Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSylvia de Veen Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
xxxxxxxxxxxxxxx 1/3/2018 Training voor gevorderde werkplekbegeleiders AOS Bijeenkomst 1 Astrid Wijnands xxxxxxxxxxxxx
2
Programma Kennismaking en introductie op / afstemming van de training
xxxxxxxxxxxxxxx 1/3/2018 Programma Kennismaking en introductie op / afstemming van de training Welke factoren kenmerken een goede WB? Pauze De koppelkaart xxxxxxxxxxxxx
3
Kennismaking Schrijf op het naambordje: Je naam Hu of UU?
… en schrijf er achterop: Welke aspecten spreken jou aan in het begeleiden van studenten? Wat verwacht je van deze training?
4
De training Doelen: WB kan benoemen wat sterke kanten van zijn/haar begeleiding zijn en kan deze situationeel inzetten, WB kan student begeleiden om transfer tussen theorie en praktijk te bewerkstelligen. WB hanteert verschillende observatie-instrumenten om te komen tot verschillende vormen van feedback, WB kan student begeleiden om reflectie te verdiepen om zo tot eigen keuzes binnen docent handelen te komen. ….
5
De training Hoe bereiken we die doelen? Dus:
Vraagsturing / aansluiten op behoeften Praktijkgericht Dus: Interactie en oefening
6
De training Materiaal Externe Sharepointsite
7
De training Afronding en certificering
100% aanwezigheid en actieve leerhouding en inzet tijdens de bijeenkomsten Reflectieopdracht
8
handelingsrepertoire
De lerarenopleiding situaties effect handelen zichtbaar onzichtbaar handelingsrepertoire kennis van zaken verantwoordelijkheid beroepsopvatting beroepshouding kwaliteiten motivatie inspiratie unieke persoonlijkheid
9
Kwaliteiten van een goede WB
Oefening – VESIt Stap 1: Voorstructureren (in tweetallen) Wat zijn je sterke kanten als WB? Vertel elkaar een actuele succeservaring waaruit je sterke kant als WB blijkt. De ander stelt open vragen ter verheldering Wissel van rol.
10
Kwaliteiten van een goede WB
Oefening – VESIt Stap 2: Ervaring Welke factoren dragen bij aan die ervaring zodat die succesvol was? Schrijf deze factoren op post-its.
11
Kwaliteiten van een goede WB
Oefening – VESIt Stap 3: Structuren Welke overeenkomsten, verschillen, relaties zien we tussen de factoren?
12
Kwaliteiten van een goede WB
Oefening – VESIt Stap 4: Inzoomen Welke factor of factoren vinden we interessant om op in te zoomen?
13
Kwaliteiten van een goede WB
Oefening – VESIt Stap 5: Theorie Welke theorie zou bij deze factor passen? Wat weten we met elkaar over deze theorie? Wat zouden we nog meer te weten willen komen?
14
Kwaliteiten van een goede WB
Oefening – VESIt Stap 6: Afronding Wat biedt de theorie ons voor nieuwe handelingsmogelijkheden m.b.t. deze factor(en)? Wat doe je al? Wat zou je anders willen doen? Waarmee ga je experimenteren?
15
Kwaliteiten van een goede WB
Oefening – VESIt – terugblik
16
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk
verbinding tussen theorie en praktijk
17
Verbinden is niet vanzelfsprekend
xxxxxxxxxxxxxxx 1/3/2018 Verbinden is niet vanzelfsprekend In eerste instantie is geprobeerd om de studenten in te delen in een van de patronen van Seifert (2004). Belangrijke redenen om studenten op basis van het interview in te delen in het learned helplessness patroon, is dat studenten wat betreft de onderzoeksvaardigheden niet echt een hoge pet van zichzelf op hebben. Veel studenten vertellen dat ze veel horrorverhalen hebben gehoord over de cursus. Bovendien vertellen veel studenten ze het onderzoek doen erg moeilijk vinden, waardoor ze het gevoel hebben dat er snel dingen fout kunnen gaan. De resultaten uit de enquête bevestigen de gegevens over de opvatting dat onderzoek doen moeilijk is: op een vijfpuntschaal scoorde de stelling ‘onderzoek doen is moeilijk’ een 3,2. xxxxxxxxxxxxx
18
Verbinden is niet vanzelfsprekend
xxxxxxxxxxxxxxx 1/3/2018 Verbinden is niet vanzelfsprekend In eerste instantie is geprobeerd om de studenten in te delen in een van de patronen van Seifert (2004). Belangrijke redenen om studenten op basis van het interview in te delen in het learned helplessness patroon, is dat studenten wat betreft de onderzoeksvaardigheden niet echt een hoge pet van zichzelf op hebben. Veel studenten vertellen dat ze veel horrorverhalen hebben gehoord over de cursus. Bovendien vertellen veel studenten ze het onderzoek doen erg moeilijk vinden, waardoor ze het gevoel hebben dat er snel dingen fout kunnen gaan. De resultaten uit de enquête bevestigen de gegevens over de opvatting dat onderzoek doen moeilijk is: op een vijfpuntschaal scoorde de stelling ‘onderzoek doen is moeilijk’ een 3,2. xxxxxxxxxxxxx
19
Verbinden is niet vanzelfsprekend
xxxxxxxxxxxxxxx 1/3/2018 Verbinden is niet vanzelfsprekend Een soepele overgang tussen onderwijs en de werkplek vereist dat lerenden een geïntegreerde kennisbasis ontwikkelen, maar de ontwikkeling daarvan is vaak problematisch omdat de meeste opleidingen kennis en ervaringen versnipperd aanbieden, verdeeld over verschillende vakken, modules en stage-ervaringen. (Zitter, 2012) In eerste instantie is geprobeerd om de studenten in te delen in een van de patronen van Seifert (2004). Belangrijke redenen om studenten op basis van het interview in te delen in het learned helplessness patroon, is dat studenten wat betreft de onderzoeksvaardigheden niet echt een hoge pet van zichzelf op hebben. Veel studenten vertellen dat ze veel horrorverhalen hebben gehoord over de cursus. Bovendien vertellen veel studenten ze het onderzoek doen erg moeilijk vinden, waardoor ze het gevoel hebben dat er snel dingen fout kunnen gaan. De resultaten uit de enquête bevestigen de gegevens over de opvatting dat onderzoek doen moeilijk is: op een vijfpuntschaal scoorde de stelling ‘onderzoek doen is moeilijk’ een 3,2. xxxxxxxxxxxxx
20
Verbinden is niet vanzelfsprekend
xxxxxxxxxxxxxxx 1/3/2018 Verbinden is niet vanzelfsprekend De pendel tussen theorie en praktijk is van belang voor het leren van de student (Geldens, 2007). Een eenzijdige praktijkervaring geeft oppervlakkige kennis, nuttig in een specifieke context, maar volgens Popeijus en Geldens (2009) nauwelijks overdraagbaar naar een andere context. Als de relatie tussen theorie en praktijk gelegd en expliciet gemaakt wordt en vanuit de theorie alternatieven voor het didactisch handelen gevonden worden, draagt dat bij aan gefundeerde keuzes die beter generaliseerbaar zijn. In eerste instantie is geprobeerd om de studenten in te delen in een van de patronen van Seifert (2004). Belangrijke redenen om studenten op basis van het interview in te delen in het learned helplessness patroon, is dat studenten wat betreft de onderzoeksvaardigheden niet echt een hoge pet van zichzelf op hebben. Veel studenten vertellen dat ze veel horrorverhalen hebben gehoord over de cursus. Bovendien vertellen veel studenten ze het onderzoek doen erg moeilijk vinden, waardoor ze het gevoel hebben dat er snel dingen fout kunnen gaan. De resultaten uit de enquête bevestigen de gegevens over de opvatting dat onderzoek doen moeilijk is: op een vijfpuntschaal scoorde de stelling ‘onderzoek doen is moeilijk’ een 3,2. xxxxxxxxxxxxx
22
Koppelkaart
23
Koppelkaart Oefening 1: leidende vragen, voorbeelden (10 min.)
Bekijk de voorbeelden van vragen uit begeleidingsgesprekken: markeer de stellende vragen kies één stellende vraag en bedenk daarvoor samen een leidend alternatief Stellend: gericht op bevestigen van verwachting vragensteller Leidend: zetten aan tot zelf nadenken, analyse en reflectie
24
Koppelkaart Oefening 1: leidende vragen, voorbeelden (10 min.)
SteBekijk videofragment Olga Voer begeleidingsgesprek met alleen leidende vragen Wissel van rol en geef elkaar feedback Maak desgewenst gebruik van vragen op de kaart Stellend: gericht op bevestigen van verwachting vragensteller llend: gericht op bevestigen van verwachting vragensteller Leidend: zetten aan tot zelf nadenken, analyse en reflectie
28
Afsluiting Zorg voor je eigen transfer:
Hoe ga je wat je in deze training hebt geleerd gebruiken in jouw eigen begeleidingspraktijk? Formuleer een concreet voornemen en noteer dat op een kaartje.
29
Vooruitblik Programma volgende bijeenkomsten
xxxxxxxxxxxxxxx 1/3/2018 Vooruitblik Programma volgende bijeenkomsten Verdiepen van reflectie: kernreflectie? Functie en werkwijze van observatie-instrumenten xxxxxxxxxxxxx
30
xxxxxxxxxxxxxxx 1/3/2018 Afsluiting Lees de achterkant van je naambordje; denk je dat je verwachting zal gaan uitkomen? xxxxxxxxxxxxx
31
Volgende keer (25 januari)
xxxxxxxxxxxxxxx 1/3/2018 Volgende keer (25 januari) Hoe kun je studenten met verschillende reflectie instrumenten ondersteunen bij het leren van reflecteren? Welk reflectie instrument past bij welke casus/student? Welke gesprekstechnieken horen erbij? … xxxxxxxxxxxxx
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.