Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Globalisering – Inleiding
2
GL - Inleiding De locatie: De wereld
Globalisering economisch begrip uit de jaren 80 van 20e eeuw Daarmee aangeduid dat markten/ beurzen steeds meer met elkaar verweven raakten Globalisering 3 kenmerken: aan leerlingen vragen; komen ook binnen gevlogen
3
GL - Inleiding De locatie: De wereld
- Vervagen van grenzen tussen westerse en niet westerse culturen - Beïnvloeden van elkaar Samengaan met Ander = Verlies van Eigene Globalisering economisch begrip uit de jaren 80 van 20e eeuw Daarmee aangeduid dat markten/ beurzen steeds meer met elkaar verweven raakten Globalisering 3 kenmerken: aan leerlingen vragen; komen ook binnen gevlogen
4
GL – Inleiding – Rutger Pontzen
Biënnale Venetië 2005 Iedereen wil moderne kunst maken geen consensus wat modern is Vele moderne kunstwerken passen niet in westerse kunstgeschiedenis Rahim Walizada Tapijten 2005 Kunstwerk getoond op Bienale 2005 – van Afghaanse kunstenaar. Afghanistan deed voor het eerst mee
5
GL – Inleiding – Rutger Pontzen
Biënnale Venetië 2005 Iedereen wil moderne kunst maken geen consensus wat modern is Vele moderne kunstwerken passen niet in westerse kunstgeschiedenis Fathiya Tahiri Geboorte 2003 Marokko deed voor het eert mee aan Biennale
6
GL – Inleiding – Rutger Pontzen
Biënnale Venetië 2005 Iedereen wil moderne kunst maken geen consensus wat modern is Vele moderne kunstwerken passen niet in westerse kunstgeschiedenis Anothermountainman Theehuis 2005 Kunstenaar uit Hong Kong – was Britse kolonie. Kleuren rood/wit/blauw Engels met traditionele Chinese lampions.
7
Anothermountainman Theehuis 2005
Kunstenaar uit Hong Kong – was Britse kolonie. Kleuren rood/wit/blauw Engels met traditionele Chinese lampions.
8
GL – Inleiding – Rutger Pontzen
Is het van belang dat kunstwerken in westerse traditie passen? Kunstwereld: eurocentrisch en Amerikaans Westerse kunsttraditie bestaat uit losse werken samengesmeed tot één bolwerk
9
GL – Inleiding – Documenta 11
Beschrijving Documenta (Kassel) – 5 jaar – 100 dagen Actuele kunst Documenta 11 (2002) Okwui Enwezor (1963). Thema: verschillende vraagstukken rondom globalisering Kennis vooraf nodig moeilijk benaderbaar 48 landen waarvan 8 Afrikaans Niet eindproduct maar denkproces van belang Discussierondes Noties Okwui Enwezor Kunstwerken Noties Niru Ratnam
10
GL – Inleiding – Documenta 11
Beschrijving Discussierondes Plaats en slagkracht van de democratie Maatschappelijke impact van globalisering Ervaring van het ‘anderzijn’ Impact van migratie Plaats van kunst in het bovenstaande Noties Okwui Enwezor Kunstwerken Noties Niru Ratnam
11
GL – Inleiding – Documenta 11
Beschrijving Discussierondes Noties Okwui Enwezor Door de nabijheid van de Ander te tonen wordt de staat van globalisering inzichtelijk In deze na-koloniale tijd is de Ander altijd in het Westen zichtbaar Ontvoogding Kunstenaars die westerse canon alternatief benaderen Kunstenaars die niet alleen visie geven maar ook becommentariëren Kunstwerken Noties Niru Ratnam
12
Meschac Gaba Museum voor hedendaagse Afrikaanse kunst 2002
Westerse canon alternatief benaderen - Benin 1961 Meschac Gaba werkte als autodidact kunstschilder in Benin tot hij in 1996 naar Nederland kwam voor een werkperiode van twee jaar aan de Rijksakademie. In Benin maakte hij collages van cirkelvormig restmateriaal van bankbiljetten. Gaba wilde met deze collages het gebrek aan koopkracht in Afrika verbeelden. Op de Rijksakademie ontwikkelde hij zijn thema’s steeds verder in conceptuele richting en legde hij de basis voor zijn fictieve Museum voor Hedendaagse Afrikaanse Kunst. In zijn kunst reflecteert Gaba op de culturele kolonisatie van Afrika door het westen en stelt hij de verschillende culturele identiteiten ter discussie. In zijn werk gebruikt hij geld (‘waardeloos’ geld uit Benin en westerse bankbiljetten uit de papierversnipperaar van de Nederlandse Bank), met goudverf beklede keien en keramische kippen in een diepvries. Hiermee creëert hij een beeld over ruilhandel ten opzichte van geld als betaalmiddel. Hij wijst op het ontbreken van een werkelijk economisch evenwicht in de wereld en het functioneren van kapitalistische neokoloniale structuren. Dit doet hij met veel humor. Link naar 4 Art: Meschac Gaba
13
GL – Inleiding – Documenta 11
Bodys Isek Kingelez Waardeloos materiaal (gebruikelijk in ontwikkelingslanden) Met utopische imaginaire werken meer invloed op het leven te krijgen Hoop op een gelukkige toekomst Geen imitaties van gebouwen maar een unieke combinatie van Europees, Afrikaans, klassiek en futuristisch. Ofwel : eclectisch
14
Bodys Isek Kingelez
15
Bodys Isek Kingelez
16
Kingelez, Ville Fantôme 1996
17
Bodys Isek Kingelez
18
Bodys Isek Kingelez
19
Bodys Isek Kingelez
20
Bodys Isek Kingelez
21
Bodys Isek Kingelez
22
GL – Inleiding – Documenta 11
Beschrijving Discussierondes Noties Okwui Enwezor Kunstwerken Noties Niru Ratnam Nadeel globalisering: wat is plaats Eigene indien steeds meer verweven met de Ander? Kunstenaar: tradities en artefacten vermengen waardoor één met ander fusie aangaat. Niru Ratnam is niet bang dat er één homogene ‘soep’ zal ontstaan. Er zijn altijd tegenbewegingen Nieuwe culturen ontstaan door mengen van oude
23
Yinka Shonibare De schommel 2002
24
GL – Inleiding – Yinka Shonibare
Nigeriaans Engelse kunstenaar (1965) Vlisco Kunstwerken Linker link naar Youtube: Questioning Authenticity in African Art: Yinka Shonibare Rechter link naar Youtube: Yinka Shonibare, MBE - Flower Time interview pt 1
25
GL – Inleiding – Yinka Shonibare
Nigeriaans Engelse kunstenaar (1965) Vlisco Kunstwerken
26
Yinka Shonibare Mobiliteit 2005
27
Yinka Shonibare Hinkelen 2000
28
Yinka Shonibare Eerwaarde op ijs 2005
29
Yinka Shonibare Jardin d’Amour 2007
30
Yinka Shonibare Jardin d’Amour 2007
32
Globalisering en Primitivisme
Chéri Samba
33
GL – Globalisering en Primitivisme - Chéri Samba
Neokolonialisme ‘Primitivism’ → Neokolonialisme ‘Magiciens’ → Verbetering situatie Voorbeeld Chéri Samba
34
GL – Globalisering en Primitivisme - Chéri Samba
Algemeen Democratische republiek Kongo (1956) Striptekenaar en reclameborden Portretten Kunst 1982 naar Parijs 1989 Magiciens de la terre Onderwerp Sociale/ politieke/ maatschappelijke/ culturele toestand Zaïre Anekdotes en persoonlijke ervaringen Universeel kunstenaar: toestand in hele wereld vergelijkbaar
35
GL – Globalisering en Primitivisme - Chéri Samba
Vormgeving en Voorstelling Striptekeningen: - Felle kleuren - Kleurcontrasten - Strak omlijnde kaders Karikaturen – humoristisch Doel Persoonlijk: beroemd worden Eer bewijzen aan alle Afrikaanse / Niet westerse kunstenaars Mensen bereiken die normaal niet in alledaagse omstandigheden geïnteresseerd zijn Dagelijkse werkelijkheid: van moraal voorzien, becommentariëren, inzetten naar eigen inzicht
36
Chéri Samba Geneeskunde op de Savanne Eind jaren 80
37
Chéri Samba Veroordeling zonder rechtszaak 1996
39
Chéri Samba Heilige vader 1996
40
Chéri Samba Parijs is schoon 1996
41
Chéri Samba Wat is de toekomst van onze kunst? 1997
Welke toekomst heeft onze kunst in een wereld, waarin de meeste Afrikaanse kunstenaars onderdrukt worden? Een oplossing is, in Frankrijk geaccepteerd worden. Naar het schijnt wordt een kunstenaar die in Frankrijk is geaccepteerd, ook in de rest van de wereld geaccepteerd. En wie Frankrijk zegt, zegt het Museum voor moderne kunst. Ja, maar… is het Museum voor moderne kunst niet racistisch?? Welke toekomst heeft onze kunst?
42
Chéri Samba Waar is het water te vinden 2004
43
Chéri Samba De laatste slag van het fluitsignaal 2005
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.