Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAlfons Aalderink Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Genetische manipulatie bij mensen
2
Doelen Stand van zaken gen.man. kunnen verwoorden
Wat is het? Hoe ver zijn we? Gentherapie en eugenetica, klonen, crispr Debat hierover: standpunten kunnen verwoorden Transhumanisten voor Bioconservatieven tegen Jij voor/tegen/anders Debatskills verbeteren
4
1. genetische manipulatie? 1-2
5
Wat vindt deze klas van:
Vrije geslachtskeuze?
6
Genen manipuleren Bewust beïnvloeden van erfelijke eigenschappen
Genen naar je hand zetten Alle levende dingen! Mogelijk: ziekte voorkomen, voedsel verbeteren Mogelijk: bepalen van uiterlijke/innerlijke kenmerken Mogelijk: paradijs / hel / beide
7
Video1 19min
8
Video2 16min
9
Video3 15min
10
Insuline interferon
11
Mogelijkheden: Gentherapie Eugenetica - Francis Galton
- VS begin 20eeeuw
12
Klonen Therapeutisch: deel van jezelf, niet zo omstreden
Reproductief: heel mens, ethisch omstreden
13
2. Mag het? Ja: transhumanisten nee: bioconservatieven 4+5+6
14
Transhumanisten 1561-1626, Engels staatsman/filosoof Kennis is macht.
Moet: met wetenschappelijke kennis en techniek sociale problemen oplossen. Doel: Utopie van Het nieuwe Atlantis
15
Argumenten: Individu is vrij om zelf te beslissen
Morele plicht om mensen gelukkiger te maken Evolutieproces niet stopzetten Klas: argumenten + Klas: argumenten -
16
bioconservatisme Conservatief: bewaren, niet veranderen
Zijn bang voor technicisme Techniek – ethiek – filosofie - politiek
17
Argumenten: Disrespect vd schepping van een god
Wij niet beslissen voor toekomstige mensen Zorgt ongelijkheid id samenleving Democratie komt onder druk te staan Alleen als “identiteit ve mens niet echt aangetast wordt”
18
3. Schriftelijke overhoring in de les 30min – par1,2,4,5,6 + deze powerpoint les1+2. mpc-vragen
19
4. Debat1 - stellingen Voorbereiden
20
Klas in 8 groepen Per stelling 2 groepen, 1 voor 1 tegen Inlezen in je onderwerp a4 maken met argumenten (5+5-) Debat 10 minuten - 1 speech voorstander - 1 speech tegenstander - 7 open debat - 1 jury wijst winnaar aan
21
Stellingen vd debatten
1. Ouders moeten hun baby’s oogkleur zelf kunnen bepalen. 2. Embryo’s met ernstige erfelijke ziektes die tot vroege dood leiden, moeten worden verwijderd. 3. Universiteiten/Hoge scholen mogen bij selectie genetische gegevens van studiegeïnteresseerden meenemen. 4. Justitie moet een databank aanleggen van de genetische gegevens van alle net geboren Nederlanders.
22
Inleveren per groepje:
a4 met od voorkant jullie openingsspeech en od achterkant de uitgewerkte argumenten bij jullie stelling. 5+ en 5-
23
Debatvorm = Vaste rollendebat met openingsspeech
Het debat wordt geleid door een gespreksleider. Openigsspeech: daarin vat 1p per team samen waarom ze voor/tegen de stelling zijn. Voor begint. Gespreksleider moet de spreektijd op een eerlijke manier verdelen. Sprekers moeten staan. De gespreksleider bepaalt wie het woord heeft. Men kan met een eigen argument komen of ingaan op een argument van de tegenstander (vraag, weerlegging etc.) De gespreksleider mag lange betogen afbreken De tijd wordt bijgehouden door de debatklok. De jury wijst ah einde vd wedstrijdronde de winnaar aan. De jury let op drie zaken: Argumenten A hoeveelheid B kracht C originaliteit Strategie A. initiatief nemen B. kunst vh weerleggen C. Interrumperen D teamwork Presentatie A. stemgebruik B. gebaren C. humor
24
Links naar goede info:
25
m.n. Afl 6 en afl1
26
5. Debatvoorbereiding
27
6. Debatteren 4 debatten à 10 minuten
28
7. reserve
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.