Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
ICT in het speciaal onderwijs
Astrid bongers
2
Introductie Ontwikkeling van ICT-middelen in de onderwijscontext
Ontwikkeling van ICT-middelen in de onderwijscontext
3
Stand van zaken ict in het speciaal onderwijs
4
Methode Special education (needs) Tablet / iPad AT ICT Disabilities
Apps Smartphone
5
1. ICT 2. Kinderen 3. Speciaal onderwijs 1. Boek 2. Review 3. Niet Engels
6
244 artikelen niet relevant
49 129 dubbele artikelen 244 artikelen niet relevant
7
244 niet relevant? Methode Beschrijving Leerkracht/ouders
8
Codering De artikelen zijn gecodeerd op karakteristieken
9
beperking Veel diversiteit Nadruk ligt op: Autisme
Verstandelijke beperking
10
Focus op traditionele middelen
Ict-middelen Computer (59%) Tablet (32%) Smartphone (12%) Focus op traditionele middelen
11
praktijk Vertaling onderzoek naar praktijk: 3 studies
12
1 N=1 studie N=1 studie GRID-2. Speciaal onderwijs Australië 17 jaar
Cerebrale parese en ernstig gehoorverlies GRID-2.
13
1 n=1 studie Beter in staat te communiceren / toename zelfstandigheid / schrijven verslagen en brieven Representativiteit Samenwerking Kwalitatief Beschrijvend Exploratief / verkennend onderzoek
14
2 Studie nederland Doelgroep Standaard-CITO Digitale test
Speciaal onderwijs Nederland 8 – 12 jaar Leerachterstand Standaard-CITO Digitale test
15
Ondersteunende tool 1 Digitale manipulaties
16
Ondersteunende tool 2 Horizontale lijn
17
Resultaten Percentage correcte antwoorden hoger bij de ICT-versie dan bij de standaardversie Significant (p < .05) Verschil door toeval: kleiner dan 5% Kwantitatief: doelgericht op zoek naar verbanden met de vraag: daadwerkelijk aanwezig of per toeval gevonden?
18
3 METEN WAT JE WILT WETEN Voorkeur gesproken feedback: effect?
Doelgroep Speciaal onderwijs Amerika 6th grade 6 studenten met diverse problematiek Baseline = 0
19
RESULTATEN Na gesproken feedback: aanpassingen in tekst
Lastig te achterhalen of: het succes van de interventie te wijten is aan de interventie of aan de problematiek van de participant
20
Is het onderzoek valide: van evenveel betekenis voor iedereen?
Leerling Beperking Baseline Aanpassingen na interventie 1 PTSD, MD 59 2 ADHD, ODD, MD 30 3 ADHD, ODD, MD, RAD 28 4 RAD, CD, MD 5 MD, ODD 18 6
21
Conclusie Relatief weinig onderzoek Diversiteit Focus ligt op
Traditionele middelen Autisme en verstandelijke beperking Goed onderzoek doen vereist een duidelijk plan
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.