Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdVeerle Irena van der Linden Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
De patiënt als regisseur van de zorg
Frank Elion, 25 oktober 2016
2
Visie op zorg in relatie tot patiënt
cVGZ wil patiënten ‘empoweren’ door hen de zorg te laten kiezen die bij hen past Wij willen daarbij graag dat de patiënt kiest voor Zinnige Zorg: Dat is zorg waar overbehandeling en verspilling wordt tegengegaan Waar patiënten ‘beter’ van worden Wat bedacht wordt door de zorgverlener zelf en waarvoor hij/zij graag optreedt als ambassadeur Zinnige Zorg maakt de zorg goedkoper ……dus lagere premies! Om de patiënt zelf te laten kiezen is transparantie over tarieven en kwaliteit van zorg een randvoorwaarde
3
Visie op kwaliteit van de zorg
Zorgverzekeraars gaan niet over de kwaliteit van zorg. Dat zijn de zorgverleners zelf cVGZ vindt het belangrijk dat kwaliteit en kwaliteitsverschillen inzichtelijk worden gemaakt voor de patiënt Daardoor kan de patiënt beter kiezen welke zorgverlener het beste bij hem past Wij zijn voorstander van één landelijke standaard op het gebied van kwaliteitsinformatie over zorgverleners Een marktstandaard is alleen mogelijk als die informatie komt van een onafhankelijke derde cVGZ is tot de conclusie gekomen dat die standaard er niet komt vanuit de zorgwereld zelf
4
Visie op kwaliteit van de zorg
cVGZ gelooft er in dat patiënten zelf kunnen aangeven of een behandeling tot goed resultaat heeft geleid Wij zien graag zien dat patiënten die resultaten delen tbv andere patiënten cVGZ is van mening dat als alle patiënten systematisch van alle behandelingen resultaten en ervaringen delen er een waarheid ontstaat over de kwaliteit van de betreffende zorg Wij zijn van mening dat ZorgkaartNederland een uitgesproken partij is om die rol ‘te pakken’
5
Daarom samenwerking cVGZ gaat een strategische samenwerking aan met ZorgkaartNederland om samen ZorgkaartNederland te ontwikkelen tot de standaard in Nederland op het gebied van kwaliteitsinformatie van zorgverleners
6
Wat kunnen jullie van cVGZ verwachten
Koppelen van ZorgkaartNederland aan tariefs transparantie op alle websites van merken cVGZ Data van ZorgkaartNederland maximaal ontsluiten tbv gebruik door patiënt op de websites Patiënten actief stimuleren tot achterlaten review en ratings Zorgverleners stimuleren gebruik van ZorgkaartNederland tot Standard Operating Procedure (SOP) te maken SOP inzetten bij inkooponderhandelingen (in onderzoek) ZorgkaartNederland actief promoten bij onze concurrenten
7
Wat verwachten wij van zorgverleners
ZorgkaartNederland opnemen als Standard Operating Procedure bij alle afdelingen Met afdelingen afspraken maken over doelen tav stimuleren gebruik door patiënt ZorgkaartNederland actief promoten bij andere zorgverzekeraars
8
Wat verwachten wij van ZorgkaartNederland
Actieve promotie naar zorgverleners en patiënten waardoor in 3 jaar 50% van alle behandelingen een rating hebben! Top prio geven aan toevoegen van ‘PROM’ (patient related outcome) Naast vragen over beleving (PREM) ZorgkaartNederland actief promoten bij zorgverzekeraars
9
Wat levert dit alles op….
Voor de patiënt: De ‘booking.com’ voor de zorg Van patiënten voor patiënten Objectief Kan zelf of met huisarts de zorgverlener kiezen die bij hem past Voor de zorgverlener: Objectief inzicht omtrent kwaliteit van de afdelingen Inzetten als management instrument om kwaliteit te verbeteren Voor zorgverzekeraars: Objectieve kwaliteitsindicator Inzetten bij contractsonderhandelingen
10
A dream coming true… Als ZorgkaartNederland de booking.com van de zorg is geworden, hebben de patiënten de regie genomen in de zorg. Daarmee krijgt de ‘stem van de patiënt’ grote invloed welke zorgverleners wij moeten contracteren Gecombineerd met het stimuleren van Zinnige Zorg dragen we daarmee met z’n allen bij aan de betaalbaarheid van zorg in Nederland
11
Inspiratiemiddag ZorgkaartNederland 25 oktober 2016
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.