De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

PILOT BEELDBELLEN Dionne de Vries – Giesen Kwaliteitsfunctionaris

Verwante presentaties


Presentatie over: "PILOT BEELDBELLEN Dionne de Vries – Giesen Kwaliteitsfunctionaris"— Transcript van de presentatie:

1 PILOT BEELDBELLEN Dionne de Vries – Giesen Kwaliteitsfunctionaris
April 2017

2 INHOUD Korte introductie CHPA Beeldbellen Voorbereiding pilot
Resultaten pilot half jaar Ervaringen en lessen uit de pilot Voorlopig beeld CHPA

3 Introductie: CHPA Huisartsenpost sinds 2000, spoedpost met SEH-ZGT sinds 2010 Huisartsenpost als onderdeel van Zorggroep FEA inwoners uit de regio Almelo e.o. Stad Almelo, enkele kernen en een groot buitengebied Diameter van gebied: circa 30 km. contacten in 2016 Personeel: 96 praktijkhoudende huisartsen 40 triagisten 8 bureau medewerkers Centrale Huisartsenpost Almelo

4 Beeldbellen in het kort
Videoverbinding tussen patiënt en zorgverlener, aanvullend op telefonische triage Beveiligde verbinding Via de gratis software/app “Mag ik meekijken” Keuze bij patiënt CHPA: Te gebruiken bij laag-urgente, visueel waarneembare klachten zoals huidklachten, wonden en beten. Regiearts continue in het callcenter. Centrale Huisartsenpost Almelo

5 Voorbereiding Voorjaar/zomer ‘15 is het idee ontstaan Najaar ’15:
Signalen uit callcenter: patiënten willen foto’s sturen. Behoefte aan vermindering consultdruk. Wens om innovatief te zijn.  Menzis enthousiast. Najaar ’15: Contact met projectleider “Mag ik meekijken” Afspraken met Menzis: Menzis betaalt implementatie kosten Tijdens de pilot mag consult-tarief gerekend worden (daarna niet meer) Centrale Huisartsenpost Almelo

6 VOORBEREIDING Kwartaal 1 ‘16: Kwartaal 2 ‘16:
Multidisciplinaire werkgroep over: Hoe past beeldbellen in het triageproces? (o.a. startmoment beeldbellen, verwerking in Topicus CMS, mee/terugkijken door regiearts, weerstand, privacy) In-exclusiecriteria Handleiding praktijk Communicatieplan Start implementatie hard- en software. Kwartaal 2 ‘16: Communicatie/uitleg personeel (werkoverleg, ledenvergadering) Voorbereiden communicatie richting patiënten (media, overige) Vervolg implementatie hard- en software; o.a. bewaren van opnames. Centrale Huisartsenpost Almelo

7 Voorbereiding en Start
September ‘16: Instructie triagisten (werkoverleg, handleiding) Triagisten-kartrekkersgroepje t.b.v. enthousiasmeren, uitleg op werkvloer. Uitgebreide media-aandacht: Interview in regionale krant, persberichten naar plaatselijke weekbladen Opgepikt door regionale omroep: radio-interview en tv-opname Overige communicatie: Informatie op eigen website, wachtkamer tv etc. Mail naar thuiszorgorganisaties Poster voor wachtkamers huisartsenpraktijken Start! Centrale Huisartsenpost Almelo

8 Resultaten half jaar Aantal beeldbelcontacten: 291/30.451 (0,96%)
Tegen verwachting in vaak in het weekend: Tussen 0 en 8 beeldbelcontacten per dag. Gemiddeld 1,6 per dag.

9 Resultaten half jaar Per leeftijdsgroep: Per urgentie:

10 Resultaten half jaar Per ingangsklacht: Per ICPC code: * Herfst/winter! * Herfst/winter!

11 Resultaten half jaar Vervolgactie: Consult voorkomen:
Bij 62% van de beeldbelcontacten is door triagisten in Topicus-CMS genoteerd dat ze zonder beeldbellen voor de vervolgactie ”consult” gekozen zouden hebben.  bij 62% consult voorkomen. Nuancering: 62% moet wel gerelateerd worden aan het aantal beeldbelcontacten (nu 1% van het totaal).

12 Ervaringen en LESSEN UIT de pilot
Zelf in beeld zijn tijdens triage: even wennen, geen groot probleem. Gebruik van beeldbellen verschilt erg tussen triagisten. Herhalende aandacht nodig. Tijdsinvestering tijdens gesprek valt mee. Vooraf bedacht: regieartsen zoeken beelden zo nodig terug. Praktijk: regieartsen kijken vrijwel altijd direct mee. Enkele technologische problemen bij gebruik: Gesprek en beeld apart afsluiten  1x klacht privacy. Beeld wel opnemen maar niet goed afsluiten  beelden overschreven. Soms beeld niet voldoende scherp om te beoordelen. Niet iedereen vindt het gelijktijdige gebruik van videosoftware en Topicus-CMS gebruiksvriendelijk. Centrale Huisartsenpost Almelo

13 Voorlopige beeld CHPA Patiëntvriendelijk: deskundig advies maar zonder reis- en wachttijd Patiëntveilig: beperkte inclusiecriteria en snelle medebeoordeling door regiearts. Veel enthousiasme, zowel bij triagisten, huisartsen als patiënten. Regio start met implementatie bij enkele dagpraktijken. Potentie: Relatief veel gebruik in weekenden (niet voorzien). Hoewel aantallen beperkt zijn, levert dit wel specifiek minder consultdruk op in de weekenden. Verwachting is dat er in lente/zomerseizoen meer beeldbellen ingezet wordt (i.v.m. relatie tussen seizoen en inclusiecriteria voor beeldbellen). Centrale Huisartsenpost Almelo

14 Vragen, suggesties of opmerkingen?


Download ppt "PILOT BEELDBELLEN Dionne de Vries – Giesen Kwaliteitsfunctionaris"

Verwante presentaties


Ads door Google