Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdChristina Hendrickx Laatst gewijzigd meer dan 6 jaar geleden
1
PILOT BEELDBELLEN Dionne de Vries – Giesen Kwaliteitsfunctionaris
April 2017
2
INHOUD Korte introductie CHPA Beeldbellen Voorbereiding pilot
Resultaten pilot half jaar Ervaringen en lessen uit de pilot Voorlopig beeld CHPA
3
Introductie: CHPA Huisartsenpost sinds 2000, spoedpost met SEH-ZGT sinds 2010 Huisartsenpost als onderdeel van Zorggroep FEA inwoners uit de regio Almelo e.o. Stad Almelo, enkele kernen en een groot buitengebied Diameter van gebied: circa 30 km. contacten in 2016 Personeel: 96 praktijkhoudende huisartsen 40 triagisten 8 bureau medewerkers Centrale Huisartsenpost Almelo
4
Beeldbellen in het kort
Videoverbinding tussen patiënt en zorgverlener, aanvullend op telefonische triage Beveiligde verbinding Via de gratis software/app “Mag ik meekijken” Keuze bij patiënt CHPA: Te gebruiken bij laag-urgente, visueel waarneembare klachten zoals huidklachten, wonden en beten. Regiearts continue in het callcenter. Centrale Huisartsenpost Almelo
5
Voorbereiding Voorjaar/zomer ‘15 is het idee ontstaan Najaar ’15:
Signalen uit callcenter: patiënten willen foto’s sturen. Behoefte aan vermindering consultdruk. Wens om innovatief te zijn. Menzis enthousiast. Najaar ’15: Contact met projectleider “Mag ik meekijken” Afspraken met Menzis: Menzis betaalt implementatie kosten Tijdens de pilot mag consult-tarief gerekend worden (daarna niet meer) Centrale Huisartsenpost Almelo
6
VOORBEREIDING Kwartaal 1 ‘16: Kwartaal 2 ‘16:
Multidisciplinaire werkgroep over: Hoe past beeldbellen in het triageproces? (o.a. startmoment beeldbellen, verwerking in Topicus CMS, mee/terugkijken door regiearts, weerstand, privacy) In-exclusiecriteria Handleiding praktijk Communicatieplan Start implementatie hard- en software. Kwartaal 2 ‘16: Communicatie/uitleg personeel (werkoverleg, ledenvergadering) Voorbereiden communicatie richting patiënten (media, overige) Vervolg implementatie hard- en software; o.a. bewaren van opnames. Centrale Huisartsenpost Almelo
7
Voorbereiding en Start
September ‘16: Instructie triagisten (werkoverleg, handleiding) Triagisten-kartrekkersgroepje t.b.v. enthousiasmeren, uitleg op werkvloer. Uitgebreide media-aandacht: Interview in regionale krant, persberichten naar plaatselijke weekbladen Opgepikt door regionale omroep: radio-interview en tv-opname Overige communicatie: Informatie op eigen website, wachtkamer tv etc. Mail naar thuiszorgorganisaties Poster voor wachtkamers huisartsenpraktijken Start! Centrale Huisartsenpost Almelo
8
Resultaten half jaar Aantal beeldbelcontacten: 291/30.451 (0,96%)
Tegen verwachting in vaak in het weekend: Tussen 0 en 8 beeldbelcontacten per dag. Gemiddeld 1,6 per dag.
9
Resultaten half jaar Per leeftijdsgroep: Per urgentie:
10
Resultaten half jaar Per ingangsklacht: Per ICPC code: * Herfst/winter! * Herfst/winter!
11
Resultaten half jaar Vervolgactie: Consult voorkomen:
Bij 62% van de beeldbelcontacten is door triagisten in Topicus-CMS genoteerd dat ze zonder beeldbellen voor de vervolgactie ”consult” gekozen zouden hebben. bij 62% consult voorkomen. Nuancering: 62% moet wel gerelateerd worden aan het aantal beeldbelcontacten (nu 1% van het totaal).
12
Ervaringen en LESSEN UIT de pilot
Zelf in beeld zijn tijdens triage: even wennen, geen groot probleem. Gebruik van beeldbellen verschilt erg tussen triagisten. Herhalende aandacht nodig. Tijdsinvestering tijdens gesprek valt mee. Vooraf bedacht: regieartsen zoeken beelden zo nodig terug. Praktijk: regieartsen kijken vrijwel altijd direct mee. Enkele technologische problemen bij gebruik: Gesprek en beeld apart afsluiten 1x klacht privacy. Beeld wel opnemen maar niet goed afsluiten beelden overschreven. Soms beeld niet voldoende scherp om te beoordelen. Niet iedereen vindt het gelijktijdige gebruik van videosoftware en Topicus-CMS gebruiksvriendelijk. Centrale Huisartsenpost Almelo
13
Voorlopige beeld CHPA Patiëntvriendelijk: deskundig advies maar zonder reis- en wachttijd Patiëntveilig: beperkte inclusiecriteria en snelle medebeoordeling door regiearts. Veel enthousiasme, zowel bij triagisten, huisartsen als patiënten. Regio start met implementatie bij enkele dagpraktijken. Potentie: Relatief veel gebruik in weekenden (niet voorzien). Hoewel aantallen beperkt zijn, levert dit wel specifiek minder consultdruk op in de weekenden. Verwachting is dat er in lente/zomerseizoen meer beeldbellen ingezet wordt (i.v.m. relatie tussen seizoen en inclusiecriteria voor beeldbellen). Centrale Huisartsenpost Almelo
14
Vragen, suggesties of opmerkingen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.