Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdWillem Baert Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Bijeenkomst sectievoorzitters Engels
Amersfoort, 10 november 2016 Badges Aria
2
PROGRAMMA 13:30 Opening en intro – Arend Flier
14:00 Rondje VO-scholen en Hoornbeeck College – Marlena Hamelink 14:45 Luistervaardigheid – Erwin Meerkerk Pauze 15:45 Toelichting op grammatica – Johan van Wijk 16:15 Afronden – Arend Flier Met welke verwachtingen bent u hiernaar toe gekomen? Wanneer gaat u tevreden naar huis? Laatste 5 min website doet Erwin
3
Samenstelling Kerngroep:
Marlena Hamelink (WC) Erwin Meerkerk (GOM) Johan van Wijk (DC) Arend Flier (DE)
4
Waar komen we vandaan? Kerngroep is een vervolg op lectoraat Engels.
Het volgende is opgeleverd/uitgevoerd: Idioomverwerving (+ ind. /ppt. /notitie) Leesvaardigheid (+ ind. / ppt. / notitie) Project luistervaardigheid (in afrondingsfase) 1e ronde schoolbezoeken Johan licht deze dia toe
5
Doelen Kerngroep Engels
Dit en het komende schooljaar staan de volgende zaken op het programma: Scholen ondersteunen bij implementatie van idioom, leesvaardigheid, luistervaardigheid en grammatica. Scholen ondersteunen in het creëren van een doorlopende leerlijn ook met het mbo (HC). Visie ontwikkelen op de didactiek van grammatica en op de inhoud ervan.
6
Hoe realiseren we de doelen?
Door de scholen te bezoeken. De kerngroep zal aansluiten bij de vragen die de school heeft. Daarnaast zal ze zaken teruggeven die ze waarneemt. Sectievoorzittersbijeenkomsten. Participatie van HC in dit project. Literatuurstudie grammatica waaruit o.a. voortvloeien indicatoren grammatica. Eerste bullit: Proces schoolbezoeken toelichten
7
Resultaten Engels 100% is landelijk gemiddelde
12
Website http://www.kerngroepengels.nl/
Mogen de namen van jullie als sectievz’s + adressen op de website? Erwin legt uit
13
We gaan ervoor!
14
RONDJE SCHOLEN
15
Spreektijd per school…
16
LANCERING LUISTERVAARDIGHEID
17
De ‘comprehension’ methode
Dr. John Field heeft forse kritiek: Er is geen werkelijke systematiek aanwezig binnen scholen om het luisteren echt goed aan te leren Luisteren is teveel verwant met lezen Meerkeuze toetsing is onzuiver Moeilijkheid zit in de vragen, niet in het luisteren De huidige aanpak sluit vaak niet aan bij de communicatieve manier van werken die we voorstaan Materiaal staat nog steeds veraf van echt authentiek Engels
18
Decoding Welke problemen kunnen er optreden? Ll. legt verkeerd verband
Ll. hoort fonetische variatie niet Ll. lees het woord wel maar hoort het niet Ll. kan het woord niet onderscheiden in een langer gedeelte
19
Decoding ‘He went to assist a passenger.’
‘… the standard the hotel achieves.’ ‘We will change Washington into a sea of flames.’ Vormen van decoding: reductie, assimilatie, elisie, resyllabificatie en clitica
20
Decoding I have I’ve /Ә/ a, are, of, er /mɔ:mɔ:/ more and more
reductie verkorte vormen I have I’ve /Ә/ a, are, of, er /mɔ:mɔ:/ more and more /nӘƱwɒdaɪmi:n / do you know what I mean dicteeroefeningen effectief bewustwording
21
Decoding handbag /hæmbæg/ dicteeroefeningen effectief
assimilatie klankverandering door omliggende klanken handbag /hæmbæg/ dicteeroefeningen effectief negen types assimilatie als basis voor een lesprogramma:
22
Decoding didn’t /dınt/ next spring /nek’spriƞ/ dicteren
elisie weglaten letters/klanken didn’t /dınt/ next spring /nek’spriƞ/ dicteren bewustwording oefenen
23
Decoding verkeerde interpretatie! went in when tin
resyllabificatie eind lettergreep gekoppeld aan volgende lettergreep verkeerde interpretatie! went in when tin made out may doubt (can’t) help it tell pit my bike is mai-bai-kis
24
Decoding clitica twee woorden gekoppeld voor een beter ritme. vb: voorvoegsel gekoppeld & uitgesproken als achtervoegsel van het voorgaande woord get excited ‘get ık’saıtıd getık ‘saıtıd resyllabificatie en clitica: moeilijk dicteren bewustwording!! Als ze zich voordoen in een luisterfragment het betreffende stukje laten horen en herhalen analytische bespreking
25
Presentatie pilot materiaal
26
Opmerkingen
27
PAUZE
28
GRAMMATICA Grammatica vandaag: korte situatieschets
Vorm, betekenis of beide? Incidenteel, gepland of beide? Opzet vervolg onderzoek/link naar praktijk Feedback uit secties
29
AFRONDEN Evaluatie Erwin regelt dit Arend neemt papierenversie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.