Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPepijn Hendrik de Smet Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Informatieavond klas 3 Profielkeuze
Welkom Even voorstellen: Erik Hegge decaan / docent Aardrijkskunde
2
Waarom een informatieavond over profielkeuze?
Belangrijke inhoudelijke keuze Een keuze die uitsluit Info gesprek Wat neem je mee op het eind? Besef dat je voorsorteert Inzicht in activiteiten voor profielkeuze Informatie over (gevolgen van) je profielkeuze
3
Waarom samen? Leerling School Ouders/verzorgers
Hoe kun je je kind helpen? Hoe heb je wat aan je ouders? (bij de profielkeuze…)
4
Informatie over: inrichting Tweede Fase de verschillende wiskundes
keuzebegeleiding profielkeuze (Qompas)
5
Inrichting Tweede Fase
In klas 3 kies je een profiel Natuur en Techniek Natuur en Gezondheid Economie en Maatschappij Cultuur en Maatschappij Totaal: minstens 11 vakken (minimaal: 25 lesuren/klassikale uren) mentoruur
6
Inrichting Tweede Fase
Minimaal 4800 studielastuur in drie jaar Dus minimaal 1600 slu per jaar (40 weken x 40 uur) Drie componenten: Gemeenschappelijk deel (2120 slu) Profieldeel (1880 of 1920 slu) Vrije ruimte (minimaal 760 slu)
7
Gemeenschappelijk deel:
Nederlands Engels Lichamelijke Opvoeding Taal in Ontwikkeling (Tio) Maatschappijleer (in klas 6) Klassieke taal
8
Natuur en Techniek Profieldeel: Profielkeuzevak:
Wiskunde B Natuurkunde Scheikunde Profielkeuzevak: Biologie Wiskunde D (vanaf klas 5) Informatica (vanaf klas 5, mits gekozen in het vrije deel) Vrije deel (twee vakken)
9
Natuur en Gezondheid Profieldeel: Profielkeuzevak:
Wiskunde A of B Scheikunde Biologie Profielkeuzevak: Aardrijkskunde Natuurkunde (vanaf klas 5, mits gekozen in het vrije deel) Vrije deel (twee vakken)
10
Economie en Maatschappij
Profieldeel: Wiskunde A of B Economie Geschiedenis Profielkeuzevak (één vak): Aardrijkskunde, Frans of Duits Vrije deel (twee vakken)
11
Cultuur en Maatschappij
Profieldeel: Wiskunde A (of C na klas 4) Geschiedenis Aardrijkskunde Profielkeuzevak (één vak): Kunst en Beeldende Vormgeving (KUBV), Frans, Duits, Grieks, Latijn of Filosofie Vrije deel (twee vakken)
12
Profielkeuzeformulier
In Qompas: Op de home-pagina: informatie zoeken / optie Speel met je profiel: Hier kun je keuzes uitproberen en zien wat wel en niet kan. Daarnaast staat ook het keuzeformulier en de voorwaarden voor het kiezen van een meerpresteerdersvak.
13
Kenmerkend voor de tweede fase op het Stedelijk Gymnasium
Keuzes school Combinatie filosofie/informatica is vanaf komend schooljaar mogelijk (onder voorbehoud) Geen bi, na en sk in maatschappijprofielen Ruime keuze Organiseerbaarheid en betaalbaarheid
14
Kenmerkend voor de tweede fase op het Stedelijk Gymnasium
Nieuwe vakken In klas 4: Informatica Filosofie Economie KUBV (kennismaking in de projectweek / informatie tijdens de les) In klas 5 Wiskunde D (alleen bij N&T)
15
Kenmerkend voor de tweede fase op het Stedelijk Gymnasium
Meerpresteerdersvakken Vakken naast en buiten het reguliere vakkenpakket. Leerlingen worden niet of niet voor alle lessen ingeroosterd. Vereist dus veel zelfstandigheid. Op basis van je rooster beslis je definitief Voorwaarden : Cijfer voor het betreffende vak: minimaal 7,5 óf Gemiddeld cijfer voor alle vakken samen: minimaal 7,5. Bij cijfer tussen 7,0 en 7,5: eindvergadering beslist.
16
Kenmerkend voor de tweede fase op het Stedelijk Gymnasium
Cambridge Engels: Apart ingeroosterd 1 uur op het rooster Onder voorwaarden (test, cijfer voor Engels minimaal 7,5 én een motivatiebrief) Aan het volgen van dit programma zijn kosten verbonden. Informatie in lessen Engels
17
Vooruitkijkend naar klas 5 en 6
Gemeenschappelijk deel: Ne, En, Lo, Maatschappijleer, Klassieke taal Nog maar één vak verplicht in vrije deel Tijdens het schooljaar kun je geen vakken laten vallen Alleen vakken die je in klas 4 hebt gevolgd kun je in klas 5 kiezen.
18
Keuzes klas 3 Grieks en/of Latijn? Welk profiel?
Welke vakken in profieldeel? Welke vakken in vrije deel? Een meerpresteerdersvak? Cambridge (pas aan het eind van het schooljaar) en …
19
… keuze tussen wiskunde A/C of B
eind klas 3 hoe kies je de juiste wiskunde ? cijfer - 7,5 of hoger: wiskunde B – met moeite 7: wiskunde A/C advies docent projectweek klas 3 vervolgstudie: α of β ?
20
verschil wiskunde A/C en wiskunde B
het rekenwerk gaat niet erg diep, veel gebruik GR belangrijk bij wiskunde A/C is dat je problemen uit de praktijk leert te vertalen naar een stuk wiskunde Wiskunde B abstracte/wiskundige problemen oplossen met moeilijke wiskundige technieken. je zult wiskunde leuk moeten vinden beste basis voor veel vervolgstudies 20
21
Klas 5: wiskunde A, B, C en D eind klas 4
keuze tussen wiskunde A en wiskunde C in vergelijking met wiskunde C krijg je bij wiskunde A meer onderwerpen en moeilijkere problemen op te lossen als je een CM-profiel kiest kan wiskunde A noodzakelijk zijn voor je vervolgopleiding cijfer, advies, vervolgstudie cijfer voor wiskunde A/C eind klas 4 op basis van keuze wiskunde A of wiskunde C 21
22
keuze voor al dan niet wiskunde D
in klas 4 krijg je bij wiskunde B een wiskunde D module over complexe getallen
23
onderwerpen wiskunde A,B, C en D
Wiskunde C Wiskunde A Wiskunde B Wiskunde D formules, grafieken, vergelijkingen algebra statistiek & ICT telproblemen en kansrekening normale verdeling en binomiale verdeling differentiëren discrete en continue systemen logisch redeneren rijen integreren complexe getallen vorm en ruimte/ perspectief toetsen van hypothesen vectormeetkunde analytische meetkunde
24
Qompas: een online profielkeuzemethode
Leerlingen kunnen zelfstandig in hun eigen tempo werken, thuis en op school Leerlingen doen tests over capaciteiten, interesses en competenties Actuele informatie over profielen, vakken, studies en beroepen Persoonlijk online dossier; inzichtelijk voor mentoren en decaan Ouders kunnen thuis meekijken en hebben een actieve rol Ouders kunnen de oudermodule aanschaffen
25
Uw rol als ouder(s)/verzorger(s)
Vragen naar de voortgang van het stappenplan in Qompas Het maken van een opdracht over uw kind via Qompas Bespreken van en helpen bij het maken van keuzes Ondertekenen van voorlopige en definitieve profielkeuze
26
Thuiswerk Stoeien met de keuze(on)mogelijkheden:
Qompas (Voorlopig keuzeformulier) Lijst met nadere vooropleidingseisen
27
Tijdspad Keuzebegeleiding door mentoren m.b.v. Qompas
(begin november tot half januari) Informatieavond (dinsdag 10 januari) Projectweek (16-20 januari) Voorlopige keuze (uiterlijk donderdag 16 februari; ondertekend) Adviezen vakdocenten (vrijdag 17 februari) Interviews met vijfdeklassers (februari) Evt. gesprek met mentor (mentoruur / ouderavond dinsdag 28 maart) Evt. gesprek met decaan (op aanvraag) Definitieve keuze (uiterlijk donderdag 13 april; ondertekend)
28
Vragen? … kunt u later ook altijd stellen Mailadres:
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.