Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAugusta van der Laan Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Leren Lezen op de 1e Amstelveense Montessorischool
1 december 2016
2
Onderwerpen Wat leert uw kind Waarmee .. methode + materialen
Wanneer .. Toetsen en gevolg Thuis?
3
Wat leert uw kind? Onderbouw: klanken, letters en leesvoorwaarden
Middenbouw: vlot en met begrip lezen Bovenbouw: voortgezet technisch lezen Groep 3: via letterkennis naar woorden en zinnen.
4
Methode Leeslijn Familie van Duin Aanbod van de letters Duo lezen
Leesboekje lezen Controle bij juf Spelletjes Toets
5
Overige materialen Leeskast Boekenkast en bieb
Gele kaarten/ woordlijst Cd lezen Flitsen met kaartjes App Letterlegger en Leren lezen Omgeving
6
Wat wanneer Vóór herfstvakantie – korte klanken en frequente medeklinkers Herfst tot kerstvakantie – lange klanken en tweeklanken Na kerst herhaling + uitbreiding naar langere woorden en zinnen Na voorjaarsvakantie niet-klankzuivere woorden
7
Toetsen Herfstsignalering Korte leestekst 32 mkm woordjes
Letters benoemen Auditieve synthese Zelf woorden maken
8
DMT toets Januari en juni 3 x lijst – steeds moeilijker Losse woordjes = technisch lezen Analyse van de toetsen Extra begeleiding en oefening Ondersteuning door thuisfront Contact met intern begeleider
9
Differentiatie Tempo Instructie of zelfstandig
Hoeveelheid herhaling/verwerking Leesweg en leespad in de methode leeslijn Samenleesboeken/tutorlezen Herhaling of verder met bij voorbeeld leeskast Flitser of geflitste
10
Thuis doen! Fonetisch, zeg dus ah, bu, ku, ju, sss, Voorlezen
Amstelland Bieb = gratis Motorische oefening
11
Leesplezier is het belangrijkst !
12
Waarom voorlezen? Taalontwikkeling Woordenschat
Leren luisteren en concentreren Wereldbeeld Exclusieve aandacht Rust en regelmaat
13
Meetmoment 1 Herfstsignalering onvoldoende
Nader onderzoek
14
leesvoorwaarden Auditief Visueel Geheugen Begrippen Letterkennis
Synthetiseren Analyseren
15
Dyslexieprotocol Herfstsignalering
Belangrijk om direct interventies in te zetten In januari 2e meetmoment, alle letters zijn aangeboden DMT wordt afgenomen Nog niet voldoende op niveau, voortzetten of aanpassen interventie In maart 3e meetmoment methode gebonden en DMT In juni 4e meetmoment DMT
16
Mogelijk sprake van dyslexie Bij gemeente vraagt de ouder dyslexie onderzoek aan
Er moeten drie meetmomenten zijn met score V Er moet aantoonbaar 3x per week 20 minuten interventies zijn geweest. Hardnekkigheid toon je aan. Er is sprake van enkelvoudige problematiek.
17
Onderzoek Extern bureau Vermoeden wordt bevestigd
Behandeling wordt voorgesteld Handelingsuggesties voor school Inzet thuis Aanpassingen
18
DMT uitdraai Cito PDF leerling
Dyslexieprotocol voor groep 3, 4 5 en de bovenbouw
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.