De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders

Verwante presentaties


Presentatie over: "Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders"— Transcript van de presentatie:

1 Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
xxxxxxxxxxxxxxx 1/23/2018 Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders AOS Bijeenkomst 2 Astrid Wijnands xxxxxxxxxxxxx

2 Training 2 Basishouding begeleider bewustwording en ontwikkeling: rolopvatting en balans sturen/volgen situationeel kunnen toepassen. Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier).

3 Programma Opstart Feedback geven Leerwerkplan / leervragen Pauze
xxxxxxxxxxxxxxx 1/23/2018 Programma Opstart Feedback geven Leerwerkplan / leervragen Pauze Situationeel begeleiden xxxxxxxxxxxxx

4 Opstart Hoe zit je er vandaag bij?
Vragen of opmerkingen n.a.v. de vorige keer? Bijeenkomst 5: datum vaststellen. Voorstel: 29 maart? Vragen m.b.t. eindopdracht?

5 Feedback geven De kwaliteit van feedback die studenten van hun docent of begeleider ontvangen blijkt een cruciale factor te zijn voor succesvol leren  (Hattie, 2007). Feedbackgesprek: Jouw perceptie van het functioneren van de student De inbreng van de student over zijn/haar eigen functioneren.

6 Feedback geven WB en student gaan met elkaar op zoek naar antwoorden op de vragen: Waar ga ik naartoe? Hoe doe ik het? Wat is de volgende stap?

7 Feedback geven WB en student gaan met elkaar op zoek naar antwoorden op de vragen: Waar ga ik naartoe? Wat is mijn doel of welke resultaten wil ik bereiken? Hoe doe ik het? Hoe heb ik het tot nu toe aangepakt? Boek ik vooruitgang? Welke stappen heb ik gezet? Wat is de volgende stap? Wat ga ik verder doen om mijn doelen te behalen? Welke activiteiten onderneem ik?

8 Feedback geven WB en student gaan met elkaar op zoek naar antwoorden op de vragen: Waar ga ik naartoe? Hoe doe ik het? Wat is de volgende stap? ‘An ideal learning environment or experience occurs when both teachers and students answers to each of the questions’ (Hattie & Timperley, 2007: 88) FEED UP FEED BACK FEED FORWARD

9 Feedback geven

10 Feedback geven: welke vragen?
Stel vragen waarbij: - de ander aan het denken gezet wordt (open vragen) en gestimuleerd wordt dingen over zichzelf te ontdekken; - erkenning en waardering zichtbaar wordt; - de ander sterker wordt i.p.v. zwakker; - het probleem lichter en werkbaar wordt; - de ander zijn/haar kwaliteit gaat herkennen en benutten; - de ander zelf een oplossing gaat bedenken i.p.v. een oplossing gesuggereerd krijgt. Vast patroon: Intentie vaststellen Het vertrekpunt: feedback Opties: feedforward Conclusie

11 Werkplekleren plaatsbepaling praktijkdossier

12 Werkplekleren: wie geven feedback?
plaatsbepaling praktijkdossier

13 Leerwerkplan / plaatsbepaling

14 Het leerwerkplan Wat maakt een leervraag ‘goed’?
wat, waarom, hoe, aanpak, bewijs, competentie SMART passend bij niveau van het betreffende studiejaar

15 Leervragen Hoe kan ik orde houden in klas 3H2?
Hoe kan ik mijn leerlingen motiveren? Hoe word ik een goede docent? Hoe kan ik het beste Engelse grammatica uitleggen?

16 Het leerwerkplan / De plaatsbepaling (in tweetallen)
Formuleer feedback en/of feedforward op een van de leervragen van je leraar in opleiding. Bedenk goed op welke niveaus je feedback/forward geeft (taak, proces, zelfregulerend niveau, zelfniveau).

17 Het leerwerkplan / De plaatsbepaling (in tweetallen)
Geef elkaar feedback en/of feedforward op je eigen leervragen als werkplekbegeleider. Scherp hiermee je eigen leerwerkplan aan.

18 Situationeel begeleiden
Gedrag van de opleider: Taakgericht gedrag: sturing geven Activiteiten die leiden tot concrete resultaten Relatiegericht gedrag: ondersteuning bieden Activiteiten die de relatie met de studenten onderhouden en steunen

19 Situationeel begeleiden

20 Situationeel begeleiden

21 Situationeel begeleiden

22 Praktijkopdracht (drietallen)
Rollenspel Casus Olga Olga Werkplekbegeleider Observanten

23 Praktijkopdracht (drietallen)
Rollenspel Casus Olga - observanten Welke stijl van situationeel begeleiden kiest de WB? Wat is daarvan het effect op Olga? Welke vormen van feedback zie je terug in het gesprek? evt. suggesties voor werkplekbegeleider? interview lesfragment

24 Vooruitblik Programma volgende bijeenkomsten
Observeren en feedbackgesprekken (21-12) Verschillende soorten reflecties (1-2) Presentatie video-opname (afronding training)

25 Volgende keer Lees hoofdstuk 1 en 2 uit het boek ‘Docenten leren reflecteren’ Maak je eigen leerwerkplan of plaatsbepaling (af) en werk aan de uitvoering van je leervragen.


Download ppt "Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders"

Verwante presentaties


Ads door Google