De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ontwikkeling IJssellands model

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ontwikkeling IJssellands model"— Transcript van de presentatie:

1 Ontwikkeling IJssellands model
Aanbiedersbijeenkomst Donderdag 12 januari 2017

2 Programma Doel van de bijeenkomst
Het IJssellandse inkoopmodel op hoofdlijnen Planning en betrokkenheid aanbieders Aanzet indeling zorg

3 Doel van de bijeenkomst
In deze bijeenkomst komt aan de orde: Het proces dit voorjaar om te komen tot een inkoopstrategie De inhoudelijke basis voor het inkoopmodel De inbreng van de aanbieders in de inkoopstrategie en een eerste verzoek om inbreng De regio Ijsselland wil de jeugdzorg voor de nieuwe periode (vanaf 1 januari 2018) resulaatgericht inkopen. Doel van het nieuwe inkoopmodel is om de transformatie te faciliteren. De regio ontwikkelt in 2017 een nieuw inkoopmodel. De aanbieders hebben hier vanuit hun rol actieve inbreng bij. Aan aanbieders is de vraag: hoe kan het zorgaanbod integraal zo worden geformuleerd dat het aansluit bij de vraag van ouders en kinderen vanuit de toegang.

4 Programma Doel van de bijeenkomst
Het IJssellandse inkoopmodel op hoofdlijnen Planning en betrokkenheid aanbieders Aanzet indeling zorg

5 Afgelopen jaar is er een visie voor de jeugdhulp in IJsselland voor 2017-2020 opgesteld
Het leidende sturingsprincipe in het nieuwe model is de inhoud van zorg op lokaal niveau De bekostigingssystematiek ondersteunt: Zorg op maat: afschalen waar mogelijk, opschalen waar nodig Samenwerking over de volle breedte (voorveld, toegang, aanbieders) Systeemgericht werken Ontschotten van zorg, innovatie en bijbehorende budgetten Inzetten van het netwerk en benutten van eigen kracht Afspraken worden vastgelegd in heldere en overzichtelijke contracten ondersteund door centraal en professioneel contractmanagement De voorziene transformatie komt nadrukkelijk gezamenlijk met de aanbieders tot stand Input vanuit cliëntenervaringen en de toegang (zowel gemeentelijk als via derden, zoals de huisarts) bij het opstellen van de kwaliteitseisen betrokken. Dit is de basis voor het inkoopproces

6 Het IJssellands bekostigingsmodel berust op 9 heldere uitgangspunten
Integrale maatwerkarrangementen per cliënt zijn de basis, op basis van zorgbehoefte en te behalen resultaten Het primaat voor toewijzing van specialistische jeugdhulp en bepaling van beoogd resultaat ligt bij de toegang in de gemeente; de aanbieders hebben vrijheid bij bepalen hoe ze dit resultaat behalen Het model stimuleert transformatie in de breedste zin van het woord (ontschotting, ambulantisering, afschaling, aansluiting voorveld) Het model incorporeert alle bestaande vormen van specialistische jeugdhulp. Voor drie zorgvormen wordt onderzocht of deze niet op alternatieve wijze moeten worden bekostigd: Jeugdbescherming en Jeugdreclassering Crisiszorg via veilig thuis Landelijk transitiearrangement (LTA) Het model is toegankelijk voor alle type aanbieders die voldoen aan gezamenlijk afgesproken kwaliteitseisen waarbij oog is voor de positie van kleinere, lokale aanbieders, Het model voorkomt de stapeling van zorg Het model biedt de cliënt keuzevrijheid bij alle aanbieders die vanuit de randvoorwaarden van het model worden gecontracteerd Het model is eenvoudig en overzichtelijk. Een van de effecten hiervan is vermindering van administratieve regeldruk voor zowel aanbieders als gemeente Aanbesteding gebeurt op basis van ‘sociaal contracteren’

7 De regio hanteert bouwstenen van een reeds ontwikkeld model als basis
Scenario Toelichting en overwegingen Model baseren op bouwstenen (model WBW) Uitgaan van ontwikkelde zorgvormen en aanpassen aan lokale wensen; binnen zorgvormen variëren in intensiteit Er ligt een toedeling van oude zorgvormen en berekening van tarieven ten grondslag; deze is ook in andere regio’s gemaakt Profielen passen niet in IJssellands model: ontwikkelen indeling op basis van wat gebruik is in de toegang in IJssellandse gemeenten Lessen leren uit (het proces van) samenwerking met aanbieders Model baseren op bouwstenen (Rotterdam) Uitgaan van zorgvormen, tredes en intensiteiten en van daaruit toewerken naar een eigen model en tariefstructuur Model is complexer en vergt meer werk om om te vormen Er liggen geen bestaande berekeningen aan ten grondslag Proces met aanbieders is in R’dam slechts beperkt gevolgd Bottom-up eigen model opbouwen Eigen proces ontwikkelen en volledig nieuw model creëren Uitgaan van oude vormen en gezamenlijk met aanbieders nieuwe zorgvormen bedenken en tariefstructuur creëren Geen andere ervaringen om mee te beginnen waardoor hier een grootschalig en langdurig proces voor nodig zou zijn Bouwstenen als basis voor IJssellands model VALT AF: model is te complex VALT AF: Tijd is te kort

8 Binnen het model doorloopt de cliënt grofweg een traject van 4 fases
Cliëntbehoefte Resultaat Behandeling & organisatie Doelrealisatie Vraag & context Bepalen zorg / resultaat / intensiteit Uitvoering , bekostiging & regie Uitkomst & tevredenheid Wat is nodig? Welk resultaat willen we bereiken? Wat is daarvoor nodig? Is het resultaat bereikt?

9 Rolverdeling bij zorg De gemeenten stellen de kaders voor de inkoop, contractering en de financiële kaders die daarbij horen De cliënt heeft een ondersteuningsvraag en binnen de kaders van de gemeente keuzevrijheid De toegang bepaalt het ‘wat’ voor de jeugdzorg De zorgaanbieder bepaalt het ‘hoe’ Cliënten, de toegang en de zorgaanbieder zijn met elkaar in gesprek over de juiste zorg op het juiste moment

10 Programma Doel van de bijeenkomst
Het IJssellandse inkoopmodel op hoofdlijnen Planning en betrokkenheid aanbieders Aanzet indeling zorg

11 Planning met beslismomenten
X = bestuurlijk besluit 2016 2017 Fase N D J F M A S O Opstellen plan van aanpak Bepalen uitgangspunten kaders transformatie X Financiële analyse Vaststellen inhoudelijk inkoopstrategie (zorgvormen) Onderzoeken mogelijkheden en opzet proeftuinen Analyseren zorglandschap Bepalen tariefstructuur en wijze van bekostigen Publiceren tarieflijst Opzetten inkoopproces / aanbesteding Formalisering afspraken en tekenen contracten Uitwerking organisatie, berichtenverkeer etc. Doorontwikkeling toegang en afspraken in het veld Communicatie en informatievoorziening Overleg en betrokkenheid aanbieders Go/No-go momenten afhankelijk van status en unaniem besluit

12 Betrokkenheid aanbieders fase 1
Bijeenkomsten Januari toelichting proces, eerste reflectie vanuit aanbieders en kaderschepping Februari indeling van zorgvormen & bijbehorende triage (blok 2&3) Maart bespreken concept-inkoopstrategie Tussenliggend op afspraak verschillende individuele gesprekken waar nodig 26 januari inzenden triage-instrumenten gesprek aantal inhoudelijk vertegenwoordigers aanbieders met werkgroep inkoopstrategie

13 Vervolgafspraken januari
Aan te leveren gegevens / inzichten voor volgende bijeenkomst Toesturen huidige triage-instrumenten Toesturen inzichten en input voor kaders nieuwe inkoopstrategie (vragen hierna toe te lichten) Betrokkenheid Aanwezigheid maandelijkse participatiebijeenkomst Verschillende individuele gesprekken waar nodig Toewijzen aantal inhoudelijk vertegenwoordigers aanbieders voor actieve klankbord bij werkgroep inkoop

14 Programma Doel van de bijeenkomst
Het IJssellandse inkoopmodel op hoofdlijnen Planning en betrokkenheid aanbieders Aanzet indeling zorg

15 Bouwsteen 1 – cliëntbehoefte: Gezinsplan en gereedschapskist
De gemeentelijk toegang heeft de regie in het IJssellands stelsel en bepaalt: de ondersteuningsbehoefte van het kind/gezin het resultaat dat behaald moet worden het (maatwerk)arrangement dat daarbij hoort De wijze waarop de toegang de ondersteuningsbehoefte of -resultaat bepaalt moet reproduceerbaar zijn om een basis te bieden voor de ondersteuning door de aanbieder De zorg die wordt ingekocht, moet passen bij de vraag uit de toegang Vragen die beantwoord moeten worden gedurende het proces: Welke analyse-instrumenten benut de toegang op dit moment en hoe worden zorgvragen daarmee gedefinieerd? Welke capaciteiten zijn in de toegang nodig om op een goede wijze een aanbod te kunnen doen, op basis van de reeds uitgevoerde vraagverheldering?

16 Bouwsteen 2 – behoefte en behandeldoelen
De toegang en de cliënt kiezen samen een zorgaanbieder; de cliënt heeft hierin keuze vrijheid Toegang, cliënt en – waar nodig – de zorgaanbieder bespreken samen de behandeldoelen en/of het beoogde resultaat: toegang stelt deze vast Er is een aanspreekpunt per arrangement, die alle zorg organiseert (hoofdaannemerschap) Toegang stelt perspectiefplan op (met cliënt) dat de resultaten vastlegt. Dit kan de basis zijn voor het behandelplan Vragen die beantwoord moeten worden gedurende het proces: Hoe ver reikt de keuzevrijheid van de cliënt? Hoe deze te organiseren (bv website?)? Hoe zorgen we voor grip op de vraag van de cliënt, uitgaande van een ontschot stelsel? En hoe kiezen we dan een aanbieder? Hoe formuleren we in het IJssellands model de resultaten? Hoe voorkomen we stapeling en verkokering van zorg?

17 Bouwsteen 3 Maatwerk in zorgaanbod
Op basis van de analyse van de ondersteuningsvraag in de regio, koopt de regio de zorg in Concurrentie is op basis van kwaliteit en niet op prijs - > standaardprijzen Op basis van de afspraken kijken we naar een segmentering van het aanbod (hoogcomplexe en laagcomplexe zorg) Binnen de segmenten proberen we te komen tot een minimum aan tarieven, die zo goed mogelijk aansluiten bij de realiteit in de markt Naar verwachting: voor complexe zorg zijn maatwerktarieven nodig per aanbieder Vragen die beantwoord moeten worden gedurende het proces: Welke kwaliteitseisen stellen we aan de jeugdzorg? Hoe ziet het integrale zorgaanbod er in de regio uit (segmentering)? Voor welke complexe vragen is samenwerking tussen zorgaanbieders noodzakelijjk? Hoe kijkt u aan tegen hoofd/onderaannemerschap?

18 Bouwsteen 4 – doelbereik
Ieder traject sluit af met de vraag of de doelen zijn bereikt Op termijn kan de financiering gekoppeld worden aan de mate waarin de resultaten zijn bereikt Vragen die beantwoord moeten worden gedurende het proces: Hoe meten we doelbereik? Kunnen we aansluiten bij gevalideerde methode van meten van doelbereik? Hoe past cliënttevredenheid hier in? Welke gegevens zijn nu al beschikbaar? Wat is de werkwijze als doelen (output) niet gehaald worden? Welke managementinformatie willen we verzamelen en wat is daarvoor nodig?


Download ppt "Ontwikkeling IJssellands model"

Verwante presentaties


Ads door Google