Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEmilie Pieters Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
VTOI 7 april 2017 Hans Teegelbeckers/Wim Kuiper
Toezien op de identiteit van het openbaar en bijzonder onderwijs binnen het duale stelsel VTOI 7 april 2017 Hans Teegelbeckers/Wim Kuiper
2
De identiteit van de school?
Smalle identiteit: - levensbeschouwelijk onderwijs en vieringen Brede identiteit: - organisatorisch en beleidsmatig - pedagogisch en didactisch: conceptueel - qua schoolcultuur en samenwerking - vanuit welke waarden Identiteit=Het DNA van de school!
3
Hoe is het met de identiteit van uw stichting gesteld?
Vul het mini zelfevaluatie kader identiteit in.
4
Wat is het doel van uw stichting?
Heeft u identiteit al geagendeerd? Waarom is dat lastig?
5
De identiteit van het openbaar onderwijs
WPO Art. 46/ WVO Art 42: Karakter openbaar onderwijs. WPO Art / WVO Art 46 en 47: De mogelijkheid om godsdienstonderwijs of humanistisch vormingsonderwijs te volgen. De kernwaarden van het openbaar onderwijs.
6
Uw opdracht als raad van toezicht
WPO Art. 46/ WVO Art. 42: Karakter openbaar onderwijs 1. Het openbaar onderwijs draagt bij aan de ontwikkeling van de leerlingen met aandacht voor de godsdienstige, levensbeschouwelijke en maatschappelijke waarden zoals die leven in de Nederlandse samenleving en met onderkenning van de betekenis van de verscheidenheid van die waarden. 2. Openbare scholen zijn toegankelijk voor alle kinderen zonder onderscheid van godsdienst of levensbeschouwing. 3. Openbaar onderwijs wordt gegeven met eerbiediging van ieders godsdienst of levensbeschouwing.
7
Artikel 50 WPO: (vergelijkbaar WVO Art
Artikel 50 WPO: (vergelijkbaar WVO Art. 46) Het bevoegd gezag stelt de leerlingen in de gelegenheid op de school, binnen de schooltijden, godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk vormingsonderwijs te ontvangen. Van de tijd daaraan te besteden worden ten hoogste 120 uren per schooljaar meegeteld voor het aantal uren onderwijs dat de leerlingen krachtens artikel 8, zevende lid, aanhef en onder b, ten minste moeten ontvangen. Voor de leerlingen die dit onderwijs niet volgen, voorziet het bevoegd gezag in andere onderwijsactiviteiten op de school.
8
De kernwaarden van het OO
9
Identiteit van het bijzonder onderwijs
Dé identiteit bestaat niet; het eigen verhaal De pedagogische opdracht De belofte aan kinderen/ouders Dienst aan de samenleving Geïnspireerd door bronnen, w.o. Bijbel Scholen met lef; geloof, hoop en liefde Goed leren, goed leven, goed samenleven
10
Inspirerend toezichthouden
Gesprek op hartsniveau; trage vragen Vb. levensverhalen delen Vanuit waarom, naar hoe en wat Zien, luisteren, inspireren School als gemeenschap Verus als reisgenoot
11
Stellingen 1. De raad van toezicht moet de bestuurder opdracht geven actief met de identiteit aan de slag te gaan. 2. De invulling van de identiteit van de stichting is geheel de verantwoordelijkheid van de individuele scholen. 3. Tenminste 20% van de vergadering van de toezichthouders moet over de identiteit van de stichting gaan.
12
Bronnen Openbaar onderwijs s.nu/wp- content/uploads/2015/01/1a-ZEK-Identiteit-Kader-PO-versie pdf Christelijk onderwijs Dick den Bakker, Scholen met lef, 10 noties bij christelijk geïnspireerd onderwijs in een seculiere tijd, Verus, 2013 Cyl Wigmans, Je kan me nog meer vertellen, Tegenspraak als opdracht van christelijk geïnspireerd onderwijs, Kwintenssens, 2012 Rienk Goodijk, Intern toezicht en levensbeschouwelijke identiteit;
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.