De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een goede werksfeer, laten we dat zo houden!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een goede werksfeer, laten we dat zo houden!"— Transcript van de presentatie:

1 Een goede werksfeer, laten we dat zo houden!
Deze presentatie kun je gebruiken om het gesprek over pesten en ongewenste omgangsvormen op het werk te voeren. In de velden onderaan staat informatie voor jou, die je kunt gebruiken om je presentatie toe te lichten. Je kunt de presentatie uiteraard naar je eigen wensen aanpassen. De casussen kun je bijvoorbeeld op een andere plek zetten of uit de presentatie halen. De clickable pdf bevat meer achtergrondinformatie en kan je helpen bij de voorbereiding van de bespreking van het thema in het team. Het is ook mogelijk om vooraf een expert (vertrouwenspersoon, bedrijfsarts, etc) om advies te vragen of hem of haar te vragen bij het gesprek aanwezig te zijn. Waarom is een goede werksfeer belangrijk? Voor het welzijn van onze medewerkers Voor de onderlinge samenwerking Voor het bedrijfsresultaat Ongewenste omgangsvormen, zoals pesten, horen daar niet bij. Een goede werksfeer is niet vanzelfsprekend. Daarom is het goed om er af en toe eens met elkaar bij stil te staan.

2 Wist je dat… Pesten op het werk veel voorkomt?
Pesten ziekmakend kan zijn? Pesten geld kost? Pesten op het werk verboden is? Pesten op het werk veel voorkomt? Eén op de zeven werknemers heeft ermee te maken. Dat komt neer op ruim een half miljoen werknemers. 1,2 procent daarvan – mensen – wordt structureel gepest. Pesten ziekmakend kan zijn? Pestgedrag levert stress op. Niet alleen voor het slachtoffer, ook voor collega’s die er ‘getuige’ van zijn. Die stress veroorzaakt psychosociale arbeidsbelasting die zich kan uiten in allerlei klachten. Van slaapproblemen en concentratiestoornissen tot zelfs depressies aan toe. Slachtoffers van pesten hebben ongeveer drie keer vaker last van burn out-klachten. Pesten geld kost? Daarnaast kost pestgedrag geld. Bijvoorbeeld wanneer er regelmatig over iemand geroddeld wordt. Wat is het gevolg? Die persoon trekt het niet meer en meldt zich ziek. Ziekteverzuim kost geld. Pesten kost het Nederlandse bedrijfsleven jaarlijks vier miljoen extra verzuimdagen. Bovendien zijn klanten steeds kritischer en hechten ze steeds vaker waarde aan het welzijn en de gezondheid van de mensen die de producten maken. Een team dat niet soepel samenwerkt, kost ook geld en kan zelfs gevaarlijk zijn. Pesten op het werk wettelijk verboden is? Volgens de Arbowet moeten bedrijven zorgen voor een sociaal veilig werkklimaat. Pestgedrag past daar niet in. Een sociaal onveilig werkklimaat kan boetes opleveren.

3 Wat verstaan jullie onder pesten?
CASUS Een consultant ‘Mijn leidinggevende is een ambitieus mens bij wie het alleen maar om de omzet gaat. Hij zet mij nu onder druk om meer uren te schrijven voor de klant dan ik maak. Ik doe daar niet aan mee. Waarop hij de druk opvoerde, want hij zou er dan wel voor zorgen dat mijn twee grootste klanten bij mij werden weggehaald en dan haalde ik mijn targets niet. Dat is een andere manier om te zeggen: ik werk je eruit. Ik ben onmiddellijk om mij heen gaan kijken. Want gesjoemel en chantage om me heen moet ik niet hebben.’ Wat versta jij eigenlijk onder pestgedrag? Waar ligt de grens? Wat is pestgedrag? Bij pesten gaat het om herhaald negatief gedrag van collega’s of de leidinggevende waartegen iemand zich niet verdedigen kan. Het kan gaan om iets wat iemand zegt of lijfelijk doet. Of juist niet doet. Het komt ook voor dat iemand gekleineerd, genegeerd of buitengesloten wordt. Of als hij onnodig kritiek krijgt en er vervelende opmerkingen of ‘net niet leuke’ grapjes over hem worden gemaakt. Maar het kan ook achter iemands rug plaatsvinden, zoals het geval is bij roddelen of het verspreiden van valse geruchten. Maar wat versta jij eigenlijk onder pesten? … (antwoorden opschrijven) Waar ligt de grens? Het verschil tussen een lolletje en pesten is vaak vaag. Een grapje op z’n tijd, een beetje plagen onder collega’s: dat verlevendigt de werksfeer. Maar wanneer het ‘dollen’ steeds op dezelfde persoon gericht is, of lang duurt, is het niet leuk meer. Ik wil het graag hebben over het grote grijze gebied van kleine pesterijtjes, die nog als normaal gezien zouden kunnen worden. Want wat de een pesten vindt, hoeft het voor de ander niet te zijn. Ik vind wel dat iedereen zich veilig moet voelen. Daarom vind ik dit belangrijk om te bespreken. Maar wat vind jij, waar ligt de grens? > Eventueel een voorbeeld uit de koerskaart noemen: ‘De receptioniste geregeld schunnige YouTube-filmpjes sturen’.

4 Wat vinden jullie van pesten op het werk?
Komt het hier voor? Moeten we er iets aan doen? > Leidinggevenden kunnen bij deze vraag putten uit de Koerskaart. ( Komt het hier voor? Eerlijk zeggen. Denk je dat het hier voorkomt? Steek je hand op! > Wanneer er niets gebeurt kun je natuurlijk aangeven dat mensen het ook in een één op één gesprek tegen je kunnen zeggen. Moeten we er iets aan doen? Die vraag zal ik zelf beantwoorden. Ik vind dat we er allemaal alert op moeten zijn. En dat we er preventief iets aan moeten doen.

5 Actie en afspraken Afspraken over een prettige werksfeer CASUS
Hoofdverpleegkundige in een ziekenhuis ‘Enkele dames hebben mot met elkaar. Ze zijn allang vergeten hoe het begon, maar iedereen heeft last van ze. We hebben de roosters aangepast want samenwerken is er niet meer bij. Hun gedrag tegen- over elkaar gaat ten koste van de patiëntenzorg. Want ze springen tijdens hun diensten niet in voor elkaar waardoor het is voorgekomen dat patiënten te laat in de OK werden afgeleverd. En het is ook al eens gebeurd dat de een zat te modderen met een infuus en de ander te beroerd was om te helpen. Achteraf vonden ze dat het zo niet moet, maar het kwaad was al geschied. Dus ik houd ze nu uit elkaar. Wat natuurlijk niet de oplossing is’. Afspraken over een prettige werksfeer Binnen elke organisatie kan pesten voorkomen, daarom gaan we afspraken maken.

6 Afspraken maken Wat vinden we belangrijk voor een goede teamsfeer?
Wat kunnen we preventief doen? alert zijn ernaar vragen als collega’s onder elkaar Wat vinden we belangrijk voor een goede teamsfeer? Ik wil eerst van jullie weten wat je belangrijk vindt voor een goede teamsfeer. … (antwoorden opschrijven) Wat kunnen we preventief doen? Preventief kun je een paar dingen doen. Laten we afspreken dat we alert zijn op de werksfeer. En dat we er regelmatig naar vragen in een teamoverleg en er altijd naar vragen in een functioneringsgesprek. En wat denken jullie dat we verder nog kunnen doen aan preventie van pesten?

7 Afspraken maken over wanneer er toch wordt gepest
CASUS Nieuwe collega Een medewerker met een stoornis in het autismespectrum werd vanwege pestgedrag door collega’s overgeplaatst naar een andere vestiging. Het verhaal over zijn ‘aparte’ gedrag ging hem echter vooruit en op de nieuwe plek ging het pesten door. Toen hij naar de derde vestiging werd overgeplaatst trof hij een leidinggevende die de medewerkers voor zijn komst had toegesproken: ‘De laatste die hier verdwijnt is de nieuwe collega’. En wat doen we als er toch gepest wordt? > Voorbeeld erbij pakken uit Koerskaart, nr. 6: Als [ongewenst gedrag], dan gaan [personen] dit doen [actie]. ( En wat doen we als er toch gepest wordt? Wat zijn de regels binnen ons bedrijf? Naar wie kun je toe als je pestgedrag constateert? Als er gepest wordt, wat gaan we dan doen? Wat spreken we af? … (antwoorden opschrijven)

8 Genoeg gepraat Bedankt voor jullie aandacht en inzet
Met jullie input kunnen we op een simpele manier afspraken opstellen die een goede team- en werksfeer bevorderen. De afspraken bespreken we geregeld in teamoverleggen en bij functioneringsgesprekken. Wordt vervolgd. Bedankt!

9 CASUS Hakken in het zand Net als veel andere bedrijven moet het bedrijf Machina dat bijzondere machines maakt, innoveren om te kunnen blijven concurreren op de wereldmarkt. Het bedrijf trekt daarom jong talent aan en zet in op bijscholing van bestaande medewerkers. Dat valt niet goed bij de oude garde: een hechte groep mannen van rond de vijftig jaar die elkaar ook buiten het werk regelmatig treffen. Deze harde kern zet de hakken in het zand en drukt het enthousiasme van de nieuwkomers de kop in. Wil een jongere een nieuwe techniek toepassen? Dan krijgt hij steevast toegebeten: ‘onzin, we doen het op onze manier’. Steun van de leidinggevende krijgt het jonge talent niet, ze houden het dan ook niet lang vol. Dat is voor Machina een groot probleem. Door het wegpesten van de nieuwkomers komt het innovatieproces niet op gang, waardoor het voortbestaan van de fabriek onzeker is.

10 CASUS De baliemedewerkster van een conferentieoord ‘Tussen 8 en 9 uur is het hier spitsuur op het conferentieoord. Cursisten moeten de sleutel van hun kamer inleveren, betalen, hun bagage uit de kamers halen en naar hun auto brengen of meenemen naar de cursusruimte. Daarover gaan zij nogal eens in discussie met mij als baliemedewerker, dat kost tijd die ik niet heb. De afspraak is dat collega’s op zo’n moment inspringen. Dat doen ze ook. Maar als onze manager dan op mij loopt te schelden dat ik mijn collega’s van het werk houd, zijn ze weg. Dan houden ze hun mond en laten ze mij uitleggen dat dit de afspraak is. Ze zeggen er bovendien niks van als onze manager mij voor van alles en nog wat uitmaakt.’


Download ppt "Een goede werksfeer, laten we dat zo houden!"

Verwante presentaties


Ads door Google