Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdValentijn Lemmens Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Informatiebijeenkomst
2
Aanleiding voor vernieuwing (1)
Cliënten en medewerkers onderschrijven bestaande visie, maar missen voortgaande reflectie hierop Medewerkers ervaren weinig stimulans; het kwaliteitskader is niet van medewerkers Beter aansluiten bij de lopende praktijken en dynamiek van zorginstellingen Huidige kwaliteitsinformatie = tellen zonder vertellen. Het verhaal van zorgaanbieder, vanuit de cliënt, moet meer aandacht krijgen
3
Aanleiding voor vernieuwing (2)
Vergelijkbare accenten in overheidsbeleid: WLZ: maatwerk voor de individuele cliënt Kwaliteitsagenda van en voor de sector (2016): Versterking regie cliënt Extra aandacht complexe problematiek Toerusting en vakbekwaamheid Technologie en innovatie Nieuw kwaliteitskader met ruimte voor reflectie
4
Vernieuwd Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
1. Zorg rond individuele cliënt Vervangt pijler 2A 2. Ervaringen van verzameling van cliënten Conform pijler 2B 3. Zelfreflectie in teams I.p.v. pijlers 1, 3 Verbeteren Kwaliteitsrapport door bestuurders Interne verbetering Externe verantwoording Externe visitatie
5
Kwaliteitsrapport geeft zicht op:
Zorgproces bij individuele cliënt Zeggenschap en eigen regie Veilige zorg Kwaliteit van bestaan Relatie cliënt-medewerker Kwaliteit van arbeid (personeel) Vakmanschap medewerkers Betrokkenheid verwanten Onderbouwd vanuit bouwstenen, in onderlinge samenhang, en andere informatiebronnen, inclusief verbeteracties, reflectie interne stakeholders en bevindingen externe visitatie. Vanuit werkconferentie blijkt dat: Bouwstenen werken positief om de bedoeling te versterken: in dialoog met cliënt invulling geven aan kwaliteit van bestaan Draagt bij aan vergroten kwaliteitsbewustzijn en leren en ontwikkelen Bottom-up aanpak is stimulerend en past bij huidige ontwikkelingen Ruimte voor reflectie (en aanpak) werkt stimulerend Door verschillende bronnen in samenhang te gebruiken versterkt het denken vanuit het belang van de cliënt Kwaliteitsrapport is input voor dialoog
6
Waar staan we en hoe verder?
December: tripartite akkoord voor het Vernieuwde KKGZ Vanaf januari werken alle leden met het Vernieuwde KKGZ Half februari: indienen Vernieuwd KKGZ bij ZiNL Mei: akkoord ZiNL Vanaf juni is KKGZ de norm (verplicht) Opgenomen in inkoopbeleid 2018 Aanpassing huidig kader: vervallen pijler 2a per 2017 Pijler 1 blijft in 2017; pijler 2b=bouwsteen 2
7
Zijn er nog vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.