Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSarah de Groot Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
De potentiële ontwikkelingsmogelijkheden van de luchthaven van Oostende op het gebied van vrachtvervoer Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) Flanders Institute for Logistics Jordaenskaai 25 B-2000 Antwerpen (Belgium) T: +32 (0) F: +32 (0) Title European Logistics: trends and evolutions Authors Alex Van Breedam Krist’l Krols, Francis Rome, Luc Pleysier, Helen De Wachter, Sven Verstrepen, Kurt Jacobs, Tom Van Dijck, Bart Vannieuwenhuyse, Organisation Vlaams Instituut voor de Logistiek – VIL vzw Flanders Institute for Logistics Jordaenskaai 25 B-2000 Antwerpen (Belgium) T: +32 (0) F: +32 (0) Copyright VIL©2005
2
Agenda Inleiding Kansen voor de vrachtluchthavenontwikkeling
Aanbevelingen
3
Inleiding Opdracht: potentiële ontwikkelingsmogelijkheden van de luchthaven van Oostende op het gebied van vrachtvervoer 6 strategische onderzoeksvragen
4
Inleiding 3 onderzoeksfasen
Analyse van de rol van een regionale cargoluchthaven. Evaluatie van de strategie van de luchthaven. Aanbevelingen voor de positionering van de luchthaven. Team: VIL, Universiteit Antwerpen, How-to Advisory
5
Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling
Luchtvracht blijft een dynamische groeimarkt met enig potentieel voor Oostende, zij het niet per definitie Cargo stijgt sneller dan passagiers (4-7% per jaar) Grotere vliegtuigen Goederen met hoge waardedensiteit en tijdsgevoeligheid (halffabrikaten, wisselstukken, bederfbare goederen,…) Cargo groeit samen met welvaart in Oost-Europa, Afrika (traditie Oostende), Midden-Oosten Cargo groeit tussen West-Europa en Azië (incl. China)
6
Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling
Luchtvracht blijft een dynamische groeimarkt met enig potentieel voor Oostende, zij het niet per definitie Maar voor Oostende… Geen captive market in catchment area (unieke markt voor luchthaven) Geen rendabele retourvrachten gegarandeerd Concurrentiële luchthavens in catchment area (Luik, Zaventem, Luxemburg, Schiphol) Wel: Afzetpotentieel Zuid-Engelse markt Mogelijke synergiekansen met nabijgelegen zeehavens
7
Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling
De concurrentie op de (regionale) luchtvrachtmarkt is omvangrijk én scherp 32 luchthavens in 500 km rond Oostende Oostende centraal in FLAP Regionale vrachtluchthavens met integratoren (TNT, UPS, DHL) Oostende groeit (4,4%) maar minder snel dan concurrenten (> 10%) Franse regionale vrachtluchthavens (Vatry, Chateauroux, Rennes) groeien snel, met weinig milieurestricties
8
Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling
De concurrentie op de (regionale) luchtvrachtmarkt is omvangrijk én scherp Keuze voor een vrachtluchthaven op basis van: Strategische ligging (vraag, waardetoevoegende activiteiten,…) Goed uitgebouwde infrastructuur met spare capacity Kwaliteitsvolle dienstverlening (douane, omdraaitijden,…) Concurrentiële tarieven (landings- en parkeergelden,…) Gunstig (inter)nationaal rechtskader (milieuwetgeving, 24u,…) Agressieve doelgerichte marketing en gunstig imago Opportuniteit voor regionale luchthavens: Verzadiging van de grote hubs aan land- en luchtzijde Gepersonaliseerde service en goedkopere tarieven
9
Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling
Sterkten van de luchthaven van Oostende
10
Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling
Zwakten van de luchthaven van Oostende
11
Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling
Luchthaven Oostende zit gevangen in haar huidige organisatie structuur Zeer beperkte commerciële en financiële slagkracht (beperkt budget, ambtenarenstatuut, luchtzijde eerder dan landzijde, gronden,…) Enkel in 2004 positieve operationele cashflow, daarvoor was werkingsdotatie noodzakelijk. Cash uit operaties onvoldoende om uitgaven voor investeringen te dekken.
12
Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling
Gebrek aan visie en draagvlak ondermijnt het ontwikkelingspotentieel van cargoluchthaven Oostende Positieve kijk van het ruimere bedrijfsleven Maar: heersende ‘onzekerheid’ tengevolge van onduidelijk overheidsbeleid belemmert (bedrijfs)beslissingen Noodzaak voor tweerichtingsrelatie tussen luchthavenontwikkeling en leef- en woonkwaliteit
13
Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling
De huidige focus op het aëronautische is eerder eenzijdig en gaat voorbij aan andere marktkansen voor de (cargo)luchthaven Aandacht voor lucht- én landzijde en de geïntegreerde transportketen Afhankelijkheid van te weinig spelers (bv. MK Airlines)
14
Aanbevelingen Snel een minimale ambitie voor de verdere luchthavenontwikkeling inzake cargo neer te leggen; enkel groeiopties
15
Aanbevelingen Aligneren met de 6 strategische randvoorwaarden voor een gateway
16
Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL)
Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) Flanders Institute for Logistics Jordaenskaai 25 B-2000 Antwerpen (Belgium) T: +32 (0) F: +32 (0)
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.