Download de presentatie
1
Actieve & Gezonde Leefstijl
Rowan Noble & Tim Wiefferink
2
Doelgroep Jongeren die 1 jaar of minder zelfstandig wonen
Leeftijd jaar Wonend in Groningen
3
Determinanten Onderverdeling factoren Hypothese
Determinanten: factoren die invloed kunnen hebben op het gedrag Onderverdeling factoren Omgeving Leefstijl Persoonsgebonden Hypothese Hypothese was: studenten zullen ongezonder gaan leven na het uit huis treden. Wij verwachten dit ivm het wegvallen van structuur rondom voornamelijk eten en huisregels.
4
Model Lalonde Wij gebruiken voornamelijk de leefstijl- en omgevingsfactoren.
5
Factoren Omgevingsfactoren Leefstijlfactoren
* Sociale omgeving en fysieke omgeving Leefstijlfactoren * BRAVO-factoren, drugs en stress Biologisch/persoonsgebonden factoren * Bloeddruk, genetische aanleg, leeftijd en geslacht
6
Faciliterende en belemmerende factoren
Faciliterende factoren Goedkope sportfaciliteiten Gezamenlijk eten Belemmerende factoren Sociale druk (alcohol) Weinig geld Laks en lui (koken)
7
Relatie doel en middel Doel: Middel:
Eerstejaarsstudenten gezonder laten leven Middel: Hulp sociale omgeving (klasgenoten, vrienden, ouders) Hulp vanuit instellingen (GGD en opleiding)
8
Facts Studenten komen (lid vereniging) gemiddeld 2,1 kg aan in de eerste 3 maanden 1 op de 5 studenten voelt zich alleen Studenten bewegen maar 61 minuten per dag (traplopen, wandelen, fietsen etc.) Studenten drinken tot wel 40 glazen bier per week Studenten komen soms zelfs in 1 jaar 8 kg aan Eerstejaarsstudenten besteden ruim 3 uur per dag aan studeren
9
Fieldresearch Interview (1) Enquête (24) Ouders Stefan van Erp
12 uitwonend & 12 thuiswonend Uitwonend: allemaal Groningen Thuiswonend: 6 Groningen, 4 Friesland en 2 Drenthe
10
Meetinstrumenten Objectief Subjectief Shuttle-run test Bloeddrukmeter
Peakflow Astrand fietstest Subjectief Interview Enquêtes Rand-36 vragenlijst Voedingsdagboek
11
Objectieve meetinstrumenten
Peakflow Longinhoud meten Betrouwbaar en valide Gemakkelijk te gebruiken Bloeddrukmeting Betrouwbaar en valide Meerdere keren meten Astrand fietstest Gemakkelijke te gebruiken Betrouwbaar en valide Submaximale test Shuttle-run test Betrouwbaar en valide Snelheid lopen versneld
12
Subjectieve meetinstrumenten
Interview Lastige keuze Specifieke informatie Deskresearch Bestaande onderzoeken (alcoholgebruik, gewicht, leefstijl) Enquête Veel informatie Oppervlakkig Rand-36 test Kort, gemakkelijk toepasbaar Gericht op de gehele gezondheid Voedingsdagboek Niet betrouwbaar Voeding vergeten op te schrijven
13
Interviewvragen
14
Resultaten interview Alleenwonend Thuiswonend Onregelmatig patroon
Geen fruit, veel ongezond eten Veel alcohol in het weekend en door de weeks (20 glazen?) Let niet op prijzen of merken en geeft veel geld uit aan het kopen van eten en drinken Fitnest twee keer per week, wel minder dan thuiswonend Veel vrienden, kan absoluut rekenen op steun bij familie/vrienden Gedrag zelf aangeleerd Leefstijlcijfer: 6 Behoefte aan: Structuur, kennis effecten lichaam, advies over gezond eten, voorbeeld van een student met een gezonde leefstijl Thuiswonend Regelmatig voedingspatroon, mag nog meer structuur in zitten, meer fruit eten Door de weeks redelijk gezond eten, weekend erg ongezond Drinkt gemiddeld 12 glazen alcohol in het weekend en rookt niet Sport 2 keer per week bij de sportvereniging en fietst naar per dag minuten Genoeg sociale contacten (familie/vrienden) Geeft zijn geld uit aan uitgaan en kleren Leefstijlcijfer: 7,5 Behoefte aan: Variatie in voedingspatroon, meer water drinken i.p.v. frisdrank Resultaten enquête afgenomen bij ouders van Stefan van Erp (alleenwonend en thuiswonend)
15
Resultaten enquête Alleenwonende ten opzichte van zichzelf 1 jaar geleden
16
Resultaten enquête Alleenwonend ten opzichte van thuiswonenden
17
Implicatie – Gevolg praktijk
Ongezonde leefstijl slecht voor de gezondheid Hart- en vaatziekten op de langere termijn Verslechterde leerprestaties Overgewicht/obesitas Hogere kosten Ongezonde leefstijl doorgeven aan kinderen, familie, vrienden, medestudenten Minder energie, waardoor minder ondernemend en actief
18
Advies Relevante interventieprogramma’s
Aan het begin van het eerste jaar zal er een workshop worden gegeven vanuit de GGD aan alle eerstejaarsstudenten om hen wat te leren over de BRAVO-factoren en de effecten van een gezonde en ongezonde leefstijl Naast de workshop een boek aan deze eerstejaarsstudenten uitreiken over goedkope en makkelijk bereide maaltijden met veel variatie, zodat ze hier actief mee bezig kunnen Eerstejaars alleenwonende studenten standaard uitnodigen voor een adviesgesprek op de eigen opleiding. Dit adviesgesprek wordt geleid door de GGD of studenten van de opleiding SGM Vanuit de opleiding veel samenwerkingsprojecten doen, zodat er veel contact ontstaat tussen de studenten. Zij zullen hierdoor dus meer sociale contacten krijgen, samen gaan koken/sporten/studeren.
19
Relatie SGM SGM-professional kan studenten gezonder maken door:
Trainings- en voedingsschema maken Testen en meten van de gezondheid Coachen op het gebied van sporten en leefstijl Algemene tips geven over gezonde voeding Motiveren en stimuleren
20
Bronvermelding Interview Ouders student Stefan van Erp
Enquête Stefan van Erp, Daan Stam, Irene Bos, Klaas Algra, Milou de Raaij, Kim Douma, Jan van de Ven, Joris Boer, Marleen Arentsen, Sietse Reinstra, Henriëtte van Malenstijn & Rob Ophof Bronnen
21
Vragen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.