Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSebastiaan van der Pol Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
De canon van Nederland basismodule basisonderwijs
2
Programma basismodule Canon van Nederland
14.00 – Kennismaking met de canon – Pauze + leestafel – De canon in de klas – Onze school canonproof – Afronding en evaluatie
3
Start: kennismaking rond de canon
Kies van het stickervel een canonvenster dat u bijzonder aanspreekt Plak dat venstericoon op uw badge Geef een korte toelichting bij deze keuze
4
Kennismaking met de canon van Nederland
deel 1 Kennismaking met de canon van Nederland
5
Tien jaar canondiscussie
Cie De Wit 1998: Maak een canon Cie De Rooy 2001: Geen canon maar tien tijdvakken Onderwijsraad 2005: Toch graag een canon Cie van Oostrom : Canon van Nederland in vijftig vensters
6
Commissie De Rooy Commissie Historische en maatschappelijke vorming
Rapport Verleden, heden en toekomst (2001) Longitudinale samenhang Oriëntatiekennis Tien tijdvakken 20 kenmerkende aspecten basisonderwijs 49 kenmerkende aspecten totaal
7
Commissie van Oostrom: informatie
Commissie Ontwikkeling Nederlandse Canon Rapport in drie delen ( ) Wandkaart Website:
8
Commissie van Oostrom: adviezen
Geen ronkend nationalistisch verhaal maar ontwerp dat betrokkenheid oproept Nederland niet als horizon, maar als observatiepunt Geen lijstjes, maar vensters ‘Less is more’ Geen einddoel maar vertrekpunt, kapstok voor leven lang leren Inspirerend fundament, te leggen in het basisonderwijs Eerst aanbrengen, om daarna te kunnen relativeren met grote aandacht voor de leraar "die tot leven wekken moet"
9
Canon in de kerndoelen Op 1 augustus 2010 is de canon van Nederland officieel opgenomen in de kerndoelen voor het primair en voortgezet onderwijs. Het definitieve besluit hiertoe is op 28 mei 2010 in de Staatscourant (nr. 196) gepubliceerd. Al in januari werd de besluittekst gepubliceerd waarin staat dat de kerndoelen voor het PO (kerndoel 52) en de onderbouw van het VO (kerndoel 37) worden aangevuld met de volzin: De vensters van de canon van Nederland dienen als uitgangspunt ter illustratie van de tijdvakken. Volgens de nota van toelichting op het kerndoelenbesluit wordt van scholen gevraagd dat zij inzichtelijk kunnen maken dat in hun onderwijsaanbod - desgewenst ook buiten het geschiedenisonderwijs - de vensters geïntegreerd zijn in de behandeling van de tijdvakken. De bepaling gaat niet zo ver dat scholen elk individueel venster moeten behandelen in het onderwijs. De school kan dus eigen accenten (blijven) aanbrengen in het (geschiedenis)onderwijs. Tegelijkertijd is gewaarborgd dat een gedeelde kennis van de Nederlandse geschiedenis ontstaat.
10
De canon van Nederland op www.entoen.nu
11
met daarin gelegenheid om de spullen op de leestafel te bekijken
PAUZE met daarin gelegenheid om de spullen op de leestafel te bekijken
12
Groepsopdracht Opdracht met canonafbeeldingen:
Elke deelnemer pakt of krijgt een willekeurige canonafbeelding Plaats de canonafbeelding bij het juiste tijdvak Lukt het om alle vensters goed onder te brengen?
13
deel 2 de canon in de klas
14
De canon in de klas Gebruik van de wandkaart Gebruik van de website
Aansluiten bij het schoolprogramma / de methode Zoeken naar aansluiting in de eigen omgeving Zoeken naar aansluiting bij de actualiteit Bespreking van een paar voorbeelden
15
Opdracht (in twee- of drietallen)
Kies een venster Geef aandacht aan: De aard van het venster: wat is de kernboodschap en waar wil het venster zicht op geven? De kenmerkende aspecten waar het venster bij aansluit Werk schematisch een mogelijkheid uit om over dit venster een les(senserie) te maken.
16
onze school canonproof
deel 3 onze school canonproof
17
Hoe maken we onze school canonproof?
Didactisch concept Wandkaart in de klas Lessen en lesondersteunend materiaal Excursiemogelijkheden Ga om de tafel en maak afspraken Nieuwsbrief Nascholingscursus Basismodule Verdiepingsmodules
18
Checklist: is onze school canonproof? (in twee- of drietallen)
Welke punten zijn al gerealiseerd? Welke punten zijn gemakkelijk te realiseren? Welke punten zijn lastig te realiseren? Aan welke aanvullende ondersteuning is behoefte?
19
Verdiepingsmodules canonnascholing
Studiedag Cursus van 8 bijeenkomsten om de Canon in het schoolprogramma te verankeren Cursus van een aantal losse modulen Inhoudelijke verdieping Didactische verdieping
20
De Canon beleven – verhalend ontwerpen
21
De Canon spelenderwijs – spel als beeldvormer
22
De Canonvensters gaan open - een mysterie Waar kwam Pierre le Clou om het leven?
23
De canon in kaart – Werken met de Canonbosatlas en EduGis
24
afronding en evaluatie
slot afronding en evaluatie
25
Colofon Deze powerpoint hoort bij de basismodule basisonderwijs die in opdracht van stichting entoen.nu en de SLO ontwikkeld is voor nascholing rond de canon van Nederland. Auteurs: Marjan de Groot-Reuvekamp Cees van der Kooij Hubert Slings Deze powerpoint mag op details aangepast en aangevuld worden voor specifieke trainingsdoeleinden. Ook kan de volgorde gewijzigd worden. De hoofdlijn dient echter intact te blijven. Voor meer informatie: of © 2010 stichting entoen.nu, Den Haag
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.