Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Terugkoppeling herijkingswensen
2
Agenda Welkom Samenstelling + taakverdeling kerngroep
Herijking kennisbasis Proces: werkwijze kerngroep Product: herijkingswensen kennisbasis Profieldelen kennisbasis Afsluiting
3
1. Welkom
4
2. Samenstelling + taakverdeling kerngroep
Jos van Dijk (Driestar-Educatief) Rinske Kabout-Drenth (Windesheim) Rianne Tolsma (Iselinge) Hans Broere (HU-Instituut Theo Thijssen) – vz.
5
Opdracht kerngroep mbt herrijking
Checklist vaststellingscommissie Op welke wijze is de input vanuit de diverse geraadpleegde stakeholders in de herijkingswensen verwerkt (geaccepteerd dan wel afgewezen)? Op welke wijze is de samenhang met andere kennisbases geborgd? Is het geheel passend voor niveau bachelor (NLQF-6)? Blijven de inhoudelijke veranderingen voor het curriculum beperkt tot 10%? Bevat het voorstel richtlijnen voor de aanpassing van de inhoud (kennis, vaardigheid, vakdidactiek)? Kunnen de richtlijnen direct door de schrijfgroep worden vertaald in de te herschrijven kennisbasis?
6
Herijking kennisbasis
Proces: werkwijze kerngroep Bijeenkomst 1 (april): Inventarisatie herijkingswensen / bundeling van inhoudelijke punten Taakverdeling mbt legitimering (benadering stakeholders intern/extern, relevante bronnen) Bijeenkomst 2 (mei) - Opbrengsten mbt legitimering
7
Herijkingswensen kennisbasis
Product: herijkingswensen kennisbasis Aan de hand van de volgende vragen: (Wat wordt gehandhaafd?) Wat wordt verwijderd? Wat wordt tekstueel aangepast? Wat wordt toegevoegd?
8
Herijkingswensen kennisbasis – algemene punten
Inleidende tekst neem ‘Visie op curriculumontwikkeling AK’ (KNAG, 2017) mee! (AK als brugvak) Aardrijkskunde kan op veel vlakken invulling geven aan W&T (vaardigheden, denkwijzen) o.a. Graft, M. van, Klein Tank, M. & Beker, T. (2016) - Wetenschap & technologie in het basis- en speciaal onderwijs Richtinggevend leerplankader bij het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld. Enschede: SLO
9
Herijkingswensen kennisbasis – algemene punten
Formuleringen meer hogere orde – leren (toepassing) Status contexten / thema’s – invulling hiervan – welke bronnen zijn leidend? Advies: gebruik doorlopende leerlijn PO-VO (SLO, 2013) zorg in kennisbasis ook dat student laat zien dat hij zijn onderwijs inhoudelijk kan verantwoorden/onderbouwen (Bent, 2016, p. 178 / Schnabel, 2016, p. 43)
10
Herijkingswensen kennisbasis – algemene punten
Schema ‘Geografisch besef’: - is abstract (behoefte aan concretisering/toelichting) - is het doel ‘Geografisch besef’ of ‘Goed AK-onderwijs kunnen verzorgen’ – oftewel Ped. Content Knowledge voor AK (Blankman, 2016) - Geografische benadering en ‘big ideas’ integreren!
11
Herrijkingswensen Talige opmerkingen (zoals bij 1.1 en 2.1)
2. Structuur van het vak 2.1 Geografische benadering hier meer als uitgangspunt 2.2 meer vanuit vakinhoudelijke verdieping en richting toepassing 2.4 Ipv benoemen begrippen als inzetten, toepassen of ontwerpen gebruiken
12
Herrijkingswensen 3. Het vak en de leerlingen 3.1 plús: ontwikkeling van leerling als (wereld)burger (KNAG, 2017 / Bent, 2016, Onderwijs 2032) 3.2 De student kan preconcepten van kinderen in relatie tot het vak aardrijkskunde signaleren en hierop inspelen om misconcepten in zijn les te voorkomen. 3.3 vragen van kinderen, hun belevingswereld, maar ook actuele gebeurtenissen kunnen gebruiken als uitgangspunt om het geografisch besef van de leerlingen te vergroten. (Catling, S., Martin. F & SLO-leerplankader W&T, 2016)
13
Herrijkingswensen 4. Samenhang met andere vakken
4.1 Kunstzinnige oriëntatie onder 4.2 scharen 4.2 De student kan zijn aardrijkskundeonderwijs voor zowel het jonge als het oude kind op een betekenisvolle manier verbinden met andere vakken en ontwikkelingsgebieden in de basisschool, waaronder taal en rekenen.
14
Herrijkingswensen 4. Samenhang met andere vakken
4.3 De student kan in zijn aardrijkskundeonderwijs generieke kennis en vaardigheden (waaronder onderzoeks- en ontwerpvaardigheden en 21e eeuwse vaardigheden) en didactische hulpmiddelen (waaronder ICT) inzetten om vakoverstijgend te kunnen werken aan actuele en maatschappelijke vraagstukken. Kopje dekt niet goed de lading
15
4. Profieldelen kennisbases
De vraag ligt voor op welke wijze de profieldelen vorm en inhoud kunnen worden gegeven. Weet dat er in een preambule wordt aangegeven waar in de profieldelen ten minste aandacht aan moet worden besteed, zoals aan onderzoeksvaardigheden. Mogelijke scenario’s: Afzonderlijke profieldelen per kennisbasis/vak Vrije invulling van de profieldelen door de afzonderlijke pabo’s Invulling op basis van op te leiden specialismen voor het primair onderwijs, zoals bijvoorbeeld de rekencoördinator en de cultuurcoördinator …
16
5. Afsluiting
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.