De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

BLAUWDRUK VOOR EEN AUTONOOM BEHEER : Krachtlijnen & Uitdagingen

Verwante presentaties


Presentatie over: "BLAUWDRUK VOOR EEN AUTONOOM BEHEER : Krachtlijnen & Uitdagingen"— Transcript van de presentatie:

1 BLAUWDRUK VOOR EEN AUTONOOM BEHEER : Krachtlijnen & Uitdagingen
Lunchdebat Nederlandstalige Vereniging van Magistraten V.Z.W. 14 oktober Antwerpen Isabelle Dupré

2 “Copernicus voor de Rechterlijke Orde”
Budget Productie Behoeften Performantie Beheersovereenkomst/ Beheersplan 2019

3 Om wat te bereiken? AUTONOOM BEHEER = GEEN DOEL OP ZICH MAAR EEN MIDDEL HEFBOOM VOOR KWALITEITSVOLLE EN ONAFHANKELIJKE RECHTERLIJKE MACHT VEREIST VOLDOENDE BUDGET

4 HOE OPTIMAAL INVULLEN? Beheermodel Beheermateries Beheersovereenkomst Financieel Model Ondersteuning Transitie Justitieplan & beleidsnota MvJ 2015 Blauwdruk Colleges HR & OM april 2016. Kaderwet 18/04/14

5 Beheermodel: hoe autonoom is autonoom?
One size fits (almost) all Duaal model HR/OM [+ Hof van Cassatie] “Functioneel gedecentraliseerd bestuur” Integrale verantwoordelijkheid Interne responsabilisering $ Binnen Uitvoerende Macht * Sturing & toezicht “voogdijminister” * Binnen Rechterlijke Macht Autonome verdeling & besteding Aangepast toezicht & controle Bijkomende verplichte beheerniveaus Beheerniveaus Groepering gebied/type/site * Ressortelijk Beheer – Raad korpschefs Gemeenschappelijk beheer HR&OM * Coll HR & 49 Dircom Coll OM & Raad KC & 28 Dircom Vrijwillig samenbeheer

6 Beheermateries: wat wel en wat niet?
MvJ: (op termijn): + gerechtskosten PRIOR: Personeel * Kostencontrole (volume/tarieven) Monitoring besteding “Open end” financiering * Magistraten&Gerechtspersoneel + “Beheerspersoneel” Incl. beheer opleidingsbudget PRIOR: Werkingsbudget (Nog) Niet: Gerechtsgebouwen! * Incl. “ICT voor de stekker” Excl. Infrastructuurbudget * Masterplan Gebouwen Partneriaat Regie Gebouwen Professioneel gebouwenbeheer ICT: gefaseerd * ICT strategie (incl. PPP-office) ICT Bedrijfsapplicaties

7 Beheersovereenkomst: (g)een contract?
Art 185/4 Ger.W. - Wet 18/04/14 Ter aanvulling $ Tussen MvJ en elk College voor 3 jaar * Afspraken doelstellingen RO & middelen DS: beheer en organisatie “geheel” HR/OM Meting en opvolging realisatie (MR)KB: onderhandeling/afsluiten/wijziging Operationele uitvoering: BP Dircom * Onderhandeld document met MvJ Niet juridisch afdwingbaar Sturingsdocument eigen organisatie Wederkerigheid budget - doelstellingen Tussentijdse aanpassing nieuwe evoluties Ontwerp BOV initiatief College + Dircom

8 Financieel model: hoe & hoeveel?
Inkapseling begroting “Justitie” Parlementaire dotatie voor elk College $ “Concurrentie” FODJ e.a. departementen Financiële enveloppes * Opgelegde verdeelsleutels ? Adm. en begrotingscontrole (vb. IF)? * Éen geconsolideerde enveloppe Begrotingsvoorstel elk College Operationele werking DC &SD/Inv/Res Behoeftebepaald – consolidatie BP + DS Wettelijke stabiliteit (bedrag, evolutie…) Schrapping ex ante toezicht & controle Startbedrag Startbedrag * (Gecorrigeerde?) actuele enveloppe “RO” Verdeelsleutel HR/OM actuele besteding * 1 (gecorrigeerde) enveloppe /College ?: 100 % kaders ,WLM, onderfinanciering….

9 Hoe intern verdelen en besteden?
Gefaseerde allocatie (deels) via Wet/KB Rechtstreekse allocatie door elk College * Per ressort: Wettelijke Dynamisch allocatie Input (indicatoren/ reëel)/output/ prestatie Intraressort: Indicatief model College Vast en variabel gedeelte (Behoefte/WLM) Financiële bonus binnen enveloppe * Model per College, op te nemen in KB 1 geconsolideerde enveloppe/entiteit Behoefte: werklast + omkadering+DS Extra: uit reserve/interne solidariteit Geen financiële malus/geen concurrentie Vwn.: statistiek/prognose/monitoring.. (Deels) Ressortelijk Beheer Lokale Bestedingsautonomie Dircom * Aanpassing BP i.f.v. ontvangen enveloppe “Vrije besteding” enveloppe binnen BP Reserveopbouw * o.a. “Toewijzing” (gepoold) personeel Solidariteit via uitgebreide mobiliteit

10 Ondersteuning: “FOD Justitie bis en tris”?
Uitbouw Steundiensten Centralisering bij elke steundienst * Algemeen beheerder: “CEO-profiel” Ressortelijke Beheersdirecteurs Deels inkanteling diensten DGRO Derde groep “beheerspersoneel” Ondersteuning beheer/interne controle * Werving “in house”/outsourcing Centraal/Deconcentratie (groep) Dircom Selectie over te dragen personen FODJ HR: Bureau + Dir/OM: Dir + 2 adjuncten Verplicht gemeenschappelijk beheer * “Dienstencentrum Rechterlijke Orde” Sociaal secretariaat, ICT, IGO (+ infra) ? Voorafname budgetten Colleges Deels inkanteling DGRO + SD ICT Vrijwillig gemeenschappelijk beheer * Te bepalen door de Colleges zelf

11 Caveat Emptor! Gemeenschappelijk diensten ICT, DGRO voor “RO”
FOD JUSTITIE Gemeenschappelijk diensten ICT, DGRO voor “RO” Afkalvende personeels, werkings- en investeringsbudgetten Onaangepaste werkprocessen en tooling ONDERSTEUNING Verspreide kennis en data Geen/zwakke monitoring & Business Intelligence KENNISBEHEER Gemeenschappelijk budget/onvolledige kostenallocatie Kasbeheer/CGAB/Versnipperd contractmanagement BUDGETBEHEER

12 Organisatiestrategie?
TRANSITIE Organisatiestrategie? Duidelijke Maturiteit Managements capaciteit? Organisatie Veranderings management ?


Download ppt "BLAUWDRUK VOOR EEN AUTONOOM BEHEER : Krachtlijnen & Uitdagingen"

Verwante presentaties


Ads door Google