De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bijeenkomst sectievoorzitters Engels

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bijeenkomst sectievoorzitters Engels"— Transcript van de presentatie:

1 Bijeenkomst sectievoorzitters Engels
Amersfoort, 10 november 2016 Badges Aria

2 PROGRAMMA 13:30 Opening en intro – Arend Flier
14:00 Rondje VO-scholen en Hoornbeeck College – Marlena Hamelink 14:45 Luistervaardigheid – Erwin Meerkerk Pauze 15:45 Toelichting op grammatica – Johan van Wijk 16:15 Afronden – Arend Flier Met welke verwachtingen bent u hiernaar toe gekomen? Wanneer gaat u tevreden naar huis? Laatste 5 min website doet Erwin

3 Samenstelling Kerngroep:
Marlena Hamelink (WC) Erwin Meerkerk (GOM) Johan van Wijk (DC) Arend Flier (DE)

4 Waar komen we vandaan? Kerngroep is een vervolg op lectoraat Engels.
Het volgende is opgeleverd/uitgevoerd: Idioomverwerving (+ ind. /ppt. /notitie) Leesvaardigheid (+ ind. / ppt. / notitie) Project luistervaardigheid (in afrondingsfase) 1e ronde schoolbezoeken Johan licht deze dia toe

5 Doelen Kerngroep Engels
Dit en het komende schooljaar staan de volgende zaken op het programma: Scholen ondersteunen bij implementatie van idioom, leesvaardigheid, luistervaardigheid en grammatica. Scholen ondersteunen in het creëren van een doorlopende leerlijn ook met het mbo (HC). Visie ontwikkelen op de didactiek van grammatica en op de inhoud ervan.

6 Hoe realiseren we de doelen?
Door de scholen te bezoeken. De kerngroep zal aansluiten bij de vragen die de school heeft. Daarnaast zal ze zaken teruggeven die ze waarneemt. Sectievoorzittersbijeenkomsten. Participatie van HC in dit project. Literatuurstudie grammatica waaruit o.a. voortvloeien indicatoren grammatica. Eerste bullit: Proces schoolbezoeken toelichten

7 Resultaten Engels 100% is landelijk gemiddelde

8

9

10

11

12 Website http://www.kerngroepengels.nl/
Mogen de namen van jullie als sectievz’s + adressen op de website? Erwin legt uit

13 We gaan ervoor!

14 RONDJE SCHOLEN

15 Spreektijd per school…

16 LANCERING LUISTERVAARDIGHEID

17 De ‘comprehension’ methode
Dr. John Field heeft forse kritiek: Er is geen werkelijke systematiek aanwezig binnen scholen om het luisteren echt goed aan te leren Luisteren is teveel verwant met lezen Meerkeuze toetsing is onzuiver Moeilijkheid zit in de vragen, niet in het luisteren De huidige aanpak sluit vaak niet aan bij de communicatieve manier van werken die we voorstaan Materiaal staat nog steeds veraf van echt authentiek Engels

18 Decoding Welke problemen kunnen er optreden? Ll. legt verkeerd verband
Ll. hoort fonetische variatie niet Ll. lees het woord wel maar hoort het niet Ll. kan het woord niet onderscheiden in een langer gedeelte

19 Decoding ‘He went to assist a passenger.’
‘… the standard the hotel achieves.’ ‘We will change Washington into a sea of flames.’ Vormen van decoding: reductie, assimilatie, elisie, resyllabificatie en clitica

20 Decoding I have  I’ve /Ә/  a, are, of, er /mɔ:mɔ:/  more and more
reductie  verkorte vormen I have  I’ve /Ә/  a, are, of, er /mɔ:mɔ:/  more and more /nӘƱwɒdaɪmi:n /  do you know what I mean dicteeroefeningen  effectief bewustwording

21 Decoding handbag  /hæmbæg/ dicteeroefeningen  effectief
assimilatie  klankverandering door omliggende klanken handbag  /hæmbæg/ dicteeroefeningen  effectief negen types assimilatie als basis voor een lesprogramma:

22 Decoding didn’t  /dınt/ next spring  /nek’spriƞ/ dicteren
elisie  weglaten letters/klanken didn’t  /dınt/ next spring  /nek’spriƞ/ dicteren bewustwording oefenen

23 Decoding  verkeerde interpretatie! went in  when tin
resyllabificatie  eind lettergreep gekoppeld aan volgende lettergreep  verkeerde interpretatie! went in  when tin made out  may doubt (can’t) help it  tell pit my bike is  mai-bai-kis

24 Decoding clitica  twee woorden gekoppeld voor een beter ritme. vb: voorvoegsel gekoppeld & uitgesproken als achtervoegsel van het voorgaande woord get excited  ‘get ık’saıtıd  getık ‘saıtıd resyllabificatie en clitica: moeilijk dicteren bewustwording!! Als ze zich voordoen in een luisterfragment  het betreffende stukje laten horen en herhalen  analytische bespreking

25 Presentatie pilot materiaal

26 Opmerkingen

27 PAUZE

28 GRAMMATICA Grammatica vandaag: korte situatieschets
Vorm, betekenis of beide? Incidenteel, gepland of beide? Opzet vervolg onderzoek/link naar praktijk Feedback uit secties

29 AFRONDEN Evaluatie Erwin regelt dit Arend neemt papierenversie


Download ppt "Bijeenkomst sectievoorzitters Engels"

Verwante presentaties


Ads door Google