De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop e-Didactiek de Kennismaatschap.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop e-Didactiek de Kennismaatschap."— Transcript van de presentatie:

1 Workshop e-Didactiek de Kennismaatschap

2 Even voorstellen de Kennismaatschap

3 Beginsituatie peilen 1. answergarden.ch/view/248884
Twee vragen: answergarden.ch/view/248884: Welke tooltjes die in de les gebruikt kunnen worden ken jij? answergarden.ch/view/248885: Welke tooltjes gebruik jij weleens? 2. de Kennismaatschap

4 X Wat is eDidactiek 30-10-2013 Didactiek = eDidactiek =
Activerende didactische werkvormen de wetenschapsdiscipline die zich bezig houdt met de vraag hoe kennis, vaardigheden en leerhoudingen of attitudes door een leerkracht kunnen worden onderwezen aan leerlingen/studenten. Didactiek ingevuld m.b.v. ICT E-learning E-reader E-ticket E-… 00:15 – 00:17 Vraag aan de groep wat Didactiek is Leg dan de rest uit eDidactiek levert je extra middelen om je didactiek te activeren. X de Kennismaatschap

5 Het speelveld van eDidactiek
Professionalisering Blended learing Motiveren eDidactiek Sociale netwerken Het nieuwe leren Inspireren Adaptief onderwijs Kennis Succes Let op: dit is meteen voorbeeld hoe je een ‘woordwolk’ kunt gebruiken om een les in te leiden ELO Slimmer organiseren Talent ‘Het leren’ organiseren Teamwork Activerende didactiek Personal device Leren leren Digitaal leermateriaal Gepersonaliseerd leren Communicatie 21st century skills The cloud BYOD Ontplooiing de Kennismaatschap

6 TPACK de Kennismaatschap

7 TPACK scores Gem. NL Dit is een weergave van de gemiddelde score van deelnemers uit het verleden. Laat de deelnemers hun eigen grafiek hiermee vergelijken. Vaak is er een deuk bij ‘leiderschap’ en ‘rolmodellen’. Bij leiderschap betekent dat dat men minder snel geneigd is kennis met anderen te delen en een goed voorbeeld te zijn. Bij rolmodellen betekent dat dat men anderen ook niet als goed voorbeeld ziet of heeft kunnen zien (bij oudere leerkrachten ook voor te stellen, die hebben in hun opleiding nooit iemand gehad die dat voorbeeld kon zijn). de Kennismaatschap

8 eDidactiek: voorbeelden
In teams de voortgang van het biologieprojectje bijhouden Wat je geleerd hebt samenvatten Aansluiten bij wat er vandaag speelt Groepsgesprek houden over pesten De les door leerlingen laten voorbereiden De mening van de klas bepalen Luister- en vertaaloefeningen doen Een schoolkrant maken voor heel de school Hoe leefde Napoleon? In teams de voortgang van het biologieprojectje bijhouden door samen een blog te maken door samen een blog te maken met behulp van een mindmap door het nieuws op het digibord te bekijken met behulp van een interactieve film door de instructie vooraf op te nemen (Flipping the Classroom) met behulp van Mentimeter door een documentaire van ondertitels te voorzien vervangen door video- reportages of een on-line radiostation Vragen via Twitter! Andere mogelijkheden: Mobile learning, geocaching Serious gaming Digitaal toetsen Belangrijk: mediawijsheid, niet alleen van de leerling maar ook van de docent

9 Wat houdt deze workshop in
Theorie achter eDidactiek Wat is eDidactiek TPACK-model 21st Century Skills Mediawijsheid 4-in-balans Praktijk 5 opdrachten Waarvan 2 als huiswerk Keuze uit 20+ opdrachten Veelal vak- en device-onafhankelijk de Kennismaatschap

10 Overzicht tooltjes http://maken.wikiwijs.nl/63174 goo.gl/Xw0NFF de
Kennismaatschap

11 Voorbeeld (cat. ‘simpel’)
QR-codes maken Zxing TapMedia QR-code verwijst je naar Website Tekst Locatie Contactpersoon QR-code gebruiken Instructiefilmpjes: snijtechniek, bediening machines, ‘t Kofschip, ongelijknamige breuken optellen, … Prijzenkast Uitnodiging schoolfeest 00:28 – 00:30 QR-codes zijn heel simpel in gebruik en om te maken Diverse apps voor smartphones beschikbaar de Kennismaatschap

12 Voorbeeld (cat. ‘Goed te doen’)
Thinglink Interactieve afbeeldingen Op de afbeelding staan ‘markers’ Door een marker te selecteren krijg je extra informatie - Tekst - Afbeelding - Geluidsfragment - Video Website Let op: sommige opties zijn alleen beschikbaar als je een betaald account neemt! 00:30 – 00:32 Je kunt zo’n interactieve afbeelding natuurlijk als docent maken en de leerlingen laten bekijken als uitleg. Maar het wordt pas activerende didactiek als je de leerlingen de opdracht geeft om dat te doen! de Kennismaatschap

13 Voorbeeld (cat. ‘ervaring nodig’)
EdPuzzle Leerlingen bekijken een filmpje Krijgen aanvullende gesproken uitleg Krijgen vragen (Open, MC) De docent krijgt een overzicht van leerlingen die het filmpje hebben bekeken en hoe ze de vragen hebben beantwoord 00:32 – 00:34 Goed te gebruiken bij Flipping the Classroom!!! de Kennismaatschap

14 Praktijkopdracht 1 Pak een les die je binnenkort gaat geven
Op korte termijn! Bedenk een lesmoment waarin je ICT wilt inzetten Welke activiteit wil je uitvoeren, werkvorm, …? Welke tool of app zou je willen inzetten? Zelf uitproberen Concrete les van maken die je bijv. morgen kunt geven 1 uur voor de uitwerking Alleen of met z’n tweeën (niet meer!) Terugkoppeling aan de groep Klaar?: Probeer een andere tool die hetzelfde beoogt Pak alvast een andere les of lesmoment de Kennismaatschap

15 Praktijkopdracht 2 Pak een nieuwe les/lesmoment
Welke tool ga je uitproberen? Uitwerken tot een concrete les Thuis afmaken Volgende keer presenteren de Kennismaatschap

16 Terugblik Test met Socrative eDidactiek TPACK
eDidactiek en TPACK Vragen Presentatie huiswerk eDidactiek TPACK Activerende didactische werkvormen de Kennismaatschap

17 Presentatie huiswerk Opdracht in het kort Resultaat laten zien
Hoe ga je het in je les gebruiken? Plus- en minpunten de Kennismaatschap

18 21st Century Skills De maatschappij verandert!
Wat voor leerlingen gaan wij ‘opleveren’? Wat betekent dat voor ons onderwijs in de 21e eeuw de Kennismaatschap

19 21e EV: inventarisatie Inventariseren met een digitaal prikbord de
Kennismaatschap

20 Valkuilen van eDidactiek
Voorbereiding Passief Actief Interactief Effectief Mediawijsheid Techniek Opbrengsten de Kennismaatschap

21 Mediawijsheid Auteursrechten waar en wanneer, voorbeelden
profielsites digitaal pesten wikipedia gamen online identiteit Mediawijsheid zoekmachines online gamen sociale media smartphones privacy bloggen auteursrechten downloaden Definitie 2011 “De verzameling competenties die je nodig hebt om actief en bewust deel te kunnen nemen aan de mediasamenleving” begrip = passief inzicht hebben in mediagebruik gebruik = actief media zelf gebruiken communicatie = interactief uitwisselen via media strategie = effectief omgaan met media Ontstaansgeschiedenis van het competentiemodel In 2011 heeft een projectgroep de uitdaging opgepakt om antwoord te geven op de vraag ‘Wat is mediawijsheid en op welke wijze kan gemeten worden hoe mediawijs iemand is?’. De projectgroep heeft het startdocument ‘Meten van Mediawijsheid’ opgeleverd. Deze projectgroep heeft, onder leiding van EYE Filminstituut, baanbrekend werk verricht om mediawijsheid meetbaar te maken. Met het huidige competentiemodel is een verdere versimpeling van de definitie aangebracht tot een model bestaande uit 10 competenties die elk zijn uitgewerkt in 5 algemene niveaus. Media-educatie (tot 2010 een veel gebruikt begrip) ging vaak over passief gebruik. Nu staat (inter)actief en effectief gebruik veel meer inde belangstelling, mede door de opkomst en acceptatie van sociale media. Auteursrechten waar en wanneer, voorbeelden Creative Commons Koppie Copy .net website voor leerlingen

22 Mediawijsheidcompetenties
4 competentiegroepen 10 competenties per competentie 5 niveaus Kennis, vaardigheden en houding Doe de test:

23 Mediawijsheid in het onderwijs
Niet apart opgenomen in de eindtermen, wel als onderdeel van “burgerschapsonderwijs” Veel scholen zijn er “mee bezig”, maar overkoepelende visie of concrete vertaling naar de praktijk ontbreekt meestal Probleem: ontwikkelingen gaan erg snel Stichting : veel informatie! Online Workshop Mediawijsheid: In Belgie is mediawijsheid wel opgenomen in de eindtermen

24 Praktijkopdracht 3 Kies een van de opdrachten uit de lijst
Werk deze uit Inlezen, vragen Uitwerken Concrete les van maken die je bijv. morgen kunt geven 1 uur voor de uitwerking Terugkoppeling aan de groep Klaar?: pak alvast een volgende opdracht de Kennismaatschap

25 Praktijkopdracht 4 Neem een nieuwe opdracht uit de beschikbare opdrachten Inlezen, vragen stellen Uitwerken Thuis afmaken Volgende keer presenteren de Kennismaatschap

26 Dagdeel 3: terug- en vooruitblik
Terugblik eDidactiek in relatie met activerende didactiek Vragen Randvoorwaarden Persoonlijk actieplan Alles op een rij eDidactiek TPACK ADSL 21st Century Skills Mediawijsheid de Kennismaatschap

27 Presenteren huiswerk Opdracht in het kort Resultaat laten zien
Hoe ga je het in je les gebruiken? Plus- en minpunten de Kennismaatschap

28 Bloom & e-didactiek Remembering Docent weet dat bijv. Kahoot een tool is waarmee je kennis kunt testen Understanding Docent kan uitleggen hoe een tool werkt Applying Docent kan de tool didactisch verantwoord inzetten Analyzing Docent kan verschillende tools uit dezelfde categorie vergelijken op hun eigenschappen Evaluating Docent kan aangeven waarom de ene tool de voorkeur heeft boven de andere in een bepaalde lessituatie of leeractiviteit Creating Docent is in staat zelf tools te vinden die toepasbaar zijn in bepaalde lessituaties en deze didactisch verantwoord in te zetten

29 Herontwerpen les volgens ‘De schijf van 5’
De leerling Gereedschappen Skills docent Doelen school Mediawijsheid

30 Herontwerp les de Kennismaatschap

31 Didactisch gebruik van ict voor leren
Randvoorwaarden (1) 4-in-balans+ (Kennisnet) Leider-schap Samenwerking Visie Deskundigheid Digitaal leermateriaal Ict- infrastructuur Didactisch gebruik van ict voor leren de Kennismaatschap

32 Randvoorwaarden (2) ROI van Digitale didactiek: Return On Investment Inzet tools mag hooguit eenmalig extra tijd kosten. Techniek moet organiseerbaar zijn Bijv: laptopkar naar de klas en na 20 min pas kunnen beginnen is niet werkbaar. ELO Onmisbaar als je leerlingen zelfstandig aan de slag wilt laten gaan. de Kennismaatschap

33 Randvoorwaarden (3) Michael Fullan – Stratosphere (2012)
(Integrating Technology, Pedagogy, and Change Knowledge) Inzetten van techniek in onderwijs moeten we omarmen, maar alleen inzetten als het voldoet aan 4 voorwaarden: Irresistibly engaging: leerling kan er geen genoeg van krijgen Elegantly efficient and easy to use: zonder steile leercurve toepasbaar 24x7 everywhere: altijd en overal beschikbaar Real-life problem solving: alleen zinvol toepassen Pas dan is 21st century onderwijs echt mogelijk. de Kennismaatschap

34 Praktijkopdracht 5 Alt. 1: presenteer in max 2 minuten jouw favoriete app/toepassing. voorbereiden presenteren aan de groep Alt. 2: uit de beschikbare opdrachten een kiezen of zelf een verzinnen uitwerking terugkoppeling aan de groep inclusief beschrijving 1 uur de Kennismaatschap

35 Persoonlijk actieplan
Waar wil jij je in bekwamen? Hoe wil je dat gaan doen? Wat heb je daarvoor nodig? Wie heb je daarvoor nodig? Wanneer ga je dat doen? Wanneer ga je dat evalueren? de Kennismaatschap

36 Alles op een rij Activerende Didactiek eDidactiek leerling docent
Passief Actief Interactief Effectief docent management Mediawijsheid de Kennismaatschap

37 Evaluatie … met https://nl.surveymonkey.com/s/Eval-eDid-Workshop de
Kennismaatschap


Download ppt "Workshop e-Didactiek de Kennismaatschap."

Verwante presentaties


Ads door Google