Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSimona de Graaf Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Vrijwilligerstrajecten met meisjes
JES Woman can! Vrijwilligerstrajecten met meisjes
2
1. BREED KADER JES BRUSSEL Jeugdwerkteam Team opleidingen
Team straathoekwerk Molenbeekse Maritiemwijk Kuregem Jeugdverblijf De Waterman JES ANTWERPEN JACO Vrijetijdsaanbod ( J ) Begeleiding in het zoeken naar werk ( A ) Competentiegericht werken ( C ) Begeleiding in de zoektocht binnen onderwijs ( O ) Nood aan aparte ruimte voor meisjes Meisjeswerkingen Borgerhout, Deurne, Luchtbal, Rozemaai EVC-medewerker en ACB-medewerker
3
1.1. DE BUURTEN IN CIJFERS Relatief jonge bevolking: tussen 18-64 jaar
Hoge werkloosheidsgraad Veel schooluitval: kortgeschoolde jongeren Sociale woningen in slechte staat Gebrek aan vrijetijdsaanbod Werkt overlast/vandalisme in de hand Onveilig gevoel vrouwelijke vrijwilligers JACO 21N en 5 blokken als ontmoetingsplek
4
2. GESCHIEDENIS GESCHIEDENIS KRONENBURG:
Vanaf 2009 JACO 21N: jeugdwerkaanbod voor kinderen, tieners en jongeren Meisjes 11+ haakten af: Nieuwe jeugdwerkers Tienerwerking was gericht op jongens Actieonderzoek leidde tot aparte meisjeswerking Sluit geen gemengde aanpak uit: samenwerking als vrijwilligers en evenementen (buurtfeest, buitenspeeldag,…) Biedt meisjes een veilige plaats waar ze zichzelf kunnen zijn, samen kunnen bijleren en ontspannen op hun maat heropstart van de werking
6
2. GESCHIEDENIS GESCHIEDENIS 5 BLOKKEN: Straathoekwerk sinds 1994
PIG (Projet Intergénerationel) Straathoekwerk en Yota! Buurtbewoners over de generaties heen in contact brengen Petits Boulots: jongeren leren vaardigheden/competenties en zetten zich positief in voor de buurt Vorming tot wijkanimator: activiteiten voorzien in de woonblokken Participatief traject: noden en wensen m.b.t. de publieke ruimte in kaart brengen
9
2. GESCHIEDENIS KRONENBURG: 5 BLOKKEN:
2014: opstart meisjeswerking door medewerkster Yota! Organisatie activiteiten +12 jarige tienermeisjes Organisch ontstaan van 3 pijlers: vrije tijd vorming tot wijkanimator vrijwilligerswerk KRONENBURG: Groei in 2015: extra pleinwerkers Deurne-Noord & Deurne-Zuid Duo’s van 1 man + 1 vrouw Effectievere manier om meisjes vindplaatsgericht te bereiken Deurne-Noord bereikt minstens evenveel meisjes als jongens
11
2.1. COMPETENTIETRAJECTEN KRONENBURG
Competentiegericht werken staat centraal: Bewust maken Verwerven Erkenning ontvangen Projecten met huidige én toekomstige vrijwilligers
12
Assist-animatorcursus
Proeven van het animator-zijn Doorstroom naar animatorploeg Themawerking Maandelijks verdiepen in zelfgekozen thema’s Opvolging door vrijwilliger en EVC-medewerker Meisjeskamp Uitwerking en verantwoordelijkheden door vrijwilligers
14
Meisjeslokaal Eigen ruimte voor meisjes creëeren
Meubels bouwen i.s.m. Levanto Begeleiding door vrijwilligers
16
2.2. MEISJESWERKNG 5 BLOKKEN
Vertrouwensband door leuke en laagdrempelige activiteiten Voorjaar 2015: vorming wijkanimator Vrijwilligers organiseren ateliers & activiteiten Grote vraag naar vrijwilligerswerk: Bijleren met focus op de toekomst: handig voor CV, schoolopdrachten,… Centje bijverdienen Zinvolle vrijetijdsbesteding en inzet voor de buurt geeft voldoening Meisjesproject Yota! als hefboom Meisjesaanbod door Centre Communautaire Sporthal voor meisjes
19
3. VRIJWILLIGERSPROFIEL MEISJES
Wie zijn ze? Wat doen ze? Wat drijft ze?
20
3.1. WIE ZIJN DE VROUWELIJKE VRIJWILLIGERS?
JACO 21N Vanaf 15 jaar: animatorcursus Stijging:
21
3.1. WIE ZIJN DE VROUWELIJKE VRIJWILLIGERS?
5 BLOKKEN Vanaf 15 jaar: vorming wijkanimator Stijging: Deelnemers Vorming tot wijkanimator Vrijwilligerswerk
22
3.2. HOE BEREIKT JES VROUWELIJKE VRIJWILLIGERS?
1) Doorstroom: Als deelnemer in de werkingen “Vroeger waren meisjes niet echt welkom in het gebouw, er waren teveel drempels. Ondertussen vinden meisjes hun weg naar de werkingen en wordt de deelname van meisjes geaccepteerd in de buurt.” Via partnerorganisaties 2) Persoonlijke getuigenissen 3) Vindplaatsgericht werk 4) Ons-kent-ons 5) Assist-animatorcursus
23
3.3. WAT IS DE MOTIVATIE VAN VROUWELIJKE VRIJWILLIGERS?
1) Iets kunnen betekenen voor kinderen/jongeren in de buurt (voorbeeldfunctie) 2) Zinvolle vrijetijdsbesteding “Faire quelque chose de mon temps libre” 3) Persoonlijke benadering van JES Persoonlijke informele gesprekken (bijvoorbeeld: vergaderen op restaurant) 4) Mate van inspraak en verantwoordelijkheid binnen JES 5) Plezier staat altijd centraal bij JES “Ca me plait, c’est amusant”, “J’aime bien” 6) Vrije karakter van vrijwilligerswerk Niets moet, alles mag
25
3.4. WAT DOEN VROUWELIJKE VRIJWILLIGERS BINNEN JES?
1) Begeleiding werkingen JACO 21N: Kinder- en meisjeswerking 5 blokken: Ateliers in de wijk, Sinterklaasfeest,… 2) Kinderen/jongeren helpen met persoonlijke vragen 3) Trajecten binnen de eigen werkingen: JACO 21N: Bedenken, uitwerken en begeleiden (bv: themawerking) 5 blokken: Activiteiten organiseren voor andere meisjes van de meisjeswerking 4) Deelnemen aan overkoepelende projecten
28
3.5. HOE ONDERSTEUNT JES VROUWELIJKE VRIJWILLIGERS?
1) Kadervorming Animatorcursussen Vorming tot wijkanimator 2) Evaluatiegesprekken: een duwtje in de rug 3) Vrijwilligersvergaderingen Vast moment iedere maand Onveiligheid bespreekbaar maken Ontmoetingsplek jongens en meisjes 4) Informele gesprekken: geregeld feedback geven 5) Ondersteuning bij het vinden van ander vrijwilligerswerk en/of studentenjob 6) Intermediair tussen de meisjes en partnerorganisaties
29
3.6. HOE BEÏNVLOED VRIJWILLIGERSWERK VERDERE KEUZES?
1) Invloed op studiekeuze van vrouwelijke vrijwilligers Doorstroom naar zorgsectoren 2) Verruimt hun leefwereld Nieuwe interesses, hobby’s, talenten ontdekken 3) Doorstroom naar jobs binnen het jeugdwerk
30
3.7. MOEILIJKHEDEN Minder tijd en middelen voor het werken met meisjes
Jeugdwerk met de focus op meisjes moet zicht steeds verantwoorden Vrije karakter van vrijwilligerswerk afhankelijkheid Opvolging vraagt veel energie en tijd Meisjes worden gemakkelijk overbevraagd als vrijwilliger Door eigen en andere organisaties Gevaar: wegstromen van vrijwilligers bij JES Afstand – nabijheid: informeel formeel werken Waar ligt de grens in de mate van inspraak?
31
4. OVERKOEPELENDE PROJECTEN EN SAMENWERKINGEN
ANTWERPEN: 2010: ontstaan meisjeswerkingen 2013: ontstaan grote samenwerkingen over JES-grenzen heen Dossier Meisjes: onderzoek naar ruimte voor meisjes in de stad
32
ANTWERPEN: DanceDust Women@Work
Kerngroep met voornamelijk meisjes Vrouwelijke vrijwilligers tijdens evenement Toeleiding meisjes verschillende werkingen Hulp in zoektocht naar werk Drieledig project rond sollicitatiecompetenties: sollicitatieworkshops, dialoogmoment, filmproject
33
BRUSSEL: Kunstbende Meedraaien in de vrijwilligersploeg
34
BRUSSEL: Animator bij Stadsavontuur
35
BRUSSEL: Samenwerking Kaaitheater
Vrijwilliger Kunstendag voor Kinderen 2015: traject Work/Travail/Arbeid Structureel vrijwilligerswerk bij Kaaitheater (vestiaire)
36
5. TIPS & TRICKS 1) Meisjes hebben op een eigen manier veel nabijheid en opvolging nodig Plan af en toe informele evaluatiegesprekken Doe geregeld informele gesprekken om feedback over te brengen Bijvoorbeeld: ga eens ergens anders vergaderen 2) De mate van betrokkenheid is anders bij meisjes dan bij jongens Meisjes zijn graag op de hoogte van wat er leeft binnen de organisatie. Betrek hen daarom als mede-eigenaar, niet als deelnemer Bijvoorbeeld: Veel inspraak geven in beslissing activiteiten en in het uitwerken van projecten Trek samen met je team een grens 3) “Donnant donnant” = “Ik geef, jij geeft” Luister naar de noden van vrouwelijke vrijwilligers, die anders zijn dan die van mannelijke vrijwilligers, en speel hierop in 4) Hou binnen activiteiten en vergaderingen altijd rekening met de specifieke situatie van meisjes. Zo creëer je een veilige ruimte. Geen avondwerk: meisjes mogen vaak niet tot laat buiten en worden meer gecontroleerd Blijf hen voldoende uitdagen door hen mee te nemen buiten hun wijk. Meisjes vinden het leuk om andere meisjes buiten hun wijk te ontmoeten. 5) Probeer je vrouwelijke vrijwilligers persoonlijk te overtuigen Door persoonlijke getuigenissen Door vindplaatsgericht werk 6) Organiseer af en toe eens gemende vrijwilligersvergaderingen of activiteiten Samenbrengen mannelijke en vrouwelijk animatoren in veilige omgeving
37
STELLINGENSPEL
38
BEDANKT VOOR JULLIE AANDACHT
KEEP UP THE GOOD WORK !! BEDANKT VOOR JULLIE AANDACHT
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.