De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Communicatie Opletten, meedoen en meedenken

Verwante presentaties


Presentatie over: "Communicatie Opletten, meedoen en meedenken"— Transcript van de presentatie:

1 Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken! Succesvol zijn is een keuze! MBO Bos & Natuur Sportvisserij & Waterbeheer

2 Communicatie (les 1a) verbaal (mondeling,praten,luisteren)-> voorstelrondje schriftelijk (op papier/ digitaal; beeld of tekst) non-verbaal (houding, gelaatsuitdrukking) -> effect; - lichaamstaal 60% - klank/ toon 25% - inhoud/ taal 15% Waarnemen met onze zintuigen; horen / luisteren, kijken, voelen, ruiken en proeven

3 Waarnemen? Welke lijn is langer, A of B?
Welke figuur of figuren neem je waar? Anekdote; De lijn….

4 Communicatie schema Zender “Doe eens normaal, man!” Ontvanger
Effect, maar wat?

5 Medium / vorm Telefoon, mobiel Computer, Brief, offerte
Fax, Krant, vakblad Televisie, Radio, Etc. Eisen hieraan zijn; Aantrekkelijkheid, Toegankelijkheid, Duidelijk, Niveau en Correctheid. -> volgens AOC richtlijnen!

6 Verbale communicatie Verbale communicatie is meestal bewust.
Vaak met voorbereiding, dus nagedacht over; - waarom iets wordt gezegd, - wat er gezegd gaat worden, - hoe het gezegd gaat worden. En wat is dit voor vorm?

7 Non-verbale communicatie
-> Non-verbale communicatie vaak onbewust, herkennen van non-verbale signalen helpt je: de ware bedoeling van de gespreks- partner te onderkennen; de bedoeling van je boodschap op je gesprekspartner over te dragen. Signalen; lichaamshouding, stem verheffen, gezichtsuitdrukkingen, geeuwen, met voorwerp spelen, handen in de zak, etc.

8 Vormen van non-verbaal gedrag

9 Werkvloer communicatie
formeel en informeel / intern en extern. verticaal, horizontaal en diagonaal. dezelfde ‘taal’ spreken, goede kennis van vakjargon en vakgebied, dialect. soms makkelijker; elkaar kennen en soms aan een half woord genoeg. lastiger bij complexere zaken, zoals; werkoverleg, maken van nieuwe afspraken, overleg over functioneren, etc.

10 Goede communicatie Goede en doelgericht mondelinge communicatie zijn drie zaken noodzakelijk: - actief luisteren, - vragen stellen en - samenvatten

11 Actief luisteren Activiteiten ondernemen om na te gaan of dat:
• wat je wilde zeggen ook zo overgekomen is; • wat je hoorde, datgene was wat de ander bedoelde over te brengen; • elk misverstand is opgehelderd voordat het gesprek verder gaat.

12 Vragen stellen Sturende luistervaardigheid, hierdoor concrete informatie, dus goed beeld van de situatie. Vaak overgeslagen, door haast of men al denkt te weten waar het om gaat. Hierdoor soms verkeerde beslissingen genomen of praat men langs elkaar heen. Vragen stellen blijkt moeilijk; Er zijn een aantal soorten vragen; - open vragen - gesloten vragen - suggestieve vragen - gedragsvragen

13 Goede vragen stellen en doorvragen voor de juiste informatie
Komt mijn verhaal wel over?

14 Samenvatten Tijdens of na het vragen stellen.
Samenvatten van de vele informatie, hierdoor: • bepalen of je het goed hebt begrepen, • de ander ziet dat je goed hebt geluisterd, • je dwingt jezelf eerst te luisteren en te begrijpen, voordat je reageert. Tijdens gesprek samenvatten, is stimulans voor de ander om verder te praten en brengt rust, hierna evt. zelf vraag stellen. Is een sturende luistervaardigheid. Ook gebruiken om gesprek te beëindigen, je trekt na de samenvatting een conclusie.

15 Voor- en nadelen van mondelinge en schriftelijk communicatie
Mondelinge communicatie Schriftelijke communicatie Moeilijker voor te bereiden en bewaren Makkelijker voor te bereiden en bewaren Is niet zo geschikt voor overdracht van veel feitelijke informatie Is geschikter voor overdracht van veel feitelijke informatie Makkelijk te ondersteunen met non-verbale communicatie Moeilijker te ondersteunen met non-verbale communicatie Kost meestal meer tijd Kost meestal minder tijd Meestal meer impact door persoonlijke karakter Meestal minder impact door persoonlijke karakter Ontvanger kan moment van ontvangen moeilijker zelf kiezen Ontvanger kan moment van ontvangen makkelijker zelf kiezen Biedt gemakkelijker mogelijkheden voor tweerichtingsverkeer Biedt moeilijker mogelijkheden voor tweerichtingsverkeer Kan tijdens de ontvangst worden bijgestuurd Kan tijdens ontvangst niet worden bijgestuurd Kleiner bereik,ongeschikt voor massacommunicatie Groter bereik, geschikt voor massacommunicatie Heeft minder bewijskracht Heeft meer bewijskracht

16 Richtlijnen communicatie
AOC richtlijnen voor; Het schrijven van een verslag Het houden van een interview Het houden van een enquête Telefoneren en baliegesprekken Toepassen in; opdrachten, projecten, essay, beheerplan, etc. externe communicatie (bijv. voorlichting)


Download ppt "Communicatie Opletten, meedoen en meedenken"

Verwante presentaties


Ads door Google