Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMarina Louisa Brabander Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
19 november 2014 Dr. Carina Wiekens Lectoraat Netintegratie
Op initiatief vd gem gn heeft de Hanze in samenwerking met …. 19 november 2014 Dr. Carina Wiekens Lectoraat Netintegratie Kenniscentrum Energie
2
1000 Slimme Huishoudens Wat is de kern van het project?
Slimme meter + EMS waardoor bewoners van sociale huurwoningen meer inzicht in hun verbruik krijgen en energie kunnen besparen. EMS 1 EMS 2 EMS 3 & Controle conditie Geen applicatie
3
1000 Slimme Huishoudens Relatief klein, maar intensief onderzoek gedaan. Paper&Pencil VL VM Interviews VM Digitale VL TTM1 Digitale VL TTM2 Digitale VL EM VM bedrijven TTM bedrijven Informatie-bijeenkomst Introductie Energie Monitoring Systemen Verbruiksdata Slimme meters Mrt 2013 Apr Mei Juni-Aug Sept Okt 2013 Nov Dec Jan 2014 Feb Okt 2014
4
“Ik doe mee omdat meneer X van de woningbouw me vroeg”
1000 Slimme Huishoudens Relatief klein, maar intensief onderzoek gedaan. Beperkte power Wie bereikt? Lage SES (niet per se laagopgeleid) Door manier van werven: weinig actief geen behoeften “Ik doe mee omdat meneer X van de woningbouw me vroeg” “Gewone” mensen
5
1000 Slimme Huishoudens
6
1000 Slimme Huishoudens Wie bereikt?
“Geen idee wat ik kan verwachten.” Welwillend & geïnteresseerd Economische motieven, kleine groep milieu motieven Leeftijd: M = 48 (SD = 15.69) Aantal bewoners per hh: M = 2 (1.78, SD =.80) VM: 21 appartementen, 9 eengezinswoningen
7
1000 Slimme Huishoudens Opvallende resultaten voormeting:
Niemand weet wat specifieke apparaten verbruiken Top 3: 1 iemand noemt de CV Aandeel CV verbruik jaarbasis: 10-80% 80% heeft ‘geen idee’ Enigszins bewust om met energie Behoefte aan concrete tips hoe energie te besparen
8
1000 Slimme Huishoudens Resultaten: 1. Energiebewustzijn
2. Tevredenheid met EMS 3. Energiebesparing
9
Veel technische problemen! (installatie)
1000 Slimme Huishoudens Resultaten: Veel technische problemen! (installatie)
10
1000 Slimme Huishoudens Resultaten:
11
1000 Slimme Huishoudens Resultaten:
12
1000 Slimme Huishoudens Resultaten: Deelname EM: 7/9 9/10
Ervaring opgedaan: 5 8 “Na een aantal keer kijken wist ik wel ongeveer hoe het zat” iNRG/GT: 2 technische problemen (registratie, ketel) enerGQ: 1 weet niet hoe het werkt. “Ik download de data en analyseer ze” Hoe vaak: < 1x per wk 1x per week Meerdere keren per wk Elke dag 5 4 - 2 - 1 - 1
13
1000 Slimme Huishoudens Conclusie:
Actieve deelname (ervaring opgedaan + frequentie gebruik) bij EnerGQ > iNRG /GetThere iNRG/GT: 2 technische problemen (registratie, ketel) enerGQ: 1 weet niet hoe het werkt.
14
1000 Slimme Huishoudens 2 respondenten geven aan nu te weten wat apparaten verbruiken Pas je je energieverbruik aan? 5 v/d 7 niet 2 wel Niet: drie vanwege comfort, twee vanwege niet vaak genoeg naar EMS kijken Wel: Thermostaat anders ingesteld, apparaten minder of korter.
15
1000 Slimme Huishoudens 4 respondenten geven aan nu te weten wat apparaten verbruiken Pas je je energieverbruik aan? 4 v/d 8 niet 4 wel Niet: 2 geen verspilling, 2 omdat ze niet wisten wat met de gegevens te doen.
16
Energiebewustzijn: EnerGQ iets hoger dan iNRG /GetThere
1000 Slimme Huishoudens Conclusies: Energiebewustzijn: EnerGQ iets hoger dan iNRG /GetThere Energiebewustzijn leidt niet automatisch tot waargenomen handelingsmogelijkheden iNRG/GT: 2 technische problemen (registratie, ketel) enerGQ: 1 weet niet hoe het werkt.
17
1000 Slimme Huishoudens Energiebesparing: Energiedata Eindgebruikers
Nog niet opgeloste problemen (m.n. teruglevering) Energiedata iNRG/GT: 2 technische problemen (registratie, ketel) enerGQ: 1 weet niet hoe het werkt. 1, weet niet precies, maar heel wat Eindgebruikers 1, 2-3%
18
1000 Slimme Huishoudens Tevredenheid EMS: Cijfer 7.0 6.8
19
1000 Slimme Huishoudens Sterke punten: Verbeterpunten:
Inzicht actueel verbruik Vergelijking vorige wk/mnd Snel systeem, altijd online Vergelijking andere gebruikers & normen Zeer uitgebreide gegevens Weergave van de gegevens Betrouwbaar Aantal datapunten Gegevens vergelijkbare hh Verbeterpunten: Vergelijkingsdata niet betrouwbaar App ‘Tailored feedback’ Meer instructie 19
20
1000 Slimme Huishoudens Conclusies:
Energieverbruikers verander je niet zomaar in energiemanagers Energiebewustzijn ≠ Gedragsverandering Handelingsalternatieven nodig => Tailored feedback
21
EnerGQ lijkt het ietsje beter te doen dan iNRG /GetThere
1000 Slimme Huishoudens Conclusies bedrijven: EnerGQ lijkt het ietsje beter te doen dan iNRG /GetThere iNRG/GetThere: Werk aan betrouwbaarheid vgl-gegevens EnerGQ: EMS werkt goed, versterken met tips en feedback
22
1000 Slimme Huishoudens Conclusies bedrijven: SAMEN DUURZAAM
iNRG/GetThere: Werk aan betrouwbaarheid vgl-gegevens RANDOM HUISHOUDENS EnerGQ: EMS werkt goed, versterken met tips en feedback
23
1000 Slimme Huishoudens Overige resultaten:
15 vd 18 eindgebruikers willen niet voor EMS betalen Liefst een applicatie Wekelijkse overzichten per mail
24
1000 Slimme Huishoudens Dus: Perfecte EMS is er nog niet
2 systemen op de goede weg, maar transformeren energieverbruikers nog niet in energiemanagers deze systemen waarschijnlijk ieder eigen doelgroep => meer onderzoek nodig
25
1000 Slimme Huishoudens Vragen?
26
19 november 2014 Dr. Carina Wiekens Lectoraat Netintegratie
Op initiatief vd gem gn heeft de Hanze in samenwerking met …. 19 november 2014 Dr. Carina Wiekens Lectoraat Netintegratie Kenniscentrum Energie 26
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.