De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Gsiw Strategische planning

Verwante presentaties


Presentatie over: "Gsiw Strategische planning"— Transcript van de presentatie:

1 Gsiw Strategische planning
In het teken van 21ste eeuwse vaardigheden BG 25/4/2017

2 Doel bespreking Wat willen we voorop stellen? Waar ligt de uitdaging voor Gsiw ? Welke focus willen we ?

3 Wat al gebeurd ? Why ? Partnerdag okt 2016 – eye-opener tendenzen
Beleidsgroep okt en dec 2016 VLOR bevindingen geletterdheid, rekenvaardigheden en digitale skills Europa ‘New Skills for New Jobs’ Omgevingsanalyse Gent

4 Omgevingsanalyse 📣 Arbeidspopulatie stijgt - gewenst arbeidsprofiel ?
Jobaanbod middengeschoolden daalt (automatisering) Bepaalde studierichtingen – aansluiting arbeidsmarkt Betere screening voor heroriëntering nodig Arbeidsmarkt vraagt complexere vaardigheden – vraag naar 21ste eeuwse vaardigheden Polarisatie groot - laagverdieners Gent doet het goed – goede vooruitzichten Middengeschoolden: problematiek komt ook meer en meer in media Studierichtingen : we hebben het niet over kunstrichtingen wel over vb boekhouding, bediende, logistiek

5

6

7 Conclusies BG dec Strategisch plan ophangen aan 21ste eeuwse vaardigheden Aanname: model rooster kennisnet voor generieke vaardigheden (soft skills) Vragen, noden, opportuniteiten < werkveld capteren ifv opmaak plan 21ste eeuwse vaardigheden – aandacht voor de generieke skills die nodig zijn voor ‘new skills for new jobs’

8 Aanname: dit rooster gebruiken

9

10 Niet schrikken… Terug naar de fundamenten van Gsiw

11 21ste eeuwse skills Toeleidingseffectiviteit
Gaat om de koppeling tussen vraag en aanbod o Bemiddeling vraag—aanbod o Aanpassen aanbod aan specifieke of algemene vraag (opleiding, werkervaring, begeleiding) - Gaat ook om preventie van werkloosheid o Werknemers aanpassen aan nieuwe kwalificatie eisen Doelgroep: Beleid/acties ontwikkelen vanuit de noden van diverse doelgroepen op de arbeidsmarkt (ruim interpreteren?): noden mogelijkheden en beperkingen van de doelgroep vormen de leidraad. (oriëntatie van een initiatief) Sectorgerichte stimulering Gaat om de ontwikkeling binnen een specifieke (sub)sector = beleid/acties om de economische ontwikkeling van een specifieke sector te stimuleren vanuit de vragen van de sector Algemeen vestigingsklimaat = beleid/acties om gunstige condities te creëren voor ondernemingen ongeacht de sector. Basis voor de lokale economie als motor van werkgelegenheid.)

12 Werksessies input werkveld
Werksessie invalshoek toeleiding – doelgroepen (28/2) Concreet vorming, opleiding, bemiddeling en onderwijs Werkzoekenden en werknemers

13 20 deelnemers Medewerkers bij Groep Intro, Compaan, OCMW-OTC, VDAB, onderwijscentrum Gent, vakbond, Dienst Werk, Vooruitzenden, SBS skillbuilders , Beleidsgroep (Mil) Inleiding Sarah Van Damme (Digipolis) Verontschuldigd maar interesse om mee te werken Samenlevingsopbouw – Basiseducatie – volwassenonderwijs

14 Conclusies werksessie (1)
Begeleiding – bemiddeling Impact digitalisering Digitalisering dienstverlening : nieuwe uitsluiting ? ! Nood aan ondersteuningsnetwerk digitaal∞sociaal ! Kennis digitale skills intermediairen diffuus ? + hoe kennis/ervaring van doelgroep integreren… Waar is de digitale ‘fun - fast - easy’ voor intermediairen? Sarah: digitaal talent : gestart met tools -, trek uw plan de rest komt vanzelf – nee , (permanente) ondersteuning meer dan nodig Digitale skills intermediairen: Wat zijn basiscompetenties Wat bestaat er al – wat wordt gebruikt? Wat aanleren – hoe aanleren ?

15 Conclusies werksessie (2)
Onderwijs In hoeverre is de roep om ‘ 21ste eeuwse vaardigheden’ algemeen gehoord ? Waar kan de aansluiting onderwijs – arbeidsmarkt het best bespreekbaar worden ?

16 Conclusies werksessie (3)
Doelgroep - Publiek in WerkPunten Deelnemers intensief werkpleklerenbasiseducatie Denk aan - Hebben van tools, gebruik van tools, digitale DV vervangt analoge DV (consequenties)

17 Bespreking Aanvullingen ? Wat kan de agenda van Gsiw zijn ? Wat willen we bereiken? Waar liggen gemeenschappelijke uitdaging ?


Download ppt "Gsiw Strategische planning"

Verwante presentaties


Ads door Google