De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Lesbrief Markt & Overheid

Verwante presentaties


Presentatie over: "Lesbrief Markt & Overheid"— Transcript van de presentatie:

1 Lesbrief Markt & Overheid

2 Par.2.1. Monopolie Kenmerken monopolie 1 één aanbieder 2 veel vragers
3 monopolist kan zelf zijn prijs kiezen 4 Toetreding concurrenten is moeilijk door bijv. hoge opstartkosten, wettelijke regeling, patent patenten-op-groenten.html oliewinning.html

3 Moeilijk,abstract, über, deeleconomie
Video internetpokeren en monopolist halland casino Moeilijk,abstract, über, deeleconomie samen-delen/ Consumentensurplus monopolist C5A53E9D46

4 Par.2.1. Afzetlijn monopolist=vraaglijn
De monopolist kan zelf de prijs kiezen maar:…. Hoge prijs: weinig mensen kopen het product Lage Prijs: veel mensen kopen het product De monopolist is dus afhankelijk van de betalingsbereidheid van consumenten Betalingsbereidheid zie je in de vraaglijn Verkopen van monopolist=aankopen van consument Dus: afzetlijn monopolist= vraaglijn consument

5 Afzetlijn = vraaglijn Hoe liep een vraaglijn?

6 Vergelijking met volkomen concurrentie
Volkomen concurrentie: de prijs was niet beïnvloedbaar door een bedrijf en werd vastgelegd op de collectieve markt door oplossing van Qa= Qv Monopolie: de monopolist kiest zelf de prijs op de vraaglijn=afzetlijn

7 TO bij monopolie TO = prijs x Q Nu is Q anders als p verandert.

8 MO= extra TO bij één extra product

9 Tk is hier gegeven MK is de Verandering van TK bij één extra product

10 GTK= TK/q TW=totale winst= TO- TK

11 Mogelijke doelen monopolist
Maximale omzet: Te vinden door de q te kiezen waarvoor geldt: MO=0 of door de q te kiezen waarbij de TO op zijn hoogst is. Break-even afzet: Te vinden door de q te kiezen waarvoor geldt: TO= TK TW=0 GO= GTK P=GTK Maximale winst: Te vinden door de q te kiezen waarvoor geldt: MO=MK

12 Doelstelling 1: Maximale winst
Maximale winst wordt behaald als: MO = MK Want: Een monopolist(en ander bedrijf ook) zal er steeds één extra product bij blijven maken zolang dat product meer MO oplevert dan MK heeft. Als MO= MK en breidt hij de productie niet meer uit !!

13 Monopolist: grafisch snijpunt MO = MK
Indien MO > MK, dan verwerft de monopolist meer winst bij uitbreiding van de productie. Indien MO < MK, dan verwerft de monopolist meer winst bij inkrimpen van de productie. Indien MO= MK, dan is de winst voor de monopolist maximaal.

14 Bepaling winst in de grafiek
1 Bepaal bij de gegeven hoeveelheid q aan de hand van de collectieve vraagcurve welke prijs de monopolist voor zijn product zal vragen. 2 Bepaal tevens de gemiddelde totale kosten(GTK) bij die gegeven q P=GO 3 TW= (GO - GTK) x q

15 1 Bepaling prijs bij de gegeven q=4(hier ook bij MO=MK, hoeft niet)

16 3. Bepaling winst monopolist in grafiek

17 Winst, break-even en verlies herkennen in de grafiek
A De monopolist maakt winst indien de prijs > GTK (zie slide hiervoor) B De monopolist lijdt verlies als prijs < GTK C De monopolist speelt break even als: prijs= GTK

18 B Break even bij een monopolist in grafiek

19 C Verlieslijdende monopolist

20 Kanttekening Een monopolist die winst maakt kan besluiten om met een lagere prijs genoegen te nemen om toetreding tot de markt te ontmoedigen

21 Privatisering Privatisering : een overheidsbedrijf komt in particulier bezit. Voordelen: minder kosten voor de overheid Door concurrentie mogelijk meer efficiënt bedrijf en lagere prijs consument Nadelen: Door concurrentie minder geld voor onderhoud en service Als de concurrentie niet voldoende is: hogere prijzen

22 Invloed op de prijs: Volkomen conc: 0, monopolist: veel
Hoeveelheids- aanpasser Prijs- zetter

23 Prijsdiscriminatie Prijsdiscriminatie: voor een gelijk product aan verschillende prijzen vragen aan groepen klanten Voorwaarden om prijsdiscriminatie te laten lukken: Duidelijk te scheiden klantengroepen Doorverkoop moet onmogelijk zijn De klanten die een hogere prijs moeten betalen moeten ook een hogere betalingsbereidheid hebben en een minder prijselastische vraag.


Download ppt "Lesbrief Markt & Overheid"

Verwante presentaties


Ads door Google