Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFemke de Valk Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Bijeenkomst advies- & cliëntenraden Inkoop 2018 – Jeugdhulp & Wmo (inclusief Beschermd Wonen)
Welkom!
2
Opening Jannette Nieboer Wethouder gemeente Waddinxveen & Bestuurlijk Trekker Inkoop 2018
3
Agenda 18:30 – 18:40 Inloop, welkom en voorstelronde
Jannette Nieboer – wethouder Waddinxveen en bestuurlijk trekker inkoop 2018 18:45 – 19:00 Uitleg over proces inkoop2018 Maarten Bening – projectleider inkoop2018 19:00 – 19:45 Werksessie 1: gevraagd advies Vragen waar we als gemeente graag reactie op willen. 19:45 – 20:00 PAUZE 20:00 – 20:45 Werksessie 2: ongevraagd advies Aandachtspunten die u graag wilt meegeven. 20:45 – 21:00 Plenaire terugkomst Terugkoppeling via gespreksleiders en schets vervolgproces inkoop2018
4
Afbakening
5
Scope: inkoop maatwerkvoorzieningen Jeugdhulp & Wmo
6
Behalve… Lokale contractering: Toegangscontract (Jeugd)
Flexibele schil Kortdurende ondersteuning inclusief algemene voorzieningen en preventie Inrichting toegang 18+ Onafhankelijke cliëntondersteuning Regionaal via ander traject: Hulpmiddelen Woningaanpassingen Collectief vraagafhankelijk vervoer (CVV) Maatschappelijke en vrouwenopvang
7
Wat willen we bereiken? 1.Trap af, minder zware zorg. Dit betekent:
Meer hulp in dagelijkse leefomgeving (rond thuissituatie en school/opvang); Langer thuis blijven wonen, weer sneller thuis gaan wonen; Investeren in het ambulante alternatief. 2. Versterken voorveld, verschuiving volume maatwerk ambulant naar lokale voorveld 3. Meer integraal en altijd passende zorg. De doelstelling is te komen tot een versimpelde (qua administratie, facturatie, bureaucratie) bekostigingssystematiek die duurzaam is op regionaal niveau en die innovatie, flexibiliteit en ontschotting stimuleert plus resulteert in lagere kosten.
8
Uitgangspunten richting 2018 en verder
Dekkend zorglandschap inkopen tegen een scherpe prijs; Harmoniseren van producten op inhoud en prijs; Keuzevrijheid voor de cliënt; Lokale flexibiliteit in het inzetten van zorg, bijvoorbeeld om experimenten en pilots te gaan doen; Herzien financiële sturing (budgetplafonds jeugdhulp); Focus op langdurige samenwerking; De intentie is om meerjarig aan te besteden (3 tot 5 jaar); Binnen productiebekostiging ruimte zoeken voor meer sturen op resultaat (ontwikkeling resultaatmonitoring); Mogelijk volgt uit bovenstaand een nieuwe aanbesteding; iWmo en iJW optimaal benutten.
9
Concrete resultaten uit project inkoop2018:
Raamovereenkomsten met aanbieders waarmee de gewenste bouwstenen (diensten) voor het regionale zorglandschap gecontracteerd zijn; Een instrumentarium waarmee de toewijzing van de cliënten aan gecontracteerde partijen plaats kan vinden voortkomend uit de overeenkomsten; Een overzicht van de productcodes van de gecontracteerde bouwstenen ter inrichting van de lokale backoffice; Handboek ter vaststelling van de omvang zorg en ondersteuning voor de contracteerde bouwstenen.
10
Huidige vs. mogelijke toekomstige indeling
11
Agenda 18:30 – 18:40 Inloop, welkom en voorstelronde
Jannette Nieboer – wethouder Waddinxveen en bestuurlijk trekker inkoop 2018 18:45 – 19:00 Uitleg over proces inkoop2018 Maarten Bening – projectleider inkoop2018 19:00 – 19:45 Werksessie 1: gevraagd advies Vragen waar we als gemeente graag reactie op willen. 19:45 – 20:00 PAUZE 20:00 – 20:45 Werksessie 2: ongevraagd advies Aandachtspunten die u graag wilt meegeven. 20:45 – 21:00 Plenaire terugkomst Terugkoppeling via gespreksleiders en schets vervolgproces inkoop2018
12
Werksessie 1: gevraagd advies Keuzevrijheid Kwaliteit
13
PAUZE
14
Agenda 18:30 – 18:40 Inloop, welkom en voorstelronde
Jannette Nieboer – wethouder Waddinxveen en bestuurlijk trekker inkoop 2018 18:45 – 19:00 Uitleg over proces inkoop2018 Maarten Bening – projectleider inkoop2018 19:00 – 19:45 Werksessie 1: gevraagd advies Vragen waar we als gemeente graag reactie op willen. 19:45 – 20:00 PAUZE 20:00 – 20:45 Werksessie 2: ongevraagd advies Aandachtspunten die u graag wilt meegeven. 20:45 – 21:00 Plenaire terugkomst Terugkoppeling via gespreksleiders en schets vervolgproces inkoop2018
15
Werksessie 2: ongevraagd advies Aandachtspunten Wat mist?
16
TERUGKOPPELING
17
Schets vervolg Maart / april: tussentijdse sessies per deelproject
Medio april: evt. raadsinformatiesessies in lokale gemeenten 12 april: volgende grote werksessie inkoop2018 Algemeen deel, aandacht voor toewijzing, aanscherping bouwstenen en bekostiging. Mei: besluitvorming & publicatie inkoopkader 2018 en start inkoop 30 mei in de lokale colleges Augustus: vervolgsessie advies en cliëntenraden? Wat heeft uw voorkeur? Meer informatie en / of vragen: Presentaties en verslagen openbaar via : tabblad ‘inkoop2018’. Speciaal mailadres: voor al uw vragen en ideeën.
18
Vraag en antwoord
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.