De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Helpen met huiswerk..

Verwante presentaties


Presentatie over: "Helpen met huiswerk.."— Transcript van de presentatie:

1 Helpen met huiswerk.

2 Programma: Voorstellen. Inleiding. Korte overhoring. Neem mee:
Powerpoint is op papier beschikbaar bij de uitgang van de Aula. Vragen: Persoonlijk aan mij stellen na afloop. Mirjam Benamar (Juffrouw Julia) ook beschikbaar voor vragen.

3 samen Inleiding. In het algemeen:
U bent/uw kind is ontevreden over de schoolresultaten. U probeert samen de oorzaak te achterhalen. U probeert samen een oplossing te bedenken. Laat uw kind daarbij concreet voordoen hoe hij iets aanpakt. Dat is minimaal 45 minuten geconcentreerd werken. samen

4 Wanneer helpen met Huiswerk?
U ziet dat uw kind niet goed bezig is. U of uw kind zijn ontevreden met de resultaten. School geeft aan dat er een probleem is met studievaardigheden/cijfers. Wanneer zijn resultaten (niet) goed? Ga uit van het advies van de basisschool. (Doet school ook). Ga uit van wat u / uw kind dit jaar wil bereiken. (Doet mentor ook). Bekijk Magister + overgangsnormen.(Downloads schoolsite-Brugklas). Ga na hoe uw kind zijn huiswerk doet. (Doet school ook). Perfect gewerkt? Meer zit er dan op dit moment niet in. Kan het beter? Stel vast of de gestelde doelen haalbaar zijn. Is dat zo? Dan is er een probleem dat besproken moet worden. Pas als uw kind dat probleem ook ziet, is het oplosbaar!! Tevreden? Geef complimenten!

5 Helpen met huiswerk. Slecht rapport. Samen de oorzaak achterhalen.
Is uw kind gelukkig / gezond? Komt uw kind uitgerust op school? Let uw kind op tijdens de uitleg? Schrijft uw kind het huiswerk nauwkeurig over in de agenda? Is uw kind in de les geconcentreerd aan het werk? Durft uw kind de docent om hulp / extra uitleg te vragen? Maakt uw kind een planning van het werk voor die dag/die week/ die weken / op papier? Voert uw kind dat plan geconcentreerd uit?

6 Helpen met huiswerk: Slecht rapport. Samen de oorzaak achterhalen.
Hoe lang zit uw kind aan het huiswerk? Op welke manier maakt uw kind een plan voor zijn werk op een bepaalde dag? School: Minimaal 1 ½ uur per dag. 6 dagen per week. Geconcentreerd. Leerling bepaalt begin / eindtijd. Vastgelegd in een rooster/schema. Leerling maakt een werkplan per dag.

7 Helpen met huiswerk: Slecht rapport. Samen de oorzaak achterhalen.
“Maar ik heb echt niet meer dan 5 minuten huiswerk vandaag.!!!!” Wat moet later worden gemaakt /ingeleverd / geleerd? Maak vast samenvatting /uittreksel voor de toets die later komen gaat. Herhaal maakwerk / leerwerk voor een moeilijk vak. Lees een boek.

8 Helpen met huiswerk: Slecht rapport. Samen de oorzaak achterhalen.
“Maar dat hou ik nooit vol!” Hoe graag wil je……..? Spreek met elkaar over motivatie, of welbevinden. Plan 3 X ½ uur. Streef naar 1 ½ uur in stapjes. Wissel vakken af. Wissel maakwerk / leerwerk af. Begin / Eindig met het leukste vak. Beloning als het wél gelukt is.

9 Helpen met huiswerk. Slecht rapport. Hoe ga uw kind om met maakwerk?
“Ik heb geen maakwerk”. Kijk op Magister. Maakwerk vaak alleen opgegeven voor de volgende dag(en). School: Brugklas: gebruik agenda verplicht. School: Vaak ook tijd voor maakwerk in de les. Belangrijk: Kwaliteit en aandacht. Laat uw kind voordoen hoe hij/zij werkt. Ga na: Altijd werkboek en/of schrift + leerboek gebruiken. Daar staan voorbeelden en theorie in uitgelegd!! Wat doet uw kind als hij iets niet begrijpt? Niet te snel opgeven. Dan begint studeren pas. Gemaakt werk goed nakijken en fouten verbeteren. Liefst in andere kleur.

10 Helpen met huiswerk: Slecht rapport. Maken van werkstukken/Verslagen.
Eisen (inleverdatum, inhoud, beoordeling) vaak vooraf bekend. Vaak meerdere weken de tijd. Ga na dus: Stelt uw kind uit? Maakt uw kind een planning? Is het groepswerk? Weet uw kind wat de taakverdeling is? Op welke manier is er overleg met de andere groepsleden?

11 Helpen met Huiswerk. Over een vak. Leerwerk.
Kijk op Magister + in agenda. Kijk op Overzicht Belangrijke Data per periode. Toetsen vrijwel altijd minimaal 1 week voor toets datum opgegeven. Ga na: Weet uw kind precies hoe de leerstof op een toets wordt teruggevraagd? Heeft uw kind de aanpak daar op afgestemd? Heeft uw kind geconcentreerd geleerd? Belangrijk: Leren voor een toets kan zijn: Iets uit je hoofd leren. Oefenen met opdrachten die als huiswerk zijn gemaakt. Ga na dus of een leerling dat allebei heeft gedaan!! Ga na of uw kind ook voldoende heeft herhaald!!

12 Helpen met huiswerk. Over een vak. Uit het hoofd leren.
Als uw kind hier mee moeite heeft. Ga na: 1. Is er iets bedekt, of alleen doorgelezen? (Let op de lay-out van wat moet worden geleerd! Soms nieuwe lijsten maken!!) 2. Heeft uw kind voldoende tijd geïnvesteerd? (Repetitie: minimaal 2 uur. SO: Minimaal 1 uur). 3. Is uw kind te vroeg gestopt met leren? ( Minimaal 80% echt weten. Liefst 100%) 4. Heeft uw kind voldoende herhaald? (SO: minimaal 2 dagen leren + 1 dag herhalen. Repetitie: Minimaal 3 dagen leren + 1 dag herhalen). 5. Laat uw kind zich pas overhoren als het zelf echt klaar is met leren? 6. Gebruikt uw kind een computer? 7. Heeft uw kind een auditief of een visueel geheugen? 8. Laat uw kind echt voordoen hoe hij/zij het aanpakt.

13 Helpen met huiswerk. Over een vak. Oefenen.
Als uw kind hier moeite mee heeft, ga na: Heeft uw kind geoefend door opdrachten echt opnieuw te maken, of gemaakt werk alleen doorgelezen? Heeft uw kind proeftoetsen gebruikt om te oefenen? Heeft uw kind de website van het boek, of een andere website gebruikt om te oefenen? Heeft uw kind herhaald?

14 Formulier Planning Repetitie.
Vak: EN Rep over 1THV CH 1. A. Lijst. Uit je hoofd leren…… Vocabulary NE en EN Stonesvertalingen alleen NE Grammaticaregels Oefenen met…… opdrachten Activityboek. Test yourself 1 Voc A 10 2 Voc C 11 3 Voc D 12 4 Voc C&C 14 5 Voc E 30 6 Voc F 31 7 Voc G 32 8 St 1 33 9 St 2 34 10 St 3 35 11 St 4 GR 1 12 Gr 1 (Lijst pers + bez vnw) GR 2A 13 Gr 2 (SHIT-regel kennen) GR 2B 14 Gr 3 (Ontkenning bij is/are/am) GR 3 15 Test Yourself: Checklist+Grammar) 16 I-clips Stones 17 I-clips Grammar

15 B. Schema. Dag/Datum Uit het hoofd leren Oefenen met 1
Voc A, Voc C, Voc D, St 1, St 2. 10, 11, 12, 14. 2 Voc C&C, Voc E, Voc F, St 3, St 4. (Herhalen wat moeilijk was van de vorige keer) 30, 31, 32, 33, 34, 35. 3 Voc G. Grammar regels. Grammaropdrachten. 4 Herhalen alles wat je moeilijk vond. Test Yourself. I-clips Stones en Grammar. 5 Rep Hst 1.

16 Helpen met huiswerk. Samen een oplossing bedenken.
Op basis van gelijkwaardigheid. Over een “technisch probleem”. Over motivatie. Over voorafgaande punten. Stel haalbare doelen ter verbetering. (In stapjes als dat nodig is) Het kind lost het eigen probleem op (ook). Het kind bepaalt wat goed is (ook). Geef complimenten.

17 Huiswerk Samen een oplossing bedenken.
Komt u er samen niet uit, of is er extra steun nodig: Vakdocenten en mentoren kunnen helpen. Differentiatie uren. Remedial Teaching. Huiswerkbegeleiding. Hier: Juffrouw Julia. Ongelukkig of Ongemotiveerd: Mentor + Leerlingbegeleiding. En ….. misschien is “dit” het maximale resultaat op dit moment.

18 De Repetitie Engels van Maaike.
Overhoring: Vraag 1. De Repetitie Engels van Maaike. Zij heeft 5 dagen geleerd. Elke dag 30 minuten.  Zij heeft alle woorden Engels Nederlands en Nederlands Engels uit haar hoofd geleerd. Zij heeft de Grammar uit haar tekstboek doorgelezen. Zij weet zeker dat zij toen alles snapte. Haar cijfer is een 4. Dat viel haar erg tegen. Wat deed zij fout?

19 De Repetitie Wiskunde van Tineke.
Overhoring: Vraag 2. De Repetitie Wiskunde van Tineke. Zij heeft 3 dagen geleerd. Elke dag 40 minuten. Zij heeft alle sommen uit haar schrift steeds weer doorgelezen, en snapte toen alles. Dat wist ze zeker. Ze heeft ook de samenvatting doorgelezen, en snapte die helemaal. Haar cijfer is een 3. Dat viel haar erg tegen. Wat deed zij fout?


Download ppt "Helpen met huiswerk.."

Verwante presentaties


Ads door Google