De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

“Luchtdruk neemt af bij toenemende hoogte”

Verwante presentaties


Presentatie over: "“Luchtdruk neemt af bij toenemende hoogte”"— Transcript van de presentatie:

1 “Luchtdruk neemt af bij toenemende hoogte”
Uitleg hoogtemeting Onthouden: “Luchtdruk neemt af bij toenemende hoogte”

2 QNH (Altitude) QFE (Height) QNE (Flightlevel)
= de luchtdruk op gemiddeld zeeniveau QFE (Height) = de luchtdruk op vliegveldniveau QNE (Flightlevel) = de standaard atmosfeer = HPa

3 1025.7 1 2 3 4 5 6 7 8 9 QNH Altitude De hoogtemeter in toestel A is ingesteld op zeeniveau = QNH. De gemeten hoogte wordt ALTITUDE genoemd. A B C

4 A B C QNH Altitude QFE Height
1025.7 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1000.7 De hoogtemeter in toestel C is ingesteld op vliegveldniveau = QFE. De gemeten hoogte wordt HEIGHT genoemd. A B C QNH Altitude QFE Height

5 A B C QNH Altitude QFE Height Elevation
1025.7 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1000.7 A B C Het vliegveldniveau (Elevation) is het verschil tussen Altitude en Height. QNH Altitude QFE Height Elevation

6 A B C QNH Altitude QFE Height Elevation QNE Flightlevel
1025.7 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1013.2 1000.7 De hoogtemeter in toestel B is ingesteld op HPa = QNE. De gemeten hoogte wordt FLIGHTLEVEL genoemd. A B C QNH Altitude QFE Height Elevation QNE Flightlevel

7 QNH Altitude QFE Height Elevation QNE Flightlevel
1025.7 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1013.2 1000.7 De hoogte in Flightlevels kan variëren afhankelijk van de heersende luchtdruk (QNH). “Hogedruk-situatie” QNH Altitude QFE Height Elevation QNE Flightlevel In dit voorbeeld ligt het drukvlak van de QNE boven het drukvlak van de QNH.

8 QNH Altitude QFE Height Elevation QNE Flightlevel
988.2 1 2 3 4 5 6 7 8 9 1013.2 963.2 “Lagedruk-situatie” De hoogte in Flightlevels kan variëren afhankelijk van de heersende luchtdruk (QNH). QNH Altitude QFE Height Elevation QNE Flightlevel In dit voorbeeld ligt het drukvlak van de QNE onder het drukvlak van de QNH.

9 Transition Altitude (TA)
Transition Level (TL) Transition Layer

10 De Transition Layer is altijd minimaal 1000 ft dik.
- Transition Altitude IFR - - Transition Altitude VFR - FL030 FL040 FL050 FL060 2000 ft 4000 ft 5000 ft 6000 ft - Transition Level - FL055 FL045 FL035 AMSL (QNH) (QNE) Transition Layer De Transition Layer is altijd minimaal 1000 ft dik. In Nederland wordt het Transition Level ieder uur door de Meteo van Schiphol bepaald. 3500 ft 3000 ft Het drukvlak is een vast gegeven en zal afhankelijk van de heersende luchtdruk (QNH) in hoogte variëren.

11 FL030 FL040 FL050 FL060 2000 ft 3000 ft 4000 ft 5000 ft 6000 ft FL055
- Transition Altitude IFR - - Transition Altitude VFR - FL030 FL040 FL050 FL060 2000 ft 3000 ft 4000 ft 5000 ft 6000 ft - Transition Level - FL055 FL045 FL035 AMSL (QNH) (QNE) Transition Layer 3500 ft IFR-vluchten gaan over op Flightlevels (FL) bij het passeren van 3000 ft AMSL. VFR-vluchten gaan over op Flightlevels (FL) bij het passeren van 3500 ft AMSL (1065 mtr).

12 Hierdoor verandert ook het Transition Level.
- Transition Altitude IFR - - Transition Altitude VFR - FL030 FL040 FL050 FL060 2000 ft 3000 ft 4000 ft 5000 ft 6000 ft - Transition Level - FL055 FL045 FL035 AMSL (QNH) (QNE) Transition Layer 3500 ft Het drukvlak is een vast gegeven en zal afhankelijk van de heersende luchtdruk (QNH) in hoogte variëren. Hierdoor verandert ook het Transition Level. De Transition Layer is altijd minimaal 1000 ft dik. Het eerste bruikbare Flightlevel = Transition Level is FL040. “QNH = QNE” In dit voorbeeld liggen de drukvlakken van QNH en QNE op dezelfde hoogte.

13 Hierdoor verandert ook het Transition Level.
- Transition Altitude IFR - - Transition Altitude VFR - 2000 ft 3000 ft 4000 ft 5000 ft 6000 ft - Transition Level - FL030 FL040 FL050 FL060 FL055 FL045 FL035 AMSL (QNH) Transition Layer 3500 ft Het drukvlak is een vast gegeven en zal afhankelijk van de heersende luchtdruk (QNH) in hoogte variëren. Hierdoor verandert ook het Transition Level. (QNE) De Transition Layer is altijd minimaal 1000 ft dik. Het eerste bruikbare Flightlevel = Transition Level is FL035. “Hogedruk situatie” In dit voorbeeld ligt het drukvlak van de QNE boven het drukvlak van de QNH.

14 Hierdoor verandert ook het Transition Level.
FL030 FL040 FL050 FL060 FL055 FL045 FL035 - Transition Altitude IFR - - Transition Altitude VFR - 2000 ft 3000 ft 4000 ft 5000 ft 6000 ft - Transition Level - AMSL (QNH) (QNE) Transition Layer 3500 ft Het drukvlak is een vast gegeven en zal afhankelijk van de heersende luchtdruk (QNH) in hoogte variëren. Hierdoor verandert ook het Transition Level. De Transition Layer is altijd minimaal 1000 ft dik. Het eerste bruikbare Flightlevel = Transition Level is FL045. “Lagedruk situatie” In dit voorbeeld ligt het drukvlak van de QNE onder het drukvlak van de QNH.

15 Gevaar voor luchtruimschending bij een “lagedruk situatie”
Airspace Infringement

16 Gevaar voor luchtruimschending bij “lagedruk situatie”
FL030 FL040 FL050 FL060 FL055 FL045 FL035 De ondergrens van dit luchtruim is FL050 (5000 ft QNE = 1525 mtr). 6000 ft Luchtruim verboden voor ongecontroleerde VFR-vluchten 5000 ft Luchtruim toegestaan voor ongecontroleerde VFR-vluchten 4000 ft De zweefvlieger klimt tot 5000 ft (1525 mtr) met een hoogtemeterinstelling van 998 HPa. 3500 ft 3000 ft Gevaar voor luchtruimschending bij “lagedruk situatie” 2000 ft 998 (QNH of QFE) (QNE)

17 Gevaar voor luchtruimschending bij “lagedruk situatie”
FL030 FL040 FL050 FL060 FL055 FL045 FL035 De ondergrens van dit luchtruim is FL050 (5000 ft QNE = 1525 mtr). 6000 ft Luchtruim verboden voor ongecontroleerde VFR-vluchten 5000 ft Luchtruim toegestaan voor ongecontroleerde VFR-vluchten 4000 ft Door het drukverschil van ruim 15 HPa zit de zweefvlieger op 5000 ft al 120 mtr binnen verboden luchtruim en begaat een luchtruimovertreding! 3500 ft 3000 ft Gevaar voor luchtruimschending bij “lagedruk situatie” 2000 ft 998 (QNH of QFE) (QNE)

18 EINDE


Download ppt "“Luchtdruk neemt af bij toenemende hoogte”"

Verwante presentaties


Ads door Google