Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPieter-Jan de Backer Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Workshop Kennisdelen Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
2
Je weet het pas… als je het samen deelt!
Kennis beschikbaar voor grotere groep Kennis on demand raadpleegbaar Kennisdelen werkt motiverend Doel van delen ontvangen én toepassen van nieuwe kennis (‘wat doe je ermee?’)... ...in plaats van zenden (‘bedankt voor het delen’)
3
Agenda voor het komende uur
Even voorstellen Introductie op kennisdelen Het project: wat gaan we doen? Aan de slag Monitoren van de ontwikkeling Afsluiting workshop; start pilot!
4
2/6 Introductie op kennisdelen
Binnen de school is veel kennis aanwezig Iedere docent heeft sterke punten en ontwikkelpunten
5
Introductie op kennisdelen
Jouw sterke punten Jouw ontwikkelpunten Vertrekpunt en bestemming project Schrijf eens op!
6
3/6 Het project: wat gaan we doen?
7
Fase 1 - Inventarisatie Welke kennis wil je delen?
Sterke punten ………………. Ontwikkelpunten ………………. Welke kennis wil je delen?
8
Fase 2 - Kennisdelen Docenten stellen kennis beschikbaar
Docent in rol van expert Docenten doen nieuwe kennis op Docent in rol van cursist
9
Hoe pakken we dat aan?
11
Fase 1 - Inventarisatie middels assessment
12
Fase 1 - Inventarisatie resultaat
Sterke punten en ontwikkelpunten Op individueel niveau
13
Fase 1 - Inventarisatie resultaat
14
Fase 1 - Inventarisatie resultaat
Sterke punten en ontwikkelpunten Op individueel niveau Match in vraag en aanbod (expertise) Op schoolniveau of bovenschools niveau Match tussen specifieke personen Op schoolniveau en individueel niveau
15
Ideale mix van offline en online leren Voordelen van e-learning:
Blended learning Ideale mix van offline en online leren Voordelen van e-learning: flexibel leren, waar en wanneer je wilt tijd- en kostenbesparend regie over eigen professionalisering interactief, rijk aan videovoorbeelden uit de praktijk
16
Fase 2 - Kennisdelen in de praktijk
Scholingsthema’s zijn zichtbaar Blended structuur staat klaar ‘Expert-docent’ vult structuur met eigen kennis ‘Cursist-docent’ formuleert eigen leervraag en volgt passende cursus
17
Fase 2 - Kennisdelen resultaat
Einddoelen Stijging kennisniveau van docenten Vervaardiging en beschikbaarheid van lesmateriaal voor leerlingen (straks meer…)
18
4/6 Aan de slag in de academie
19
Aan de slag
20
Didactisch format Hfdst Inhoud Methode / media 1
Omschrijving leerdoelen Tekst 2 Introductie op onderwerp Video (bestaand materiaal) Contactmoment cursist & expert: matcht leerdoel met leervraag? 3 Formele kennis: literatuur, artikelen, websites, video’s Content en opdrachten (groepsoverleg, zelfreflectie, leerlinggesprek filmen, eigen les ontwerpen) Contactmoment cursist & expert: mogelijkheid voor cursist om gerichte vragen te stellen. 4 Bestaande voorbeeldlessen Mix van beschikbare content 5 Evaluatie van voorgaande Opdracht Contactmoment: cursist arrangeert consultatie met collega. 6 Zelf een les maken Mix van toepassingen 7 Eindevaluatie / reflectie Contactmoment: consultatie, reflectie of beoordeling.
21
Online communicatie Groepsdiscussies Samenwerken aan documenten Videochats
22
Aan de slag
23
Aan de slag
24
5/6 Monitoren van de ontwikkeling
Voortgangsdocument met vorderingen, antwoorden en scores van / voor docent-cursist
25
Monitoren van de ontwikkeling
Rapportagesysteem waarin docent- experts hun docent-cursisten kunnen monitoren.
26
Monitoren van de ontwikkeling
Bekwaamheidsdossier waarin resultaten automatisch worden opgeslagen.
27
Eindresultaat Stijging kennisniveau van docenten
Beschikbaarheid van leermiddelenbank voor docenten, met lesmateriaal voor leerlingen Inspirerend en motiverend klimaat binnen de school
28
6/6 Afsluiting workshop; start pilot!
Vragen? Evaluatieformulier invullen Meedoen met de pilot!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.