De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Voorlopig: alleen voor de eerste klas!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Voorlopig: alleen voor de eerste klas!"— Transcript van de presentatie:

1 Voorlopig: alleen voor de eerste klas!
Workshop Werkvormen en projecten bedenken bij de culturele canon in de onderbouw Beste collega’s, we gaan beginnen met een workshop. Deze workshop heeft als doel om – voorlopig alleen voor de eerste klas – werkvormen en projecten te bedenken bij onze nieuwe canon. Bij elk onderwerp zijn er meerdere leerdoelen te behalen. De meeste leerdoelen gaan over kennis en vaardigheden. Maar ik wil jullie nog wel op het hart drukken dat de attitude hier erg belangrijk is: natuurlijk moeten ze jaartallen enz kennen maar vergeet niet dat we hiermee ook motivatie kunnen kweken. Benodigdheden: beamer & bord om op te schrijven Duur: ongeveer anderhalf uur. 10 minuten per onderwerp (sheet met leerdoelen) een half uur voor inleiding en conclusies. Voorlopig: alleen voor de eerste klas!

2 Culturele canon eerste klas Latijn:
1+2: schepping + godenwereld (Romeins & Grieks) aan de hand metamorfosen 3: religie + tempelbouw 4: Aeneis (Vergilius) 5: Olympische Spelen Dit is wat we voor de eerste klas hebben afgesproken om te doen. Zometeen laat ik van elk onderwerp apart de leerdoelen zien. De bedoeling is dan dat jullie eerst zelf bedenken op welke manier we deze leerdoelen kunnen halen: met welke werkvorm, wat voor project, etc. Eerst dus zelf in stilte brainstormen. Na een paar minuten gaan we per twee overleggen. Bespreek elkaars ideeen, lever kritiek of opmerkingen, maar je hoeft nog geen keuze te maken. We gaan nu bijna aan het werk, maar voordat we dat doen laat ik eerst nog even kort wat werkvormen etc zien.

3 Overzicht projecten/werkvormen
Denk aan: Verschil klassikaal – zelfstandig Gespreksvormen (discussie, forum, debat) Groepswerk Probleemgestuurd leren Simulatie, naspelen, rollenspel etc Individuele werkvormen Ik ga niet alle soorten groepswerk e.d. opnoemen, dat zijn er meer dan honderd. Ik neem naar de workshop boeken mee en stencils met verschillende werkvormen die ik tijdens de opleiding gekregen heb. Zodat als iemand meer informatie wil of inspiratie, dat hij of zij dat dan meteen kan opzoeken. Desgewenst kunnen we het hier tijdens de workshop ook even kort over hebben. Dat laat ik aan de deelnemers over.

4 Kwintaal 1+2: Schepping Namen: Ovidius, Hesiodos, Ouranos, Gaia, Titanen, Rhea, Kronos Kent scheppingsverhaal van de Grieken: Chaos, kan dit uitleggen Kent scheppingsverhaal zoals Ovidius het vertelt: Chaos Kent zondvloedverhaal Ovidius (Pyrrha en Deucalion) en kan dit relateren aan andere zondvloedverhalen oa bijbel Kent zondvloedverhaal Plato, Atlantis Kent de relaties tussen Ouranos, Gaia, Titanen, Rhea, Kronos Kan vergelijking maken met andere scheppingsverhalen, bijbel, hindoes, etc etc We beginnen nu met de workshop. Lees aandachtig de leerdoelen door. Bedenk vervolgens voor jezelf hoe je deze leerdoelen zou kunnen bereiken, het liefst in projectvorm. Ter informatie: dit werkje moet je 6x doen, want ik heb ook 6 sheets. (2-3 minuten zelf nadenken, aantekeningen maken). We gaan nu per twee overleggen, en kijken of we elkaars plannen nog beter kunnen maken, geef elkaar (lichte) kritiek of complimenten, en zorg dat je twee plannen overhoudt: je hoeft niets weg te gooien ofzo. (even overleggen). Dan doen we nu een korte ronde met ideeen. Iedereen vertelt zijn eigen idee. (Iedereen vertelt – ik noteer kort op het bord elk idee) We maken een keuze voor welk project ons het geschiktst lijkt. Alle ideeen blijven op het bord staan, dient ook weer ter inspiratie voor de volgende rondes.

5 Kwintaal 1+2: Godenwereld (Gr/Rom)
Namen: Zeus, Hera, Poseidon, Demeter, Hermes, Athena, Ares, Aphrodíte, Eros, Apollo, Artemis, Hephaistos, Hestia, Dionysos, Hades, Persephone, polytheïsme, Olympus, antropomorf Kent van de twaalf belangrijkste goden naam, geboorte-/onstaansverhaal (indien van toepassing), attributen, uiterlijk Kent de hoofdlijnen van de Griekse religieuze beleving Kent van elke god minstens één verhaal Kan relatie leggen tussen symbolen en goden Kan relatie leggen tussen godsdienst van de Grieken en Romeinen enerzijds en hedendaagse religie anderzijds Heeft waardering voor mythische verhalen over goden Lees aandachtig de leerdoelen door. Bedenk vervolgens voor jezelf hoe je deze leerdoelen zou kunnen bereiken, het liefst in projectvorm. (2-3 minuten zelf nadenken, aantekeningen maken). We gaan nu per twee overleggen, en kijken of we elkaars plannen nog beter kunnen maken, geef elkaar (lichte) kritiek of complimenten, en zorg dat je twee plannen overhoudt: je hoeft niets weg te gooien ofzo. (even overleggen). Dan doen we nu een korte ronde met ideeen. Iedereen vertelt zijn eigen idee. (Iedereen vertelt – ik noteer kort op het bord elk idee) We maken een keuze voor welk project ons het geschiktst lijkt. Alle ideeen blijven op het bord staan, dient ook weer ter inspiratie voor de volgende rondes.

6 Kwintaal 3: religie Kan uitleggen hoe een Romeins offer in zijn werk ging Kent de hoofdlijnen van de Griekse religieuze beleving Kent do ut des-principe en kan dit uitleggen Vergelijkt Romeinse religie met hedendaagse en kan verschillen uitleggen: in vorm en in beleving Vormt zich mening over religieuze beleving in oudheid en relateert dat aan het heden Kent en kan uitleggen het begrip aetiologische mythe en kent twee voorbeelden van zo’n mythe Kan het ontstaan van mythes over goden relateren aan religie Lees aandachtig de leerdoelen door. Bedenk vervolgens voor jezelf hoe je deze leerdoelen zou kunnen bereiken, het liefst in projectvorm. (2-3 minuten zelf nadenken, aantekeningen maken). We gaan nu per twee overleggen, en kijken of we elkaars plannen nog beter kunnen maken, geef elkaar (lichte) kritiek of complimenten, en zorg dat je twee plannen overhoudt: je hoeft niets weg te gooien ofzo. (even overleggen). Dan doen we nu een korte ronde met ideeen. Iedereen vertelt zijn eigen idee. (Iedereen vertelt – ik noteer kort op het bord elk idee) We maken een keuze voor welk project ons het geschiktst lijkt. Alle ideeen blijven op het bord staan, dient ook weer ter inspiratie voor de volgende rondes.

7 Kwintaal 3: Tempelbouw Namen: Ionische orde, Dorische orde, Korinthische orde; ruimten tempel: adyton, naos, pronaos; onderdelen: antefix, architraaf, fries, fronton/tympaan, kroonlijst, metope, triglief; onderdelen zuil: abacus, acanthusbladeren, basement, cannelure, kapiteel, kariatide, propyleeën, voluut, Parthenon, Akropolis Kan drie verschillende bouwordes herkennen en zelf tekenen Kan in tempels onderdelen met bovenstaande namen benoemen Kent verband Etruskische en Romeinse tempels Kan belangrijkste verschillen benoemen tussen Romeinse en Griekse tempels Kent de functie en uiterlijk van het Parthenon en de Akropolis Lees aandachtig de leerdoelen door. Bedenk vervolgens voor jezelf hoe je deze leerdoelen zou kunnen bereiken, het liefst in projectvorm. (2-3 minuten zelf nadenken, aantekeningen maken). We gaan nu per twee overleggen, en kijken of we elkaars plannen nog beter kunnen maken, geef elkaar (lichte) kritiek of complimenten, en zorg dat je twee plannen overhoudt: je hoeft niets weg te gooien ofzo. (even overleggen). Dan doen we nu een korte ronde met ideeen. Iedereen vertelt zijn eigen idee. (Iedereen vertelt – ik noteer kort op het bord elk idee) We maken een keuze voor welk project ons het geschiktst lijkt. Alle ideeen blijven op het bord staan, dient ook weer ter inspiratie voor de volgende rondes.

8 Kwintaal 4: Aeneis Namen: Vergilius, Aeneas, Anchises, Ascanius/Julus, Dido, Anna, Turnus Kent grote lijnen van Aeneisverhaal: Aeneas' beginsituatie, reizen, afloop in Italië Kan Dido-episode navertellen: Dido's beginsituatie, ontwikkelingen met Aeneas en einde van Dido Kan op de kaart grofweg de reis van Aeneas intekenenen Kan relatie Aeneas – stichting van Rome uitleggen Heeft doorzettingsvermogen om een moeilijke tekst doorgronden Weet van overeenkomsten tussen Aeneis en Odyssee / Ilias Kan in verschillende kunstuitingen Aeneas en Dido herkennen Doet waardering op voor het verhaal en de compositie ervan Vormt zich een mening over het gedrag van Aeneas (vooral t.o.v. Dido): goed of slecht? Lees aandachtig de leerdoelen door. Bedenk vervolgens voor jezelf hoe je deze leerdoelen zou kunnen bereiken, het liefst in projectvorm. (2-3 minuten zelf nadenken, aantekeningen maken). We gaan nu per twee overleggen, en kijken of we elkaars plannen nog beter kunnen maken, geef elkaar (lichte) kritiek of complimenten, en zorg dat je twee plannen overhoudt: je hoeft niets weg te gooien ofzo. (even overleggen). Dan doen we nu een korte ronde met ideeen. Iedereen vertelt zijn eigen idee. (Iedereen vertelt – ik noteer kort op het bord elk idee) We maken een keuze voor welk project ons het geschiktst lijkt. Alle ideeen blijven op het bord staan, dient ook weer ter inspiratie voor de volgende rondes.

9 Kwintaal 5: Olympische Spelen
Namen: Olympia, Zeus Olympios, Pelops, Hippodameia Kent verhaal Pelops en Hippodameia Kent periodos (vier grote festivals), weet dat Olympische de belangrijkste waren, weet van 'nationaal' karakter Weet dat wapenstilstand tijdens Spelen heerste en kan uitleggen waarom Weet wie er kwamen kijken, en hoe het er voor die bezoekers uitzag Kan een aantal sporten noemen die werden beoefend Weet wanneer en waarom de Olympische Spelen opnieuw zijn ingesteld Kan de oude Olympische waarden relateren aan en vergelijken met de moderne waarden bij de Spelen Weet wat de rol van sport in de Griekse samenleving was Heeft oude Olympische sporten beoefend (bij gym) Lees aandachtig de leerdoelen door. Bedenk vervolgens voor jezelf hoe je deze leerdoelen zou kunnen bereiken, het liefst in projectvorm. (2-3 minuten zelf nadenken, aantekeningen maken). We gaan nu per twee overleggen, en kijken of we elkaars plannen nog beter kunnen maken, geef elkaar (lichte) kritiek of complimenten, en zorg dat je twee plannen overhoudt: je hoeft niets weg te gooien ofzo. (even overleggen). Dan doen we nu een korte ronde met ideeen. Iedereen vertelt zijn eigen idee. (Iedereen vertelt – ik noteer kort op het bord elk idee) We maken een keuze voor welk project ons het geschiktst lijkt. Alle ideeen blijven op het bord staan, dient ook weer ter inspiratie voor de volgende rondes.

10 Slot: overzicht Keuze: zijn we tevreden? Zijn er nog vragen of opmerkingen? Ik geef kort een overzicht van wat we nu allemaal hebben bedacht. Check of iedereen het er nog steeds mee eens is, of het niet te eenzijdig is geworden, of iedereen plannen heeft kunnen indienen / aan de beurt is geweest, etc etc. Zo ja: dan werk ik het uit en mail ik het rond. En dan gaan we het doen!


Download ppt "Voorlopig: alleen voor de eerste klas!"

Verwante presentaties


Ads door Google