De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Mentoren in de klas klassen Lokaal mentor 3A 137 Sophie van der Heiden

Verwante presentaties


Presentatie over: "Mentoren in de klas klassen Lokaal mentor 3A 137 Sophie van der Heiden"— Transcript van de presentatie:

1 Mentoren in de klas klassen Lokaal mentor 3A 137 Sophie van der Heiden
3B 144 Linette van Nieuwkerk 3C 145 Roy Kappenburg 3D 133 Jimmy Goddijn 3E 129 Juliette van Zanten 3F 126 Kim Bosman

2 Welkom op de Lentiz | Dalton MAVO
Leerjaar 3 Sophie van der Heiden Mentor 3A

3 Ouderavond klas 3 Even voorstellen Mentoraat Afspraken
Belang van het PTA SomToday MAS BOS Studiekeuze decanaat Anglia Internationalisering Puber en media Valkuilen Wat kunt u doen als ouder? Betalen via Idealnet Tot slot…

4 Even voorstellen Wie ben ik? Svdheiden01@lentiz.nl Mentorlessen
Groepsvorming Samenwerken / zelfstandigheid Leerlingbegeleiding Keuzebegeleiding Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik?

5 Brieven/ rapporten/ dossier
Mentoraat Mentor Sociaal (mentorles) Groep Individueel Administratief Brieven/ rapporten/ dossier Eerste aanspreekpunt: de mentor Veel aandacht voor begeleiding en de sfeer in de klas Korte lijnen tussen ouders en school Mentorgesprekken

6 Afspraken Afspraken Te laat 1 keer kan gebeuren.
Daarna ‘s morgens te laat = dag erna om 7.45 uur melden. Gesprek en afspraken bij meerdere keren te laat. Uitgestuurd Na 2 keer eruit sturen worden de ouders op de hoogte gebracht. Er volgt een gesprek , een opdracht en/of inhaalafspraken. Spijbelen 1 x Tijd dubbel inhalen, brief naar huis, melding leerplicht. 2 x Via de afdeling leerplicht volgt een gesprek. 1. Mentor in gesprek met de leerling om de oorzaak te achterhalen , 2. Daarna gesprek afdelingscoördinator en eventueel schoolleiding Afspraken Te laat 1 keer kan gebeuren. Daarna ‘s morgens te laat = dag erna om 7.45 uur melden. Gesprek en afspraken bij meerdere keren te laat. Uitgestuurd Na 2 keer eruit sturen worden de ouders op de hoogte gebracht. Er volgt een gesprek, een opdracht en/of inhaalafspraken. Spijbelen Tijd dubbel inhalen, brief naar huis, melding leerplicht. Bij alle keren gaat de mentor eerst in gesprek met de leerling om de oorzaak te achterhalen. Als het nodig is volgt een gesprek met de afdelingscoördinator en eventueel schoolleiding

7 Belang van het PTA (Programma van toetsing en afsluiting)
Volgen van uw kind PTA te vinden op de schoolsite (eind september) In geval van ziekte ‘s Morgens naar school bellen om af te melden. Op de eerstvolgende schooldag gaat de leerling naar de docent om een afspraak te maken voor eventueel gemist werk. Meerdere dagen ziek? Iedere dag opnieuw bellen om af te melden.

8 Belang van het PTA (2) Toetsen Toetsweken: 3x per jaar
Op tijd aanwezig zijn. Tijdens de toetsen mag het lokaal niet worden verlaten. Na elke toetsweek is er een mogelijkheid om een toets te herkansen van de afgelopen toetsweek. Indien afwezig  ziek melden en de ll neemt zelf contact op met de vakdocent binnen vijf dagen. Cijfers tellen mee voor het schoolexamen! Kijk- en luistertoetsen: niet op tijd = 1 Niet herkansbaar SO’s doorlopende het schooljaar Indien afwezig,  ziek melden en de ll neemt zelf contact op met de vakdocent binnen vijf dagen.

9 Belang van het PTA (3) HO en PO HO = handelingsopdracht
Gewaardeerd in Voldoende / onvoldoende HO: inleveren bij vakdocent. In geval van ziekte van de vakdocent  inleveren bij mevr. Kouwenhoven of Mevr. Koene In geval van ziekte van de ll  zorgen dat de HO bij de vakdocent komt PO = Praktische opdracht Gewaardeerd in cijfers PO: inleveren bij vakdocent. In geval van ziekte van de vakdocent  inleveren bij mevr. Kouwenhoven In geval van ziekte van de ll  Wanneer je onverwachts op de uiterlijke inleverdatum afwezig bent neem dan diezelfde dag nog contact op met de desbetreffende docent. De eerstvolgende dag dat je weer op school bent, lever je de PO alsnog bij de vakdocent in.

10 Belang van het PTA (4) Vermeld in de studiewijzer.
Aftekenen bij de vakdocent. Zichtbaar in SOM per periode D-uren en taken Tijdens de D-uren maken de leerlingen de Daltontaken en huiswerk. Digitaal (SomToday) in de school beschikbaar.

11 Belang van het PTA (5) Bevorderingsregels (van 3 naar 4)

12 Belang van het PTA (6) Hoe komt het uiteindelijke diplomacijfer tot stand? Schoolexamen (SE) = alle cijfers voor klas 3 en 4 Centraal eindexamen (CSE) = landelijk examen In ben je geslaagd als je aan het volgende voldoet: Stap 1: Je hebt voor lo en kunstvakken 'voldoende' of 'goed' behaald. Het sectorwerkstuk is met 'goed' of 'voldoende' beoordeeld.  Alle HO’s zijn voldoende afgerond. Je hebt deelgenomen aan de rekentoets (voor schooljaar is dit nog niet bekend). Stap 2: gemiddelde van het CSE = 5,5 Stap 3: geslaagd met één 5 op de eindlijst en de rest hoger geslaagd met twee vijven en een zeven op de eindlijst en de rest een zes of hoger * geslaagd met één vier en minimaal één zeven op de eindlijst en de rest een zes of hoger * (SE + CSE) : 2 = afgerond cijfer op diploma * Compensatiepunt MA1 klas 3 Stap 1: Het rekenexamen is nieuw  nog bezig met reglementen. Zoals hier boven vermeld, wordt dit de regeling voor de huidige vierdeklassers. Als er een besluit door de overheid over is genomen worden ouders op de hoogte gesteld

13 Belang van het PTA (7) Officiële examenreglement: zie PTA-boekje.
Leerlingen hebben na cijferontvangst een week de tijd om bezwaar aan te tekenen bij mevr. Kouwenhoven. Bij vragen of onduidelijkheden:

14 SomToday somtoday.nl (selecteer school 14YD)

15 Studiewijzer Decanaat Decanaat

16 Maatschappelijke stage Dalton Mavo
Wat is MAS ? Vrijwilligerswerk Waarom vinden wij MAS belangrijk? Overheid stelt MAS niet meer verplicht, wij wel. Leerlingen leren zich in te zetten voor de maatschappij Hoe is MAS binnen de Lentiz Dalton Mavo georganiseerd? Onderbouw: 6 uur, binnen school georganiseerd. Afwikkeling valt onder de verantwoordelijkheid mentor. Leerjaar 3: 12 uur, via vitiswelzijn.nl, school etc. Gedeelde verantwoordelijkheid. Leerjaar 4: 8 uur, via vitiswelzijn.nl, school etc. Gedeelde verantwoordelijkheid.

17 Beroepsoriënterende stage dzuidgeest01@lentiz.nl
15 t/m 19 januari 2017 Zelf een adres zoeken Uiterlijk eind november stageadres vastgelegd Voorwaarden waar adres aan moet voldoen: Voor de stagiair nieuwe omgeving Begeleider is iemand die de stagiair niet (goed) kent Stageplek is veilige werkplek Minimaal 30 uur die week, te weinig uren = spijbelen In principe stage-uren tussen 8:00 uur en 18:00 uur

18 Studiekeuzes in leerjaar 3
van de Dalton MAVO

19 De kern van LOB Voorstellen en toelichten rol decaan. Netwerk scholen, faciliteren mentor tbv leerlingenbegeleiding Goed te weten dat dit enige ouderinformatieavond is in dit leerjaar. Doel mijn bijdrage vanavond kort toelichten: beeld geven begeleiding LOB in school en oproep ouders betrokken te zijn en te blijven. Daltononderwijs kenmerkt zich door dat actief wordt gewerkt aan samenwerking, zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en reflectie. Daarmee werken leerlingen aan hun zelfbeeld. Goed zelfbeeld van belang voor het kiezen tijdens loopbaan. Daarmee kunt u uw kind ook helpen! Maak bewust van kwaliteiten/motieven die u ziet en vraag actief. Niet alleen ervaringen op school, maar ook thuis, hobby, vrijwilligerswerk

20 Interessetest, gevolgd door kennismaking www.mbostad.nl september
LESPROGRAMMA Interessetest, gevolgd door kennismaking september Opleidingenmarkt voor klas 3 en 4 op woensdag 10 januari INSCHRIJVING EIND NOVEMBER!! BOS-week stage van 15 t/m 19 januari 2018 Keuze van het examenpakket 26 januari voorlopig / 23 februari definitief Leerjaar 3 standaard interessetest in mentoruur, waarna met de uitslag aan de slag. Uitslag gebruiken voor onderwijsmarkt  3 domeinen in mbo die beste aansluiten (van de 16) Let op: uitslag is geen vaststaande waarheid, maar puzzelstukje in proces Kiezen: 6 vakken examen, dus 1 laten vallen. Of als extra vak in 4e volgen. Dit jaar keuze hoogstwaarschijnlijk thuis achter computer Niet zoals in de 2e een extra ouderinformatie-avond!!! Maak gebruik van spreekavonden 6 en 8 december Zie voorwaarden schoolgids Besluit na 2e toetsweek, dus zorg dat kind er goed genoeg voor staat!!! Wij hebben het besluit genomen dat adhv de bekende criteria ná TW 2 duidelijk moet zijn welke leerlingen een zelfstandig vak gaan volgen in het nieuwe schooljaar. Mits de leerling ná TW 3 nog steeds aan de criteria voldoet. Leerlingen die ná TW 3 nog in aanmerking willen komen voor een zelfstandig vak, (omdat ze wel bij TW 3 aan de norm voldoen) : Moeten zelf initiatief nemen, en op grond van doorslaggevende argumenten een aanvraag doen bij de afdelings co. Dit moet uiterlijk in de week waarin de cijfers van TW 3 bekend zijn gemaakt in SOM BOS-week om beroepsbeeld te krijgen. Mentor gaat daar zo nog dieper op in. Maar wil alvast meegeven: Zelf adres zoeken! Idem SWS

21 BUITEN VAST LESPROGRAMMA
Open dagen mbo en havo (en evt. proefstuderen/meelopen) november 2017 t/m maart 2018 Gastlessen door oud-leerlingen/mbo-studenten in d-uren waarin mbo-student komt vertellen over opleiding die hij/zij volgt en over de overstap vo  mbo Andere activiteiten vanuit school om leerlingen op weg te helpen studiekeuze: Open dagen zodat je bij aanvang examenjaar goed georiënteerd bent en keuze makkelijker kunt maken. Wij leggen basis pad. Belangrijk ouders en leerlingen stokje over pakken om te onderzoeken wat de beste keuze is.

22 Rol ouders bij studiekeuze groot!
Al twijfelt u er misschien soms aan, uit onderzoek blijkt steeds weer dat de rol van ouders tegenwoordig heel belangrijk is bij de studiekeuze van jongeren. Zij vinden de sturing van hun ouders vaak belangrijker dan de invloed van school of vrienden. Als school vragen wij ouders daarom actief betrokken te zijn bij keuzeproces. Hoe? Volgende dia

23 Tips voor ouders Praat er regelmatig over Benoem samen persoonlijke kwaliteiten en motieven Blijf geduldig en positief Proces stap voor stap samen doorlopen. Wijs op consequenties van een keuze. Bied hulp bij het inwinnen van informatie Op internet veel informatie te vinden Ga samen op onderzoek uit Praat erover met hem/haar. U kent uw kind het beste! Ook concrete vragen helpen uw kind een duidelijk beeld te vormen van wensen en verwachten met betrekking tot toekomst: Waar word jij over 20 jaar ‘s ochtends fluitend wakker voor? Hoe hoop je dat je gemiddelde dag er over 15 jaar uitziet? Welke taken en rollen verwacht je op je 30e te hebben? > Uw kind heeft antwoorden op deze vragen waarschijnlijk niet nodig, maar wel dat u die vragen stelt. Dat zet aan het denken Wilt u ook andere vmbo-leerlingen op weg helpen? Meldt u dan aan voor Westland on stage. Bedrijven bieden gelegenheid kennis te maken. Of meldt via mentor aan voor gastles op onze school.

24 Informatie op onze site
Overzicht LOB-activiteiten vanuit school Open dagen mbo en havo Internettips studiekeuze > mbo algemeen/per sector > havo incl. aansluiting hbo Tips ouders Puberbrein En meer…… Kort bij 3 sites stilstaan: Lentiz Dalton MBO stad Bekijkjetoekomstnu.nl Wat vind u zoal op de site van onze school? Daarnaast informeer ik u per mail. Niet meer ontvangen? Laat mij weten dan haal ik u uit verzendlijst

25 Video’s Kans op werk Scholen Soortgelijke beroepen Studie in cijfers

26 o.b.v. interesses steeds verder filteren en informatie kans stage en werk, doorleren

27 Resultaten leerjaar 3 zijn onderdeel schoolexamen
Leerlingen coachen om te voldoen aan havo-profiel: > resultaten > én werkhouding, motivatie etc. Resultaten leerjaar 3 zijn onderdeel schoolexamen Adviesvergadering leerjaar 4 Tot slot kort stilstaan doorstroom naar havo. Belangrijk te realiseren dat de aanloop naar havo even belangrijk is als de resultaten op de eindlijst. En hou rekening met profielen van de havo-scholen: vakkenpakketten kunnen verschillen tussen scholen!

28 Mentor 1e aanspreekpunt Decaan 2e lijn
Vragen? Mentor 1e aanspreekpunt Decaan 2e lijn Daarnaast natuurlijk altijd bereid op weg te helpen. In eerste plaats mentor: persoonlijke en groepsgesprekken

29 Waarom TVMBO? Het is een unieke kans! Een aantal voordelen:
Betere kansen op de arbeidsmarkt Makkelijker vervolgstudies volgen Meer zelfvertrouwen Beter tekstbegrip / taalbegrip Hoe bewijs je jouw extra vaardigheden?

30 ANGLIA CERTIFICATE Anglia Examination Syndicate
Niveau Engels kan persoonlijk, per leerling in beeld gebracht worden naast MAVO diploma Internationaal erkend certificaat Placement test op school, bieden 2 niveaus aan (Intermediate en Advanced) Voorbereiding thuis en op school Elke leerling krijgt certificaat van eigen niveau Waardevolle aanvulling op VMBO-TL diploma

31 Planning Vanavond brief meenemen!
Bedenk: Meedoen= extra inzet leerling, extra werk leerling en kosten Strookje inleveren uiterlijk 12/10 Factuur voldoen (€70,-) Placement tests op school- 13 maart 2018 School regelt aanmelding Voorbereidingsmodule op school en werk thuis! 21 juni Anglia Examen Klas 3

32 Questions??? meedoen is een verplichting die leerling en ouder samen aangaan ivm extra werk/oefening en kosten Mailen:

33 Internationalisering
Mr. Schouten komt langs om het deel internationalisering te presenteren

34 Valkuilen leerjaar 3 Onderschatten van de waarde van de cijfers
Inleveren HO’s en PO’s Compensatie (ma1) Samenwerken Verantwoordelijkheid Grote stap OB  BB

35 Wat kunt u doen als ouder?
De data van inlevermomenten noteren in de agenda. Uw zoon / dochter regelmatig wijzen op de te maken opdrachten. Regelmatig op SomToday kijken om de resultaten van uw kind te volgen. Vragen naar het huiswerk van uw kind. Bij vragen mailen naar de mentor.

36 Puber en Media Sociale media -Pesten -Naaktfoto’s Thuis
-Weet wat ze doen! -Maak het bespreekbaar! Op school -Bespreekbaar maken in mentorlessen

37 Betalen via iDEALnet.nl rekencentrum
U kunt binnenkort een verwachten Voor meer informatie en vragen:

38 Tot slot… Bedankt voor uw aandacht
Vragen? Mail de mentor Mailen kan ook via SomToday Wij hopen op een prettige samenwerking!


Download ppt "Mentoren in de klas klassen Lokaal mentor 3A 137 Sophie van der Heiden"

Verwante presentaties


Ads door Google