Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSebastiaan Pieters Laatst gewijzigd meer dan 7 jaar geleden
1
De lean startup, H5 Presentatie door Emma Bente Dekker
Sprongen maken De lean startup, H5 Presentatie door Emma Bente Dekker
2
Sprongen maken 3 jongens kwamen in 2004 aan in Silicon Valley, wie?
Het verhaal van het ontstaan van het bedrijf van deze 3 jongens is een opmerkelijk verhaal ….
3
Hoe was Facebook in staat om zoveel geld bij elkaar te krijgen terwijl het feitelijk maar door zo weinig mensen werd gebruikt?
4
Een aantal dingen maakte indruk op de investeerders
1. Hoeveelheid tijd die de actieve gebruikers van Facebook doorbrachten op de site. 2. De snelheid waarmee facebook in de beginperiode de eerste universiteitscamupussen aan zich wist te binden.
5
Wat is de les van Facebook?...
6
Startups moeten daarom proberen vast te stellen welke technieken in HUN UNIEKE situatie zullen werken. Voor startups is de rol van de strategie: het helpen ontdekken wat de juiste vraag is om te stellen.
7
Bedrijfsplan Begint met aantal aannames. Het omvat een strategie waarin die aannames als feit worden gepresenteerd. Het geeft daarnaast aan hoe de visie van het bedrijf kan worden gerealiseerd.
8
Aannames zijn nog niet bewezen
Eerste uitdaging: Het toetsen van die aannames. Tweede uitdaging: Toetsing gedegen uitvoeren zodat de overkoepelende visie niet uit het oog wordt verloren.
9
De supermacht van een ondernemer
Veel aannames zijn niet zo bijzonder. Er is een aantal aannames die iets meer lef vereisen om zonder blikken of blozen te stellen hier ligt het onderscheidende vermogen van een ondernemer!
10
‘Leaps of faith’: vertrouwenssprongen
Aannames waarvan we doen alsof ze waar zijn, noemen we mede ‘leaps of faith’. Succes van de algehele onderneming is afhankelijk van deze aannames.
11
Als ze juist zijn, zijn er veel mogelijkheden,
als ze niet juist zijn, loopt de startup risico te mislukken.
12
Vertrouwenssprongen nemen de vorm aan van een redenering op basis van..
Analogie Antilogie
13
Wie gelooft er in ‘op de juiste plek, op het juiste moment’?
14
Wat de succesvolle ondernemer onderscheidt van de mislukkelingen:
Dat succesvolle ondernemers konden ontdekken welke onderdelen van hun plannen werkten en welke niet op zijn plaats waren, en vervolgens hun strategieën in overeenstemming daarmee aanpasten.
15
Het begrijpen van een nieuw product
Creëert of vernietigt het waarde? Begrijp als ondernemer de oorzaken van de groei van je startup - ‘Succestheater’
16
Probeer het zelf maar ‘Genchi Gembutsu’: Niks zomaar aannemen, met eigen ogen bekijken!
17
Ga er eens uit Cijfers zijn belangrijk, maar bij meten gaat het altijd om mensen! Gedrag is aan verandering onderhevig. Maak kennis met je klant De eerste stap in dit proces is bevestigen dat je vragen met betrekking tot deze vertrouwenssprong gebaseerd zijn op de werkelijkheid, dat de klant een belangrijk probleem heeft dat het waard is om opgelost te worden.
18
Het contact leggen met de klant
Het oorspronkelijke beeld van de klant is een hypothese en geen feit.
19
Gevaren bij het praten met klanten
‘gewoon doen ’ Meteen aan de slag en geen tijd besteden aan het analyseren van hun strategie. Willen beginnen met bouwen. Verlamming door analyse (analysis paralysis). – Het blijven bijstellen van de plannen
20
Wanneer moet een ondernemer dan stoppen met analyseren en beginnen met bouwen?
Antwoord: het concept ‘minimum viable product’ Daar gaat mijn collega wat over vertellen.
21
Minimal levensvatbaar product (MLP)
Bouwen-meten-leren Doel MLP
22
Waarom eerste producten niet perfect moeten zijn
- Early adopters - De visie van ondernemers - Hoe zit een MLP in elkaar? - Les van MLP
23
- De video als minimaal levensvatbaar product
- Drew Housten CEO van Dropbox
24
Google is een uitstekende zoekmachine voor objectieve vragen
Voor subjectieve vragen aan Google bedachten Max en Damon een oplossing: ‘Aardvark’ In plaats van strategieën verschillende producten om deze te testen bij de klant Max en Damon konden een kant-en-klare route aanbieden en deze verkochten zij voor 50 miljoen
25
De rol van kwaliteit en ontwerp in een MLP
- Zolang je de klant niet kent, weet je ook niet wat kwaliteit is - De MLP is juist een leerproces - MLP’s zijn er om vragen te beantwoorden
26
Snelheidshobbels bij het bouwen van een MLP - Patentbescherming
- Concurrentie - False Negative
27
Van MLP tot innovation counting
- Succesvolle ondernemers geven nooit vroegtijdig de hoop op - MLP is een leerproces - Om het leerproces te meten gebruiken we het systeem: innocation counting
28
Bedankt voor jullie aandacht. Zijn er nog vragen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.