De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Vers une croissance plus soutenue Naar een stevigere groei

Verwante presentaties


Presentatie over: "Vers une croissance plus soutenue Naar een stevigere groei"— Transcript van de presentatie:

1 Vers une croissance plus soutenue Naar een stevigere groei
Conférence de presse – Focus Conjoncture Persconferentie – Focus Conjunctuur 28/06/2017

2 Overzicht Aperçu Internationale context / Contexte international
Resultaten enquête VBO / Résultats de l'enquête FEB Economische vooruitzichten / Prévisions économiques Beleidsconclusies / Conclusions politiques

3 Internationale context

4 I.a. Wereldgroei versnelt in 2017 en houdt stand op dat peil in 2018

5 I.b. Croissance en Europe et aux Etats-Unis au même niveau (2%)

6 I.c. Spanje en Nederland maken inhaalbeweging, Italië vooralsnog zorgenkind

7 Résultats de l'enquête sur la conjoncture de la FEB

8 II. Resultaten conjunctuur- enquête van het VBO
Qu’en pensent les secteurs ? Résultats enquête conjoncture FEB (FR) 0ZDE1Y2I4LWQyOWUtNDhjMS04ZDllLWY3M2Q3M2NjZDljOCIsImMiOjh9 Resultaten VBO conjunctuurenquête (NL) 4LWQyOWUtNDhjMS04ZDllLWY3M2Q3M2NjZDljOCIsImMiOjh9

9 Economische vooruitzichten

10 III.a. Croissance de 1,8% en 2017 et 2% en 2018

11 III.b. Groeiachterstand 2016 weggewerkt in 2017-2018

12 Conclusions politiques

13 IV.a. Conclusies Hervormingen werpen vruchten af!
=> betere competitiviteit = meer (uitvoer)groei = meer jobs = meer belastinginkomsten. MAAR: Juiste mensen vinden voor jobs blijft moeilijk. Kraptes bij iets minder dan 7% werkloosheidsgraad! Directe buitenlandse investeringen (DBI) staan onder druk door reputatieschade aanslagen, hoge belastingtarieven bedrijven en mobiliteitsknoop. => Minder investeringen in 2016 (192 t.o.v. 240 in 2015) en minder jobs door DBI (6.700 i.p.v in 2015) volgens eerste resultaten studie IBM Plant Location International.

14 IV.b. To do's (1/3) Onverkorte uitvoering van geplande fases 2 en 3 van taks shift in => cruciaal om loonkostenhandicap t.o.v. 3 buurlanden (vandaag nog 9 à 10%) verder te doen dalen. Fase 2: verlaging van tarief WG-bijdrage-SZ tot 25% (2018) Fase 3: verdere verlaging voor van WG-bijdragen voor de lage lonen (2019)

15 Une bonne exécution du tax shift reste primordiale

16 IV.b. To do's (2/3) Sterk activerend arbeidsmarktbeleid blijft nodig:
-> Gecreëerde jobs ook ingevuld krijgen Wegwerken mismatch (onderwijs, arbeidsbemiddeling, opleiding, heroriëntering) Beschikbare arbeidsreserve aanboren: Sterkere opvolging, begeleiding en controle werklozen door bemiddelingsdiensten en/of activerender uitkeringsstelsel Re-integratie/herinschakeling langdurig zieken -> niet enkel een taak voor werkgevers!

17 Forte baisse du nombre de chômeurs par poste vacant

18 IV.b. To do's (3/3) Lagere tarieven in Venn B voor àlle bedrijven (groot en klein) zijn een must: België op eenzame hoogte met faciaal tarief van 33,99%, zeker als ook Frankrijk en VS tarieven fors zullen verlagen. Verdwijnen niches (excess profit rulings) + daling NIA-aftrek hebben effectief belastingtarief bedrijven (mediaan) doen toenemen van 28,5 % naar 33 %. Inclusief verhoging RV van 15 naar 30 %, is belastingvoet op uitgekeerde winsten gestegen van 39% naar 54% op 3 jaar tijd. Bedrijven hebben staatskas daardoor al uitgebreid gespijsd (van 3,0 % in 2012 naar 3,6 % van het BBP in 2016). Gemiddelde EU-15: 2,5% van het BBP. Geen noemenswaardige verschillen tussen effectief belastingtarief van een gemiddeld klein (32%), middelgroot (30,7%), groot (31,3%) of zeer groot bedrijf (30,7%).

19 Taux d'imposition ISOC très élevé

20 Effectief tarief Venn B fiks gestegen door daling NIA en verdwijnen niches

21 Les revenus de l'ISOC (en % du PIB) en forte croissance

22 Geen groot-klein tegenstelling. Iedereen betaalt (te) veel

23 Vooral grote ondernemingen betalen meer en meer vennootschapsbelasting

24 En grote ondernemingen zijn dé motor van de jobcreatie (+90.000)

25 Questions, remarques ? ?


Download ppt "Vers une croissance plus soutenue Naar een stevigere groei"

Verwante presentaties


Ads door Google