Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHelena Lemmens Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende soorten gesprekken de student stimuleren tot reflectie en geven van feedback (o.a. gebruiken van reflectiecirkel en verschillende gesprekstechnieken).
2
Programma Opstart Gespreksinterventies Reflectiecirkel van Korthagen
xxxxxxxxxxxxxxx 10/15/2017 Programma Opstart Gespreksinterventies Reflectiecirkel van Korthagen Terugblikgesprek Escalatie/confrontatie gesprek xxxxxxxxxxxxx
3
Opstart Hoe zit je er vandaag bij?
Wat heb je gedaan met wat we de vorige keer gedaan hebben? Vragen m.b.t. eindopdracht?
4
Oefening 3-tallen 1 brengt probleem in 2 leidt het gesprek
3 observeert 2
5
Gespreksinterventies
volgende interventies sturende interventies inbreng, gedachte en ervaring van de ander inbreng, gedachte en ervaring van jou Verhelderen, concretiseren suggesties geven samenvatten, spiegelen vragend toevoegen zich open stellen actief luisteren vragen stellen aanmoedigen beoordelen sturen adviseren opleggen
6
Vragen stellen Open vragen Gesloten vragen
- Herkenbaar aan voornaam-woord voorop (wat, hoe, welke) - Geven ruimte - Bieden de mogelijkheid tot uitwijdingen. - Maken genuanceerde antwoorden mogelijk - Leiden naar meningen Gesloten vragen - Herkenbaar aan werkwoord voorop - Kiezen uit een beperkt aantal alternatieven - Bieden de mogelijkheid tot korte antwoorden - Kunnen dwingen tot een antwoord ‘ja of ‘nee’ - Leiden naar feiten en kunnen meningen verdoezelen
7
Vragen stellen Te vermijden vragen Veroordelend Waarom zeur je zo?
Meervoudig Wil je soep of brood en vlees of vis en als toetje dan ijs of koffie? Meerkeuze Wil je naar links of naar rechts? Stellend Wat vind je er van dat meer dan de helft van de leerlingen niet meedeed? LSD – ANNA - OMA
8
Gebruik LSD. Neem ANNA mee. Laat OMA thuis. Wees een OEN. Gebruik NIVEA. Maak je DIK.
9
Oefening 3-tallen 1 brengt probleem in
2 leidt het gesprek en blijf ‘links’ 3 observeert 2 Doorvragen (om situatie helder te krijgen); open vragen, eigen interpretatie controleren…. Concretiseren (zaken specifiek maken); wat, hoe, wanneer, tegenwoordige tijd, ik i.p.v. we… Samenvatten (om daarmee structuur in het gesprek te brengen); dus als ik het goed begrijp…. Non-verbaal gedrag (actieve luisterhouding)
10
Leerwerkplan Bespreek met elkaar - in duo’s – je ontwikkelpunten m.b.v. je leerwerkplan ‘links’ beginnen, uithouden, opschuiven….
11
Reflectiecirkel van Korthagen
12
Fase 1 Handelen / ervaring opdoen Karakteristieken Hoeveelheid tijd
Grootte van de groep Moeilijkheidsgraad van de lessen Vragen?
13
Fase 2 Terugblikken Karakteristieken Acceptatie Empathie Concretiseren
xxxxxxxxxxxxxxx 10/15/2017 Fase 2 Terugblikken Karakteristieken Acceptatie Empathie Concretiseren Echtheid Expertmethode (lezen tot de voorbeelden) xxxxxxxxxxxxx
14
Reflectie fase 2 Oefening: Videofragment Nynke
xxxxxxxxxxxxxxx 10/15/2017 Reflectie fase 2 Oefening: Videofragment Nynke Doel: Nynke aanzetten tot reflectie op haar rol als ‘gastheer’ Bekijk de casus. Noteer de eerste zin waarmee je het gesprek zou beginnen (letterlijk). Uitwisselen in 2-/3tal: scherp aan. Voer fase 2 van het gesprek: 1 speelt Nynke, 2 de begeleider, 3 observeert. Wat is lastig als het gaat om empathie? xxxxxxxxxxxxx
15
Vier niveaus in een gesprek
Inhoud Procedure Interactie Gevoelens
16
afsluiting Evaluatie in 1 zin Eindopdracht ……
Bijeenkomst 5: Hebben we al een datum?
17
Volgende keer Lees hoofdstuk 3 en 4 uit het boek ‘Docenten leren reflecteren’ Bekijk de documenten op Extranet Sharepoint (mapje AOS). Werk aan de uitvoering van je leervragen. Volgende keer: 1 februari Scala College uur
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.