Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHanne de Graaf Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
Hoe de onderwijspraktijk aansluit op schoolse taalleerbehoeften
Tijd voor taal? Hoe de onderwijspraktijk aansluit op schoolse taalleerbehoeften Profielproduct – organisatie Iris Hoogendoorn – Begeleider: Femke Boesenkool Beoordelaar: Louise van de Venne
2
Aanleiding Taalbeleid Draagvlak?!
Structurele en strategische poging om onderwijspraktijk aan te passen aan taalleerbehoeften t.b.v. onderwijsresultaten Draagvlak?!
3
Onderzoek In hoeverre sluit de onderwijspraktijk op S.G. Huizermaat aan op de schoolse taalleerbehoeften van leerlingen? 1) Welke sterke/zwakke punten in schoolse taalvaardigheid van leerlingen herkennen docenten van het Huizermaat in hun les? 2) Wat doen docenten in de les om aan schoolse taalleerbehoeften van leerlingen tegemoet te komen?
3) Wat hebben docenten nodig om leerlingen nog meer in hun schoolse taalleerbehoeften te ondersteunen?
4
Onderzoeksmethode Vragenlijst Alle docenten (respons 42/80)
Semi-gestructureerd interview Alle docenten (respons 42/80) 37 stellingen: opties aanvinken, Likertschalen van 4 Vraag 12: Nieuwe begrippen bied ik op meerdere manieren aan leerlingen aan Helemaal mee oneens/enigszins mee oneens/enigszins mee eens/helemaal mee eens Drie docenten (alfa, bèta en gamma) Praktijkvoorbeelden vergaren
5
Vragenlijst Deelvraag 1: benodigde
taalvaardigheid, gesignaleerde taalvaardigheid Deelvraag 2: docenthandelen, samenwerking Deelvraag 3: deskundigheid, attitude, behoefte Analyse mbv SPSS betrouwbaarheid en correlaties schalen, docenten op vak vergeleken Schoolse taalvaardigheden Begrijpend lezen Spelling Schrijven van tekst Formuleren van antwoorden (schriftelijk) Formuleren van antwoorden (mondeling) Studerend lezen Overleggen Algemene woordenschat Vakwoordenschat Mondelinge presentaties
6
Resultaat en advies Resultaat Advies
- Begrijpend lezen, formuleren en woordenschat problematisch - Positieve attitude t.a.v. schoolbreed werken aan taal, maar geen behoefte hieraan (zie ook interviews) Docenten: praktijk sluit voldoende aan op taalleerbehoeften. Advies Houd klein in inhoud+bereik Beperken tot leesvaardigheid, formuleren en woordenschat Talensecties ruimte geven Vervolgonderzoek (LIO?) naar prestaties leerlingen Niet opvallend: talensecties sterker, zelfde problemen als in literatuur beschreven. Wel opvallend: positieve attitude maar geen behoefte. Why?
7
Product en implementatie
Beknopt verslag voor SL en docententeam Presentatie en discussie met SL en schoolopleider Bericht weekkrant Belangrijkste actie SL: wijzigen sectieoverleg
8
Volgend onderzoek Methode Grotere groep
Dekken vragen de inhoud? Specifiek: docenthandelen Toegevoegde waarde interview (handelen, behoefte) Analyse Groepering docenten Toegevoegde waarde interview
9
Cronbach’s alpha
10
Pearson correlatie
11
Middelgrote clusters
12
Grote clusters
13
Frequenties
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.