Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Vervoer door de tijden heen.
2
Voor Christus: 5000 Jaar geleden werd het wiel al uitgevonden. (3000 V. Christus) Het was van hout en bestond uit 1 deel. 1000 V. Christus kreeg het wiel spaken en pas in 1900 na Christus kreeg het wiel een luchtkussen van rubber. Door de spaken werd het wiel lichter en rolde het makkelijker.
3
Rond het jaar 0 Geboorte van Jezus Christus.
Ossenkarren, paarden en strijdwagens.
4
Rond 800. De Vikingen hadden drakenschepen waarmee ze verre reizen konden maken. Het waren roeiboten met een groot zeil.
5
Rond 800. De Vikingen werden ook wel Noormannen genoemd.
Klik op het plaatje voor een filmpje.
6
Rond het jaar 1000. Ridders en jonkvrouwen reden op paarden.
Klik op het plaatje voor een filmpje.
7
Rond het jaar 1500. Met grote schepen werden verre reizen gemaakt en werd de wereld ontdekt.
8
Columbus was zo’n ontdekkingsreiziger.
Klik op het plaatje voor een filmpje.
9
Rond 1800. In de pruikentijd reisden rijke mensen met een trekschuit, draagkoets, slee of deligence (postkoets)
10
Wat is de pruikentijd? Klik op het plaatje voor een filmpje.
De pruikentijd was een periode in de achttiende eeuw waarin het mode was in de deftige kringen om een pruik te dragen. Zowel mannen als vrouwen kleedden zich zeer opzichtig met veel make-up, maar ook met kleding met kant, gouddraad, gespen en strikken. De steden werden groter, en er was soms niet genoeg water voor iedereen. Er was soms ook te weinig hout om het water van de badhuizen warm te stoken. De badhuizen verdwenen en mensen wasten zich niet meer. Ze gingen stinken, maar om dat te verbergen spoten ze volop met parfum. Over hun vieze haren heen droegen ze prachtige pruiken. Puistjes en vlekjes in hun gezicht werkten ze weg onder een dikke laag poeder. Dat was natuurlijk niet goed voor de hygiëne. Mensen werden er ziek van, en soms brak er een epidemie uit. Klik op het plaatje voor een filmpje.
11
De trekschuit. Dit schip werd door een paard of door menselijke kracht vanaf de wal voortgetrokken. Klik op het plaatje voor een filmpje. Alleen de eerste 4o sec gaan over de trekschuit.
12
De draagkoets. Een draagstoel of draagkoets is een overdekte stoel die door twee, vier (of meer) mensen aan lange stokken gedragen wordt. In vroeger eeuwen lieten edellieden en rijke mensen zich ook wel per draagstoel vervoeren. Vaak is de draagstoel overdekt zodat het op een eenpersoonskoets lijkt. Het voordeel is dat dit vervoermiddel kleiner is en hierdoor ook geschikt is om binnenshuis te dragen, in de grotere ruimtes.
13
De postkoets. Een koets (rijtuig) die getrokken werd door paarden. In de postkoets werd post vervoerd en mensen. Postkoetsen reden tussen posthaltes,. Dat zijn plaatsen waar de paarden, bemanning en reizigers konden eten, drinken en rusten en waar reizigers konden uit- of instappen. De lading en de paarden konden dan ook gewisseld worden.
14
1800 Komst van de stoommachine.
James Watt verbeterde bestaande stoommachines. Klik op het plaatje voor een filmpje.
15
1839 De eerste (stoomtrein). Deze reed tussen Amsterdam en Haarlem.
Een stoomtrein reed op kolen (of hout). Deze kolen lieten het water in een grote stoomketel koken en door deze warmte kwam de locomotief in beweging. Klik op het plaatje voor een filmpje.
16
1860 De eerste fiets met trappers.
Dit was niet de eerste fiets die gemaakt is, maar wel de eerste met trappers.
17
Iets wat op een fiets leek in 1817.
18
1860 De eerste fiets met trappers.
Het wiel werd groter en je kon er moeilijk opklimmen. De ijzeren buizen van de fiets werden hol gemaakt, waardoor deze niet meer zo zwaar was. Hier werden zelfs wedstrijden opgereden en waarschijnlijk gingen ze maximaal 40km. Per uur.
19
De ontwikkeling van de fiets.
Klik op het plaatje voor een filmpje.
20
1885 De eerste auto’s waren koetsen met een motor erin.
Stoomvoertuig van Cugnot uit 1771, Parijs Door het kokende water in de grote pot ging dit voertuig rijden. De eerste auto’s waren koetsen met een motor erin. Deze auto is ontworpen door meneer Benz. Deze auto ging 15 km per uur en was 1 van de eerste auto’s met een benzinemotor.
21
1913 In 1913 werden de auto’s voor het eerst aan de lopende band gemaakt. Dit gebeurde bij Ford. Hierdoor duurde het niet meer 12 uur, maar slechts 2 ½ uur, voordat een auto van de lopende band kwam. Klik op de foto voor het filmpje.
22
1903 We gaan de lucht in! De gebroeders Wright hebben verschillende pogingen gedaan, voordat het lukte. Dit deden ze vanaf de duinen in Amerika, omdat daar een gunstige wind stond. 1e gelukte poging: ging over een afstand van 37 meter en duurde 12 seconden. Later die dag werd dat verbeterd door 800 meter ver en 60 seconden in de lucht te blijven. De luchtballon was al eerder uitgevonden. De lucht in de ballon wordt verwarmd en daarom stijgt deze op. Een haan, kip en eend hebben de 1e vlucht meegemaakt. Klik op het plaatje voor een filmpje.
23
Nu! Sinds 2008 op de openbare weg toegestaan. Sinds 1783
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.