Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnke van de Brink Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Deze presentatie gebruikt u wanneer u Aan Bod versie MK speelt.
Deze versie heeft als leerdoelen: Afzet, omzet, kosten en winst Aanbod curve Marginale kosten Marginale opbrengsten Speel in de klas de instructie animatie af. In de handleiding staan een aantal momenten aangegeven waar u de instructieanimatie kunt stoppen om controle vragen te stellen. Stop de instructieanimatie uiteindelijk op Vevolg met deze presentatie.
2
Bepaal nu samen hoeveel smartphones jullie in 2012 bij deze marktprijs willen produceren.
3
Het spel Ieder jaar bestaat uit 4 acties: Ontvang nieuwe marktprijs
Bepaal samen productieniveau Vul inkooptabel in Vul tabel Financiële Directie in Ga verder wanneer de meeste groepjes klaar zijn met het bepalen van hun productieniveau van 2012. Zoals jullie in de instructieanimatie gezien hebben doorlopen jullie ieder jaar 4 stappen. We zijn nu klaar met stap 2: Bepaal samen het productieniveau. Hoeveel smartphones maken jullie in 2012? (Wijs enkele groepjes aan) Leerling 1: 3 Leerling 2: 3 Leerling 3: 3 Juist. En waarom maken jullie er 3 en niet meer? Leerling: Dan worden ze te duur. Dat klopt. Dan gaan we nu samen verder met stap 3: het invullen van de inkooptabel.
4
3. Vul inkooptabel in 3 3 60 60 Zie hier het voorbeeld van de inkooptabel van de directeur koptelefoons. Schrijf direct maar mee. Deze directeur heeft 0 koptelefoons ingekocht in Japan, dan kostte dan ook 0 euro. Ook in Duitsland zijn geen koptelefoons ingekocht, dat kostte dan ook 0 euro. In Nederland zijn er 3 koptelefoons gekocht, dit kostte 60 euro. Dit vul je hier in. In de laatste kolom vul je het totaal aantal gekochte koptelefoons in en de totale kosten in. In dit geval dus 3 koptelefoons voor in totaal € 60. Hebben de andere directeuren hun inkooptabel ook ingevuld? Dan gaan we door naar de laatste stap: het invullen van de tabel Financiële Directie.
5
4. Vul tabel Financiële Directie in
3 3 3 3 90 80 240 30 30 60 90 60 210 In de tabel Financiële Directie komen alle finaciële gegevens van jullie bedrijf bij elkaar. We vullen hem samen even in voor het jaar 2012. In de eerste kolom noteren jullie de inkoop van de koptelefoons. Hoeveel hebben jullie inkocht? Leerling: 3 Juist. [klik] Wat kostte dat? Leerling: € 60 Correct. [klik] Dan de chips. Hoeveel chips zijn er ingekocht? [klik] Tegen welke prijs? Leerling: € 90 [klik] Precies. Dan de behuizing. Hoeveel behuizingen hebben jullie ingekocht? Juist. [klik] Wat waren de kosten daarvan? Klopt. [klik] In de volgende kolom vul je in hoeveel smartphones jullie in totaal geproduceerd hebben dit jaar. Hoeveel zijn dit er? Inderdaad. [klik] Wat waren de totale kosten? Leerling: € 210 Precies. [klik] In de volgende kolom noteer je de marginale kosten. Dit zijn de kosten van de productie van 1 extra smartphone. Jullie hebben nu 3 smartphones gemaakt. Hoeveel had de productie van de vierde smartphone gekost? Correct. [klik] Dat vul je dus in, in de kolom marginale kosten. De volgende kolom vul je de verkoopprijs in. Hoeveel was dit? Leerling: € 80. Juist. [klik] Dan de omzet. Hoe bereken je dit? Leerling: 3 x € 80. Ja, het aantal dat je verkoopt maal de prijs. 3 x € 80 is € 240. [klik] Wat houden jullie dan over als winst? Leerling: € 30 Inderdaad. [klik] Wie kan er vertellen wat de cumulatieve winst betekent? Leerling: Bij elkaar opgeteld? Correct. Dit is alle winst van alle jaren bij elkaar opgeteld. Nu is dat dus € 30. [klik] Heeft iedereen dit?
6
Het spel Ieder jaar bestaat uit 4 acties: Ontvang nieuwe marktprijs
Bepaal samen productieniveau Vul inkooptabel in Vul tabel Financiële Directie in Dan kan nu iedereen verder met het jaar 2013. In 2013 zijn smartphones nog populairder geworden en kun je alle geproduceerde smartphones verkopen voor € 100. Ga nu zelf verder met het bepalen van het productieniveau.
7
Teken jullie aanbodcurve
Prijs smartphone (€) Deel 15 minuten voor het einde deze invulbladen uit en laat ieder groepje zijn aanbodcurve tekenen. Het is niet erg wanneer niet ieder groepje evenveel rondes heeft gespeeld. Het overbrengen van de concepten lukt ook met een ronde minder. Teken in deze grafiek de aanbodcurve van jullie smartphone bedrijf. Als iedereen de aanbodcurve heeft getekend ga je verder met de debriefing. Aantal smartphones
8
Wie heeft de meeste winst?
Vergelijk hier de verschillende groepjes. Het kan zijn dat niet iedereen evenveel rondes heeft gespeeld. Hou hiermee rekening. Niet iedereen heeft evenveel jaren gespeeld. Wie zijn er tot 2015 gekomen? [Leerlingen steken hand op] Vraag naar de winst van deze groepjes. Ok, heel goed. Maar sommige groepjes zijn verder gekomen. Wie zijn er tot 2016 gekomen? Uitstekend. Dan blijven er een aantal groepjes over. Jullie zijn tot 2017 gekomen. Dan ben ik benieuwd. Wat is jullie winst? Heel goed, gefeliciteerd! Er kan nu een discussie ontstaan omdat er meerdere groepjes zijn die verwacht hadden te winnen. U kunt dit in de kiem smoren door te vertellen dat de maximale winst € is. Groepjes boven dit bedrag hebben een valse boekhouder aangenomen. Uiteraard mogen ze na de les elkaars boekhouding controleren. Wie heeft de meeste winst?
9
A B Richting aanbodcurve
Toen de prijs van de smartphones laag was, maakten jullie veel of weinig smartphones? Prijs smartphone (€) A B Jullie hebben allemaal jullie eigen individuele aanbodcurve gemaakt. Hierin gaven jullie aan hoeveel smartphones jullie maakten bij een gegeven prijs. Toen de prijs van smartphones laag was, maakten jullie toe veel of weinig smartphones? Leerling: weinig Waarom? Leerling: We konden alleen bij goedkope leveranciers inkopen Hoezo dat, de andere leveranciers waren toch ook beschikbaar. Waarom kocht je daar niet ook in? Leerling: Maar als we daar zouden inkopen maakten we geen winst meer. Correct. We kunnen dus concluderen dat omdat we als bedrijven winst willen maken we bij een lage marktprijs alleen kunnen inkopen bij de goedkope leveranciers waar het aanbod laag is. Aantal smartphones
10
C D Richting aanbodcurve
Toen de prijs van de smartphones hoog was, maakten jullie veel of weinig smartphones? C D Prijs smartphone (€) Als we nu kijken naar de situatie waarin de prijs van smartphones hoog was, maakten jullie toe veel of weinig smartphones? Leerling: veel Waarom? Leerling: Nu konden we ook bij de duurdere leveranciers inkopen. En maakten jullie in die rondes waarin de prijs hoog was meer of minder winst? Leerling: Meer Aantal smartphones
11
C D A B Richting aanbodcurve
Als de prijs stijgt, neemt het aanbod toe / af. C D Prijs smartphone (€) A B Dus hoe zag jullie aanbodcurve er uit? Van welk vak, naar welk vak liep jullie grafiek? Leerling: Van A naar D. Dus de meeste groepen hebben ongeveer zo’n aanbodcurve? [klik] Klas: Ja De conclusie is dan als volgt: [klik] Naomi, vul de volgende zin eens in. Als de prijs stijgt, neemt het aanbod… Naomi: Toe. Dus de drang naar winst zorgde ervoor dat wanneer de marktprijs steeg, jullie als producenten meer gingen aanbieden. Aantal smartphones
12
Richting aanbodcurve In Drente stroomt de olie weer 24 januari 2011
De oude ja-knikker pompte bijna alleen nog maar water op uit het olieveld bij Schoonebeek. Daarom moest-ie weg en het veld sloot. Een hoge olieprijs en nieuwe technieken maken winning weer mogelijk. Als vanmiddag het Drentse olieveld Schoonebeek officieel aan zijn tweede leven begint, is dat natuurlijk als project interessant. Niet in de laatste plaats omdat het 10 miljard euro aan inkomsten moet gaan opleveren. Maar Schoonebeek is meer dan dat. Het verhaal van Schoonebeek is ook: 1. Het verhaal van een olieprijs van 100 dollar. 2. Het verhaal van nieuwe winningstechnieken. 3. Het verhaal van de wereldwijde oliereserves die maar blijven toenemen (dankzij punten 1 en 2). Goed, dat was het spel, nu eens kijken naar de werkelijkheid. Als we kijken naar de olieprijs, is deze de afgelopen 10 jaar dan gedaald of gestegen? Klas: gestegen Juist. Wat zou het aanbod dan moeten doen volgens de theorie van de aanbodcurve? Klas: Het aanbod zou moeten stijgen. Correct. [klik] Dat is ook precies wat er gebeurde. In de grond onder de provincie Drente zit olie. Maar het kost veel geld om deze olie naar boven te halen, meer geld dan bijvoorbeeld olie uit de Noordzee of uit het Midden Oosten. Pas toen de marktprijs van olie boven de $ 100 kwam, werd het interessant deze olie naar boven te halen. Kortom, toen de marktprijs steeg, steeg ook het aanbod.
13
Marginale kosten Wat was de strategie om het nieuwe productieniveau te bepalen? Het volgende deel van de debriefing is optioneel. U kunt dit ook in een andere les behandelen. De ervaringen van de leerlingen zijn sterk genoeg om daar weken later aan te refereren. Bart was jullie strategie om het nieuwe productieniveau te bepalen? Bart vertelt dat iedere keer wanneer de marktprijs steeg dan lieten ze de oude inkoop staan. Bij de nieuwe, hogere prijs, was de oude inkoop sowieso rendabel. Vervolgens werd er gekeken waar de bottleneck zat, welk onderdeel niet meer goedkoop ingekocht kon worden. Er werd vervolgens gekeken naar hoeveel duurder het zou zijn om dit onderdeel bij een duurdere leverancier in te kopen. Als de kosten van deze nieuwe combinatie aan smartphone onderdelen nog onder de verkoopprijs lag, werd deze toegevoegd aan de inkoop. Net zoveel totdat de nieuwe bottleneck bereikt werd.
14
Marginale kosten Marginale kosten zijn de kosten voor de productie van 1 extra smartphone Marginale opbrengsten zijn de opbrengsten van de verkoop van 1 extra smartphone 3 3 3 3 90 80 240 30 30 60 90 60 210 5 5 5 5 110 100 500 110 140 140 150 100 390 7 7 7 7 130 120 840 230 370 220 210 180 610 Heel goed. Je hebt hier gebruik gemaakt van de theorie van marginale kosten en marginale opbrengsten. Je vergeleek de productiekosten van 1 extra smartphone met de opbrengst van de verkoop van 1 extra smartphone. De kosten van 1 extra smartphone heten in de economie marginale kosten. Deze hebben jullie ook ingevuld op het invulformulier. Kan iemand mij vertellen wat dan de marginale opbrengsten zijn? Leerling: De opbrengsten van de verkoop van 1 extra smartphone. Juist. [klik] Waar vinden we die terug in de tabel Financiële Directie? Leerling: de verkoopprijs. Correct. Hoe gebruikten jullie dit nu voor het bepalen van je strategie?
15
Marginale kosten Opbrengsten 1 extra smartphone
Kosten 1 extra smartphone Opbrengsten 1 extra smartphone Meer produceren geeft meer winst < Marginale Kosten Opbrengsten Zoals gezegd vergeleken jullie de productiekosten van 1 extra smartphone met de opbrengst van de verkoop van 1 extra smartphone. Wanneer de productiekosten van die extra smartphone lager waren dan de opbrensten van die extra smartphone, [klik] ging je meer produceren, want dat gaf meer winst. [klik] Klopt dat? Leerling: Ja. Is dit voor iedereen duidelijk?
16
Marginale kosten Opbrengsten 1 extra smartphone
Kosten 1 extra smartphone Opbrengsten 1 extra smartphone Meer produceren geeft meer winst < Kosten 1 extra smartphone Opbrengsten 1 extra smartphone > Meer produceren geeft minder winst Wanneer de marginale kosten hoger zijn dan de marginale opbrengsten, geeft meer produceren meer / minder winst Ander voorbeeld; Bart jij gaf aan dat jullie doorgingen met produceren totdat de productie duurder werd dan de verkoopprijs. Bart: Ja. Dat is in de formule deze situatie. [klik] Jack, maak dan de volgende zin eens af. [klik] Jack: Wanneer de marginale kosten hoger zijn dan de marginale opbrengsten geeft meer produceren minder winst? Uitstekend. [klik] Marginale Kosten Opbrengsten
17
Marginale kosten Kosten 1 extra smartphone
Opbrengsten 1 extra smartphone Meer produceren geeft meer winst < Kosten 1 extra smartphone Opbrengsten 1 extra smartphone > Meer produceren geeft minder winst Kosten 1 extra smartphone Opbrengsten 1 extra smartphone = Maximale winst Dus wanneer de marginale kosten lager zijn dan de marginale opbrengsten kunnen we door meer te produceren, meer winst behalen. En wanneer de marginale kosten hoger zijn dan de marginale opbrengsten gaan we door meer te produceren, minder winst behalen. Wanneer hebben we dan maximale winst? [klik] Leerling: Bij MK = MO Uitstekend [klik] Begrijpt iedereen dit? Marginale Kosten Opbrengsten
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.