De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ABN AMRO Blikt Vooruit 12 november 2012 Joop Wijn

Verwante presentaties


Presentatie over: "ABN AMRO Blikt Vooruit 12 november 2012 Joop Wijn"— Transcript van de presentatie:

1 ABN AMRO Blikt Vooruit 12 november 2012 Joop Wijn
Lid Raad van Bestuur ABN AMRO

2 Agenda 1. Cultuurverandering 2.
Europese scenario’s bepalen de toekomst 3. Nederlandse economie blijft fragiel 4. Regeerakkoord 5. Wat betekent dit voor u?

3 Cultuurverandering (1/3)
Accepteer dat het feest voorbij is Denk in lange termijn Het wordt hard werken om baten te genereren dus wees kostenbewust Beloning op basis lange termijn en reële prestatie

4 Cultuurverandering (2/3)
Kom van je troon af Klant centraal: klant is koning Lange termijn relatie waarmaken Transparantie en begrijpelijke producten Zoek dialoog met stakeholders en toezichthouders Op zoek naar de “Ja” Niet meer De Bank maar Bank Anno Nu

5 Cultuurverandering (3/3)
Doe geen gekke dingen Groei organisch Houd voldoende buffers aan Wees risicobewust Geen tweedehands spul Geen proprietary trading Investment Banking alleen ten dienste van en in het verlengde van echte klantbehoefte

6 Agenda 2. Europese scenario’s bepalen de toekomst 1.
Cultuurverandering 2. Europese scenario’s bepalen de toekomst 3. Nederlandse economie blijft fragiel 4. Regeerakkoord 5. Wat betekent dit voor u?

7 Overheidsfinanciën in de eurozone (2011)
Schuld EUR Mld Schuld % BBP < 90 Begrotingsaldo % BBP < 7 Griekenland 347 163 - 9 Ierland 162 108 - 13 Italië 1,884 121 - 4 Frankrijk 1,689 85 - 5 Spanje 706 69 Duitsland 2,090 81 - 1 Nederland 389 65 Eurozone 8,192 88

8 Loonkosten per eenheid product industrie
150 Index, 2000 kw 1 = 100 135 120 105 90 99 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 Eurozone Italië Spanje Gew. gem. Port. en Griek. Bron: Thomson Reuters Datastream

9 Langdurige aanpak PIIGS
Nationaal, verkiezingsbestendig akkoord Begrotingstekort wegwerken Staatsschuld terugbrengen Groei door vergroten concurrentievermogen Communiceer je lange termijn pad

10 Langdurige aanpak Europa
Politieke bereidheid om landen die hun best doen vastberaden te steunen Noodfonds moet landen bijstaan ECB (dan toch maar) een belangrijke rol Institutionaliseer begrotingsdiscipline

11 Bijdrage leningen en garanties € 15 mld
De afweging Bijdrage leningen en garanties € 15 mld Kosten van totale break-up t.o.v € 40 mld BBP € 90 mld Huizen € 500 mld Aandelen

12 Griekse tragedie nog niet voorbij
Schuld % BBP 180 160 140 120 100 '10 '11 '12 '13 '14 '15 '16 '17 '18 '19 '20 Euro-IMF basis scenario Slechts de helft van de bezuinigingsmaatregelen Bron: IMF

13 Bron: Thomson Reuters Datastream
Wat is al gedaan ? Loonkosten per eenheid product industrie - % mutatie Daling vanaf piek Daling om peil 1999 te bereiken 30 20 10 -10 -20 -30 GR PT IE SP IT Bron: Thomson Reuters Datastream

14 Agenda 3. 1. Cultuurverandering 2.
Europese scenario’s bepalen de toekomst 3. Nederlandse economie blijft fragiel 4. Regeerakkoord 5. Wat betekent dit voor u?

15 Wereldwijde Blik Vooruit
% groei BBP Eurozone VS Nederland 6 4 2 1,5% - 2 BRIC Landen: Afkoeling - 4 - 6 '08 '09 '10 '11 '12 '13 Bron: Thomson Reuters Datastream (realisaties) en ABN AMRO (prognoses)

16 Blik Vooruit op de Nederlandse economie
Bijdrage % groei BBP Uitvoer Bedrijfsinvesteringen Part. consumptie Overheidsbestedingen 4 Investeringen woningen 3 2 1 -1 -2 -3 -4 -5 '07 '08 '09 '10 '11 '12 '13 Bron: CPB

17 Uitvoer groeit meer dan wereldhandel in 2013
excl.energie, % j-o-j 20 15 10 5 -5 -10 -15 Relevante wereldhandel is de door het CPB dubbelherwogen wereldhandel. Het betreft de door het CPB berekende gemiddelde invoergroei in afzetgebieden, waarbij voor Nederland belangrijke landen als bijvoorbeeld Duitsland en België zwaarder meewegen in de berekening. Dit wordt aangeduid als relevante wereldhandelsgroei. Tevens wordt bij de weging rekening gehouden met de goederen die Nederland uitvoert naar die landen. Vandaar dat ook wel gesproken wordt van de 'dubbelherwogen’ wereldhandel. 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 Relevante wereldhandel NL goederenuitvoer Bron: CPB, MEV 2013

18 2013: Einde aan krimp consumptie?
Pensioen, baan, hypotheek, aandelen, euro, koopkracht % jaar op jaar 3 2 1 -1 -2 -3 05 06 07 08 09 10 11 12 13 Reëel beschikbaar inkomen Part. consumptie Bron: CPB

19 Bedrijven investeren weer in 2013
86 20 84 10 82 80 78 76 -10 74 72 -20 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 Bezettingsgraad (%; l.a.) Bedrijfsinvesteringen (% j-o-j; r.a.) Bron: CBS, Thomson Reuters Datastream

20 Agenda 4. 1. Cultuurverandering 2.
Europese scenario’s bepalen de toekomst 3. Nederlandse economie blijft fragiel 4. Regeerakkoord 5. Wat betekent dit voor u?

21 Tekort overheid neemt af dankzij ombuigingen % BBP
De groene staven laten de ontwikkeling zien van het tekort (cf EMU0-definitie) in het basisscenario (het basispad) – de door het CPB aangegeven ontwikkeling op basis van het veronderstelde conjunctuurbeeld en de maatregelen van de Miljoenennota (dus incl. het Lenteakkoord). Dan blijft het tekort ongeveer gelijk in de komende jaren. Dankzij de maatregelen van het Regeerakkoord zou het tekort echter kunnen afneme naar 1,5% van het BBP in 2017. Bron: CPB

22 Ontwikkeling groei en werkloosheid
In het basispad zou de economische groei in gemiddeld 1½% per jaar bedragen en de werkloosheid in 2017 (volgens de internationale definitie) op 5% uitkomen. A.g.v. het verkiezingsprogramma van VVD en PvdA en het Regeerakkoord komt de groei wat lager uit en de werkloosheid hoger. A.g.v. Regeerakkoord zou dat resp. 1¼% worden en 7¾% Bron: CPB

23 Effecten op diverse variabelen in %-punten
A.g.v. de partijprogramma’s van de coalitiepartners en het Regeerakkoord worden de groei van BBP, binnenlandse bestedingen en werkgelegenheid gedrukt; bij de VVD-plannen zou ook de inflatie lager uitkomen. Deze grafiek laat de effecten zie van de plannen op deze economische variabelen. Anders gezegd: hoeveel van de groei van deze variabelen zoals gepresenteerd in het basispad, wordt afgeschaafd. Vb.: bij de BBP-groei is dat vlg het Regeerakkoord gemiddeld 0,2%-punt per jaar, vlg het VVD-programma was dat verwaarloosbaar geweest en vlg het PvsA-programma bijna 0,5%-punt per jaar. Bron: CPB

24 Nederland 5e op lijst meest concurrerende landen
6,0 5,5 5,0 4,5 4,0 Zwits Fin Ned VS HK Oost Fra Ier Spa Pol Lit Port Sing Zwe Dui VK Jap Den Noor Bel Lux Est Tsjech Ita Mal Bron: World Economic Forum Bron: World Economic Forum

25 Concurrentiekracht verhoogt inkomen per persoon
BBP p.p in $’000 120,00 Luxemburg Qatar 100,00 Noorwegen 80,00 Australie UAE Zwitserland 60,00 Kuwait Zweden USA Singapore NL Ierland 40,00 Japan Duitsland Italie Groot Brittannië Griekenland Spanje Zuid Korea Saudi Arabie 20,00 Venezuela Taiwan Malaysia China 0,00 2,5 3 3,5 4 4,5 5 5,5 6 Concurrentiekracht

26 Hoe kun je concurrentie van globalisering aan?
Positie Score NL Hoogste Score ontwikkeld bedrijfsleven 4 5,63 5,80 gezondheid en basisonderwijs 5 6,60 6,82 hoger onderwijs en training 6 5,79 6,18 efficiëntie goederenmarkt 5,29 5,60 instituties 7 5,92 6,07 infrastructuur 5,72 6,72 technologische alertheid 9 5,98 6,29 innovatie 5,31 5,78 efficiëntie arbeidsmarkt 17 4,99 5,90 ontwikkelde financiële markten 20 4,96 5,89 marktomvang 5,11 6,93 macro-economische omgeving 41 5,20 7,00 Bron: World Economic Forum

27 Regeerakkoord: De Blik Vooruit
Groei: visie op Nederland in de wereld innovatie en technologische alertheid arbeidsmarkt infrastructuur financiële sector Stabiliteit en vertrouwen overheidsfinanciën: uitgaven / belastingen zorg einde discussie huizenmarkt

28 Agenda 5. Wat betekent dit voor u? 1. Cultuurverandering 2.
Europese scenario’s bepalen de toekomst 3. Nederlandse economie blijft fragiel 4. Regeerakkoord 5. Wat betekent dit voor u?

29 ABN AMRO anno nu kijkt naar ondernemers
Hoe gaat u de concurrentie aan? Heb visie en houd koers Kiezen voor kwaliteit Verhoog je toegevoegde waarde Houd investeringen in strategie en businessproces op peil Kosten omlaag en onder controle Resultatenrekening en Balans Partner met bank Man & Plan

30 Altijd op zoek naar de Ja


Download ppt "ABN AMRO Blikt Vooruit 12 november 2012 Joop Wijn"

Verwante presentaties


Ads door Google