagde SPD’s zou vaker teruggrijpen op de SPD gids en deze sneller lezen wanneer de gids kleiner van omvang zou zijn 70 % van de SPD’s gaf aan de gids te hebben gelezen. 30 % SPD geven aan m wel gelezen hebben maar m niet te gebruiken. En er blijkt eigenlijk maar weinig procedurele kennis te bestaan. OPMERKELIJK IS DAARBIJ DAT WE WEL adhv vragen die we hebben opgenomen in de enquête wel bijna iedereen doet wat er vanuit de SPD gids verwacht wordt, behalve het bespreken van de onderwerpen. 10 % van de SPD’s heeft contact met de VD’s, maar heel miniem. Interessant om op te merken is dat een aantal SPD’s zich niet zo serieus genomen voelen. Ze nemen voor hun gevoel wel 50 %van de opleiding voor hun rekening, maar hebben het gevoel daar geen erkenning voor te krijgen. Een van de belangrijkste verbindingsinstrumenten is het lesbezoek en daar wordt nog wel eens een beetje slordig mee omgegaan. Niet met opzet, maar zo wordt het wel ervaren. 65 % van de SPD’s ziet een mogelijkheid tot verbetering in het begeleiden van de student wanneer er meer uitwisseling met VD’s zou zijn (MAAR WEL LAAGDREMPELIG) % van de lio’s leest de gids, want weet niet dat dat moet. 90 % van de lio’s is zeer tevreden over de SPD 20 % bespreekt de l & i, 40 % het ontwerp. Grote meerderheid bespreekt de opdrachten dus niet!!! met als reden dat ze hun SPD niet te veel willen belasten ‘en ik moet al zo vaak om een matrix vragen’ 100 % van de lio’s gaat ervan uit dat er geen contact is tussen de SPD en VD’s 60 % denkt wel dat het de SPD nog beter in staat zou stellen hem of haar te begeleiden wanneer dit wel zo zou zijn.

8 SWOT Strenght: Autonomie en vrijheid Weakness:
Zelfde autonomie en vrijheid Opportunity's: Betrokkenheid en communicatie Threats: Betrokkenheid en communicatie moeten niet leiden tot meer toezicht maar tot meer kwaliteit Verbinding ILO en opleidingsscholen Hier krijgt de diepgewortelde problematiek die ook al door de opleidingsdirecteiur werd aangestipt, een speciale hoofdrol toebedeeld. S: Heel belangrijk om de docenten autonoom te werk te laten gaan, docenten hechten daar veel aan W: Tegelijkertijd voelen sommige SPD’s zich ook een beetje in de steek gelaten. Ze hebben wel het gevoel dat 50 % van de opleiding voor hun rekening nemen, maar ervaren hier weinig erkenning voor. O: Er bestaan instrumentele verbindingsinstrumenten zoals de gids en de matrices. Uiteindelijk gaat het wel om mensen!! De ILO verwacht veel betrokkenheid van de SPD bij de student, maar de SPD verwacht eigenlijk ook meer betrokkenheid vanuit de ILO! Ze moeten het leuk vinden de LIO te begeleiden en het wordt alleen nog maar leuker wanneer er andere mensen ook hun betrokkenheid tonen!! LESBEZOEK serieus nemen en tijd nemen voor nagesprekken zou dit kunnen ondervangen dat ze zich niet serieus genomen voelen. Meer o’s krijgen we zo te horen bij de tips en adviezen. T: Die betrokkenheid mag niet op gespannen voet komen te staan met teveel toezicht. Zoals gezegd hechten de SPD’s aan hun autonomie. Moet niet aan getornt worden. Lesbezoek MET ruimte voor gesprek daarna.

9 Adviezen Gids Contact instituut/ SPD Opdrachten Communicatie
Contact SPD’s onderling Profielproduct Adviezen hebben allemaal met de verbinding SPD en ILO/ VD te maken Terugkomend op de hoofdvraag, is duidelijk wat er vanuit de ILO verwacht wordt. Het wordt wel vervuld in de praktijk. Onze adviezen dragen bij aan de verduidelijking van de verwachtingen Terug naar eerste vraag! Hoeveel % Gids: kleiner!!! Contact instituut/ SPD: LESBEZOEK!!! Opdrachten: verbinden aan de SPD gids Communicatie: hier keken we niet naar in het bijzonder maar kwam telkens terug!! Contact SPD’s onderling: bleek behoefte aan te bestaan! Profielproduct: wij voeren een compenserende opdracht uit en dat is goed, Het zou ook een idee zijn om andere leden van de CIE ‘aan te bieden’ om bijvoorbeeld een kleinere gids/ kaart te maken en onderzoek te doen naar hoe deze er dan uit kan zien! Met interviews etc. Maar waarom niet een aparte richting, naast deelnemersbegeleiding etc ook een profielproduct speciaal gericht op het ILO en rondom de verbinding tussen opleidingsinstituut en opleidingsscholen. Het is eigenlijk zonde om daar geen gebruik van te maken. Er loopt hier heel veel kennis en kunde rond…

10 Hoe werd het product ontvangen?
Opdrachtgever was tevreden Implementatie Duurzaamheid waarborgen door vervolg opdracht aan te koppelen in profiel product of in compenserende opdracht van de opleiding cie Sop conferentie was een succes, tijdens het verhaal werd er veel meegenknikt en ja geschud. Eerste idee was om opdrachten te formuleren aan het begin van het jaar om aan de hand van de gids Wat betreft het lesbezoek dat we als zo belangrijk hebben aangewezen had Andre meteen bedacht om een van de eerste VD lessen de lln de SPD gids te geven en de VD de eigen beschikbaarheid te laten aangeven.


Download ppt "Profielproduct Annemart Somers en Tessa Dikker"

Verwante presentaties


Ads door Google