Download de presentatie
GepubliceerdValentijn Kuiper Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Reintegratie langdurig zieken Ervaring externe dienst preventie en bescherming
30 maart 2017 Studiedag UNISOC
2
InLeiding Algemene beschouwingen over verzuim en wetgeving reintegratietraject Algemene beschouwing over geschiktheid/ongeschiktheid Is er verschil tussen benadering interne/externe preventiedienst? Voorbeeld van aanpak
3
Algemene beschouwing verzuim/wetgeving
Waarom nieuwe regelgeving? Stijgend verzuim/ financiële impact/ invloed op organisati Is de regelgeving echt vernieuwend? Vijf nieuwe stappen naar hetzelfde??? Verschil besluitvorming België/Nederlands Wie zijn belangrijkste actoren in verzuimbeleid/-begeleiding? Werkgever en medewerker
4
Geschiktheid/0ngeschiktheid
Ziek zijn is gedrag? Ziek zijn > Hebben van een ziekte? Niet kunnen voldoen aan het gewenste gedrag in je job? Geschikt voor een welbepaald overeengekomen functie/ job/taak, niet voor ganse arbeidsmarkt. Balans tussen verschillende factoren
5
BAlans Jobvereisten/mogelijkheden Mogelijkheden/beperkingen
Belasting/belastbaarheid Professionele belasting/extraprofessionele belasting Wensen en keuze werkgever/werknemer Visie werkgever/werknemer/behandelaar/arbeidsgeneeskunde over aangepast werk …… Spreek ook zeker over jezelf graag zien.
6
Verschil interne/externe preventiedienst
?? In principe zou dit geen verschil mogen maken Mogelijk voordeel externe dienst Open venster Spiegel voorhouden om anders te kijken Vergelijking/ervaring met andere organisaties uit je eigen sector/ uit andere sectoren Meerdere artsen/experten
7
VERschil interne/externe preventiedienst
Mogelijke nadelen Procedures – hoeveelheid procedures/ verschillen in procedures Beschikbaarheid preventie-adviseurs Kennis specifieke aspecten bedrijf Financiële aspecten…
8
ReintegratieProces Wie zijn eigenaars? Werknemer/werkgever
Wanneer start het? Onmiddellijk na de ziekmelding/Preventief/ Zeker niet pas na het indienen van een aanvraag reintegratietraject Wie beïnvloedt? Curatieve geneeskunde/ Sociale geneeskunde (mutualiteit, arbeidsgeneesheer), psychologen… Maar… deze zijn/worden geen eigenaar.
9
Een voorbeeld Onderneming uit de retailsector
Geen onderscheid tussen profit en socialprofitsector in benadering Voorbereiding/ informeren over opzet, aanpak en mogelijkheden is uiterst belangrijk
10
Tijdslijn van project tot service
2012: studie inzicht redenen ziekteverzuim kort en lang 2010: algemeen bellen > 1 jaar afwezig 2014: studie afwezigheden tussen 6 weken en 6 maand 2015: studie afwezigheden > 4 weken
11
Notities van de personeelsleden zelf
“Ik vind dit een heel goed initiatief, zodanig dat een zieke niet in de vergeethoek terechtkomt. Bij mijn vorige werk werd dit ook positief onthaald.” “Verteld aan familieleden over dit telefoontje, ze vonden dit heel positief van de firma Colruyt, weinige firma’s doen dit blijkbaar. Proficiat hiervoor!” “Tip naar de directie toe: het zou ons een plezier doen, mocht onze rechtstreekse chef ook eens de moeite doen om naar ons verhaal te luisteren.”
12
Re-integratie 2015 Projectmatige aanpak
Onderzoeksgroep – controlegroep Bij 1 business unit 70 medewerkers klassieke aanpak (Herzienings onderzoek) en 70 medewerkers proactieve aanpak
13
Service re-integratie
Verpleegkundige neemt contact op met medewerker tussen 4de en 5de week afwezigheid (> 4 weken afwezig = langdurig ziek) Aanbieden van aangepast werk en medische parttime Hiërarchische lijn actief betrekken en informeren (vb. contact houden met medewerker, re-integratiedocument, aangepast werk,…) Follow-up gesprekken Verzenden van brief aangepast werk voor de huisarts Verantwoordelijke personeelszaken heeft de handleiding voor de chefs herwerkt op maat
14
Aangepast werk
15
Conclusie afwezigheid: aandoeningen
16
Conclusie afwezigheid
Onderzoeksgroep Controlegroep
17
Conclusie afwezigheid: resultaten
Onderzoeksgroep → Gemiddelde afwezigheid: 61,4 werkdagen afwezig Controlegroep → Gemiddelde afwezigheid: 86,3 werkdagen afwezig 25 werkdagen verschil
18
Re-integratieaanvragen: stand van zaken bij idewe
Instroom lopende trajecten via de verschillende kanalen (dd 16/03/2017: TOTAAL 385 (382 wns)) N (aantal)
19
Re-integratieaanvragen: stand van zaken bij idewe
BEDRIJFSGROEP PERCENTAGE (DD 16/03/2017) % Voor wat betreft het dienstverleningspakket van IDEWE wordt ongescheid gemaakt tussen 4 bedrijfsgroepen in functie van de grootte van het bedrijf en de aanwezige risico’s. A >= 1000 WN OF ZEER ZWARE RISICO’S B >=200 WN OF ZWARE RISICO’S C+ <200 WN EN PA NIV1 OF NIV 2 C- <200 WN EN GEEN PA NIV1 OF NIV2 D <20 WN MICRO <=5 WN
20
Re-integratie aanvragen: stand van zaken bij idewe
Gekende BEOORDELINGEN (DD 16/03/2017: 338): ondertussen 16 met plan N (aantal) A: overeengekomen werk op termijn mogelijk, in afwachting tijdelijk aangepast/ander werk B: overeengekomen werk op termijn mogelijk, in afwachting niet mogelijk tijdelijk aangepast/ander werk C: overeengekomen werk definitief niet meer mogelijk, wel aangepast/ander werk D: overeengekomen werk definitief niet meer mogelijk, geen aangepast/ander werk mogelijk E: re-integratietraject nog niet opportuun => herbekijken na X tijd F: geen
21
Frans Van Dyck Hoofdkantoor Email | Website frans.vandyck@idewe.be
Interleuvenlaan 58 3001 Heverlee Tel.: | Website | | Frans Van Dyck Preventieadviseur Arbeidsgeneesheer
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.