De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ouder informatie avond onderbouw

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ouder informatie avond onderbouw"— Transcript van de presentatie:

1 Ouder informatie avond onderbouw

2 Onderbouw Groep Aagje: meester Nick maandag t/m vrijdag 3x per maand op woensdag juf Kim Groep Tortels: juf Kim maandag en dinsdag juf Robin woensdag, donderdag en vrijdag Groep Zaza: juf Liesbeth maandag,dinsdag en woensdag juf Anja donderdag en vrijdag Groep Pipeloentje: juf Krista maandag, donderdag en vrijdag juf Desiree dinsdag en woensdag Groep Stampers: juf Gipsy maandag t/m vrijdag juf Kirsten (lio)

3 Onderwijsondersteunend Zorg coördinator, Intern begeleider onderbouw, intern begeleider bovenbouw en SMW Marijke Huber zorgcoördinator Jaimy de Gier Intern begeleider 5-8 Wendy Mulder SMW Richelle de la Combé Intern begeleider 1-4

4 Inhoud Schoolregels In de klas Aanbod Kleuterplein
Groeikaarten en OKL-gesprekken Leerlingvolgsysteem; KIJK Huishoudelijke punten Klassenouders en hulpouders MR OR Tot slot

5 Schoolregels Klassenregels Pleinregels Eten en drinken Fietsen
Halen en brengen Pestprotocol Voor meer informatie zie schoolgids

6 In de klas Dagritme 08:20 : De deuren gaan open. 08:30 : De les begint, de ouders zijn dan vertrokken. Op 2 ochtenden is dat om uur; dit i.v.m. de inloop. Welke dagen er inloop is, hangt op de deur bij de klas. 10:00 : Tijd voor het tussendoortje . 11:30 : Naar huis of overblijven. Woensdag om uur naar huis of naar de nso. 12:15 : Deuren open en de les begint weer. 14:45 : Jassen aan en naar huis of naar de naschoolse opvang. De kleuters worden binnen opgehaald door de ouders/verzorgers. Elke dag werken we aan de hand van leerdoelen. Deze worden met de kinderen besproken. Ook vragen wij dagelijks terug wat de kinderen die dag hebben geleerd.

7 Aanbod We starten in de kring met een welkomst lied,
het opnemen van de absenten en de dagen van de week. Alle dagen hebben een eigen kleur: maandag = oranje, dinsdag = rood, woensdag = roze, donderdag = paars, vrijdag = blauw, zaterdag = groen en zondag = geel. In elke klas wordt er per thema gekeken wat kinderen al weten, een woordwand gemaakt, leervragen opgesteld door de kinderen en een spelhoek ingericht. Iedere dag/ week worden er 2 kinderen gekozen als hulpje. Zij zitten naast de leerkracht, staan vooraan in de rij en helpen de leerkracht met allerlei taken. In elke klas hangen dagritme kaarten waarop de activiteiten in volgorde van die bepaalde dag hangen. De dag wordt zo voorspelbaar en inzichtelijk.

8 Aanbod Elke dag is er een activiteit gericht op lichamelijke ontwikkeling. Dit houdt in dat we dagelijks naar het speellokaal (beneden in de hal) kunnen en buiten spelen. De kinderen gymmen in het speellokaal op blote voeten; dit is beter voor de ontwikkeling van de voeten. Het is aan te raden om thuis te oefenen met het aan- en uitkleden. We werken met de kleuters vanuit een thema dat gedurende 4 -6 weken centraal staat. Dit thema wordt van te voren via een MSI bericht bekend gemaakt. In dit MSI bericht staat ook een lijst met materialen die wij goed kunnen gebruiken. Bij de thema’s horen soms uitstapjes, extra hulp bij activiteiten binnen en buiten de klas. Hiervoor vragen we dan uw hulp via de klassenouder(s) of inschrijflijst op de infodeur/wand.

9 Kleuterplein en Leefstijl
Wij werken sinds april 2013 met de methode Kleuterplein. Er wordt uitgegaan van de belevingswereld van de kinderen en daar horen allerlei thema’s bij zoals: Vakantie, Thuis, Groeien etc. In deze methode komen alle ontwikkelingsgebieden aan bod. Taal (beginnende geletterdheid) Rekenen (beginnende gecijferdheid) Fijne motoriek (tekenen, knutselen, “schrijven”) Grove motoriek (gymmen en buiten spelen) Sociaal-emotioneel (er worden allerlei gesprekken gevoerd met en door de kinderen.) Vorig jaar zijn we gestart met Leefstijl. De kinderen leren hierbij van alles over hoe je met elkaar om kunt gaan. Ze leren hoe je naar een ander luistert, hoe je om hulp kunt vragen en hoe je elkaar helpt.

10 Groeikaarten en OKL-gesprekken
Bij de kleuters worden 3 groeikaarten per jaar ingevuld. Dit wordt gedaan door kind, ouders en leerkrachten. Hierbij staat de ontwikkeling van het kind voorop en het kind is eigenaar van zijn/haar eigen leren. Deels op school en deels thuis. De periode voor het invullen van de groeikaarten zijn: Zomervakantie  Herfstvakantie, Herfstvakantie  Voorjaarsvakantie, Voorjaarvakantie  Zomervakantie. Graag zien wij u in deze periodes minimaal 1 keer voor een OKL-gesprek. Aan het einde van de kleuterperiode krijgt uw kind een plakboek mee. Hierin vindt u een overzicht van de werkjes die uw kind tijdens zijn/haar kleuterperiode heeft gemaakt.

11 Gesprekkencyclus PCA Samen met u en uw kind! I.p.v. maar 2x per jaar een contactmoment is er nu 5x per jaar een contactmoment met uw kind mogelijk waarvan er 3 verplicht zijn. Inschrijven gaat via MSI. PERIODES INHOUD WIE van zomervakantie tot herfstvakantie startgesprekken allen van herfstvakantie tot kerstvakantie vervolggesprekken van kerstvakantie tot voorjaarsvakantie vervolggesprekken/advies 8 allen/gr 8 van voorjaarsvakantie tot meivakantie van meivakantie tot zomervakantie vervolggesprekken/niveau 7 allen/gr 7

12 Groeikaart PCA, onderbouw

13 Leerlingvolgsysteem; KIJK
De ontwikkeling van uw kind volgt de leerkracht m.b.v. KIJK. KIJK is een programma dat de mogelijkheid biedt om op de volgende gebieden gericht te observeren: Taal en rekenen Grote en kleine motoriek Spelontwikkeling Zelfbeeld Relatie met anderen Aan de hand van deze observaties maken we inschatting welke kinderen extra aandacht en ondersteuning nodig hebben voor het betreffende onderdeel. Twee keer per jaar registreren de leerkrachten de kinderen op leeftijdsniveau. Het kan zijn dat een CITO-toets alsnog wordt ingezet om een bepaald ontwikkelingsgebied wat nader te onderzoeken.

14 Huishoudelijke punten
Gruitendagen zijn op dinsdag en donderdag, geen knijpfruit maar vers fruit (fruit heeft aan een boom of struik gehangen). Tussendoortje in de bak in de klas: met naam erop. Liever geen chocola en blikjes drinken. Wat wel: bijv. ontbijtkoek, kaasdippers en graag niet te veel. Het aanmelden voor schoolmelk gaat via de Campina. U kunt bij de administratie een inschrijfformulier halen. Drinken moet, eten mag. Wat over is gaat mee naar huis. Overblijven gebeurt in de eigen klas en wordt door de school zelf verzorgd . De kinderen spelen bij goed weer eerst een half uur buiten en daarna hebben ze een kwartier om te eten. Kinderen die langer de tijd nodig hebben krijgen die ook. In iedere groep ligt een agenda waarin u afwijkende (overblijf)tijden, tandarts-, doktersbezoek o.i.d. kunt noteren. Ook als uw kind door iemand anders wordt opgehaald, dit a.u.b. in de agenda noteren om misverstanden te voorkomen. Op de infodeur/-wand bij de groep vindt u belangrijke informatie. Kijk hier dus regelmatig op. Houdt ook de website van de eigen groep en MSI in de gaten.

15 Huishoudelijke punten
Jarigen melden wanneer er wordt getrakteerd, kan in de agenda van de groep. Traktaties bij voorkeur gezond, snoep gaat mee naar huis. We spelen bij goed weer iedere dag buiten. Denkt u eraan een jas mee te geven, ook als het ‘s ochtends goed weer is. De schoolfotograaf komt dit jaar op 9, 10 en 11 oktober. Gevonden voorwerpen zijn te vinden in een mand in de hal. In veel klassen zijn er Pabo- en Mondriaan-stagiaires. Margedagen; zie jaarkalender. Na ieder vakantie graag in elke klas 2 luizenouders om de kinderen te controleren. Uit iedere groep hebben we ook 2 verkeersbrigadiers nodig, die helpen met het veilig oversteken van onze leerlingen.

16 Huishoudelijke punten
Iedere groep heeft één of twee klassenouder(s) nodig. U kunt dus samenwerken met iemand anders als u het in uw eentje te veel vindt. 2x per jaar is er een brandoefening Denkt u aan de ouderbijdrage voor de festiviteiten en schoolreisje! Wees op tijd! Kinderen die te laat binnen komen verstoren het aanbod.

17 Klassenouders en hulpouders
Als klassenouder ben je aanspreekpunt voor de leerkracht en je bent de tussenpersoon tussen ouders en de school. Je hebt van alle ouders een mailadres. Ook organiseer je hulp van diverse ouders in de klas en bij activiteiten zoals: Bibliotheekbezoek; Museumbezoek; Kinderboerderijbezoek; Begeleiding bij schoolreisje; Hulp bij sportdag; Hulp bij feestdagen. Ook zoeken wij ouders die helpen met de: Verkeersbrigade; 1x per maand, eigen kinderen mogen al in de klas, jongere kinderen worden opgevangen in een kleutergroep, je wordt opgeleid. Luizencontrole 5 x p.j. Voorbereiding van de festiviteiten, Sint, Kerst, Pasen, Koningsspelen en Zomerfeest.

18 De Medezeggenschapsraad (MR)
Praat mee, adviseert en stemt in over o.a.: het schoolplan, financieel jaarplan, onderwijskundige doelstellingen, ouder- en leerkracht tevredenheid, veiligheids- en gezondheidsbeleid. Leerkrachten: Gipsy, Charile, Chantal en Selma Ouders: Arnoud Kok, Carian Weel – van der Sman, Joppe Duindam, Patrick de Neef en Sylvia van Dijk. Aandachtspunten doorgeven aan de MR? Mail naar of kom langs bij één van de vergaderingen. Zie de data op de kalender.

19 De Medezeggenschapsraad (MR)
Aandachtspunten doorgeven aan de MR? Mail naar of kom langs bij één van de vergaderingen. Zie de data op de kalender.

20 Ouderraad Begeleidt bij de voorbereiding van festiviteiten samen met andere ouders. Vergadert 5x per jaar met een directielid en andere ouders. Maken een begroting en planning voor de festiviteiten. Andere ouders worden uitgenodigd (via MSI) om ook mee te helpen! Helpt u mee? De OR zoekt versterking. Aanmelden kan via of bij Raphaëla Huijts-van Onna.

21 Tot slot Heeft u nog vragen? Bedankt voor uw komst! Wilt u:
Zich opgeven als klassenouder? Zich opgeven als luizenouder? Zich opgeven als verkeersbrigadier? De allergielijst invullen indien van toepassing op uw kind? Heeft u nog vragen? Bedankt voor uw komst!


Download ppt "Ouder informatie avond onderbouw"

Verwante presentaties


Ads door Google