Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSuzanna van Dijk Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven
60% van de punten Opdracht voor Module 4 effectief en efficient lesgeven Prof. Dr. Koen DEPRYCK 20% = groepswerk over 3.7 20% = een (deel van) een lesvoorbereiding waarin je efficient en effectief (DOEL AANGEVEN)één van de tools in de TACCLE boeken gebruikt
2
context We bespraken het belang van standaarden als context om effectief en liefst ook efficient les te geven/te werken in onderwijs. In deze opdracht gaan jullie aan de slag met Standard 3. Plan for and implement effective teaching and learning Opgave: voor elke van de 6 substandaarden (de 7de deden we al in groep in de lessen) geef je aan hoe je die zowel via F2F als met gebruik van ICT kan implementeren.
3
Denk aan… Inhoudelijke expertise Didactische expertise Onderzoek
Je moet ACTIVEREN. Vermijd dus alleen maar informatie bezorgen, …. Denk aan BLOOM, …. Gebruik de slides in de powerpoint hieronder voor een samenvatting en voeg zelf slides bij voor verdere toelichting Zorg dat in de titel van alles files die je indient ook je eigen NAAM Voornaam staan zodat ik ze gemakkelijk kan terugvinden
4
PRACTISCH Zoek voor elk item een onderzoeksresultaat. Vergeet niet dat toe te voegen. Geef aan (eventueel een voorbeeld) hoe je het item F2F zou implementeren. Vergeet het DOEL niet aan te geven Geef aan (eventueel een voorbeeld) hoe je het item met de hulp van ICT zou implementeren. Vergeet ook hier niet het DOEL aan tegeven.
5
Standard 3. Plan for and implement effective teaching and learning
3.1 Establish challenging learning goals 3.2 Plan, structure and sequence learning programs (teacher as EXPERT) 3.3 Use teaching strategies ACTIVATE LEARNERS 3.4 Select and use resources (F2F, ICT, ….) 3.5 Use effective classroom communication (using ICT) 3.6 Evaluate and improve teaching programs (using ICT) 3.7 Engage parents/ carers in the educative process
6
3.7 Engage parents/ carers in the educative process
Hoe kan je ICT (efficient en effectief) gebruiken om ouders te activeren om met hun kinderen over de school te praten?
7
3.7 Engage parents/ carers in the educative process
Graduate Onderzoek F2F ICT Describe a broad range of strategies for involving parents/carers in the educative process. Wanneer ouders praten met hun kinderen over de school heeft dat een effect van 0,2 BRON : …… We nodigen ouders uit om in de school met hun kinderen te komen praten over de school. Olv een leerkracht die het gesprek faciliteert. Insteek daarbij is dat we ouders mbv ICT leren hoe zo’n gesprek te voeren. Voorbeeld. Deze werd reeds in de groepen uitgewerkt tijdens de lessen.
8
toelichting Hier leg je de vorige slide uit. Voeg eventueel nog extra slides toe. Het onderzoek dat je vond moet je opladen als een afzonderlijke document.
9
3.1 Establish challenging learning goals
Graduate Onderzoek F2F ICT Set learning goals that provide achievable challenges for students of varying abilities and characteristics. Het schrijven van dagboeken die elke maand/week worden geevalueerd Maken van een goalmap op papier - journal Goalmapping middels gebruik van xmind Gebruik maken van organise Ict tools zoals workflowy Video record naar zichzelf
10
toelichting (F2F)Wanneer we bv. kijken naar het gebruik van dagboeken, dan zien we dat dit een oude methode is die wordt gebruikt als tool voor het scheppen van goals. Het is ook handig, de student heeft het altijd bij de hand en bij het samen doornemen ervan geeft het jou als leerkracht ook de mogelijkheid om de student iets persoonlijker te leren kennen. (ICT) Xmind biedt de mogelijkheid digitale goalmappen te maken uit gezet in de vorm van een stappenplan. Het is gemakkelijk te volgen waar je in lijn bent met je gepende goals of waar je juist achter loopt.
11
3.2 Plan, structure and sequence learning programs
Graduate Onderzoek F2F ICT Plan lesson sequences using knowledge of student learning, content and effective teaching strategies. Discussies debats Rollen spel Powerpoint presentatie Google worksheet Online tutorial mgv you tube
12
toelichting (F2F) Door middel van discussies bv. biedt je als leerlkracht de student(en) de mogelijkheid om niet alleen maar met de opgedane kennis tijdens de les maar ook met de eigen voorkennis over een bepaald onderwerp heen te gaan. De studenten doen dan ook kennis van elkaar op. (ICT) Het gebruik maken van een online tutorial is nog altijd een goed idee. Het is ontelbaar voor herhaling vatbaar voor de student.
13
3.3 Use teaching strategies
Graduate Onderzoek F2F ICT Include a range of teaching strategies. Case method Cooperative learning e-learning Distance learning
14
toelichting (F2F) cooperative learning om studenten in kleine groepen samen te laten werken aan het oplossen van een bepaald ‘probleem’ (ICT) e-learning voor snel, gemakkelijk en efficient kennis overdracht en communicatie tussen leerkracht en student over het net. Partijen hoeven elkaar niet eens persoonlijk te ontmoeten.
15
3.4 Select and use resources
Graduate Onderzoek F2F ICT Demonstrate knowledge of a range of resources, including ICT, that engage students in their learning. Krant Ander archief materiaal encyclopedie You tube Google Wiki pedia
16
toelichting (ICT) Google, wikipedia…zijn de beste online recources voor het vinden en het gebruiken van allerhandse informatie. Besparen je tijd.
17
3.5 Use effective classroom communication
Graduate Onderzoek F2F ICT Demonstrate a range of verbal and nonverbal communication strategies to support student engagement. Active listening skills Vragen stellen techniek Poll everywhere journal
18
toelichting (F2F) vb. vragen stellen techniek stelt de leerkracht in de gelegenheid te schatten hoe goed bv. de les is begrepen. (ICT) de journal (digitale vragen lijst) stelt dezelfde gelegenheid als het vragen stellen techniek alleen dan middels gebruik van ICT.
19
3.6 Evaluate and improve teaching programs
Graduate Onderzoek F2F ICT Demonstrate broad knowledge of strategies that can be used to evaluate teaching programs to improve student learning. - Feedback van studenten of collega’s. - Zelf video record tijdens les
20
toelichting (F2F) door feedback van anderen kan je als leerkracht gaan bijsturen waar er mogelijke commentaar is geleverd op je manier van les geven onder andere. (ICT) door jezelf te videorecorden tijdens de les kan je de video later nagaan om zelf te kijken waar je vindt dat je het goed hebt gedaan en waar minder goed om te corrigeren. Een manier van feedback geven aan jezelf.
21
En tenslotte: Het belangrijkste wat ik in deze module heb geleerd is het maken van onderscheid tussen effectiviteit en efficientie. Dit vond ik het belangrijkst te weten omdat vaak genoeg men over gaat tot bepaalde acties/strategien denkende dat het effectief zal werken. De efficientie ervan echter wordt buiten beschouwing gehouden waardoor soms de plank wordt misgeslagen.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.