De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Katwijk 21 september Michiel Mulder Adri duivesteijn.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Katwijk 21 september Michiel Mulder Adri duivesteijn."— Transcript van de presentatie:

1 Katwijk 21 september Michiel Mulder Adri duivesteijn

2  Hoe heeft demografie zich ontwikkeld?  Hoe hebben prijzen voor koop en huur zich ontwikkeld?  Wat betekent dit voor toekomst?

3 Verandering in 10 jaar (%)BevolkingBanenWoningprijs Krimpgebieden-3-4-9 Randstad 4 grote steden10111

4  Bevolkingsontwikkeling Katwijk even hard als provincie  Huishoudens groeien harder: huishoudens verdunning Ontwikkeling 10 jaarZuid-Holland Leiden en BollenstreekKatwijk Bevolking5%7%5% Huishoudens8%13%12%

5

6

7

8

9 Reële huurstijging InflatieCorpoComm.Tot. 20112,32,11,62,0 20122,53,4 20132,55,14,65,0 20141,04,94,14,8 20150,62,83,02,8

10

11 Doelgroep Overige huurders NL Zuid- Holland NL Zuid- Holland Basishuur457466519538 Netto huur (incl. huurtoeslag)331339511531 Bijkomende woonuitgaven169167182185 Totale netto woonuitgaven500506694716 Netto huurquote28,830,722,322,1 Totale woonquote huursector42,744,530,129,6

12  Laag = tot 1.330 (1 pers.) en 1.680 (meerpers.) netto p/maand  Eu-grens = 1.980 netto p/maand (34.000 bruto p/jr)  2 x modaal = 3.360 netto p/maand Bron: WIA 2013

13

14

15

16  Cijfers Amsterdam: lage inkomens: aantal met huurquote van 30% of meer in twee jaar gestegen van 35% naar 44%  Huurquote alle huurders afgelopen twee jaar 2% gestegen

17 200720082009201020112012201320142015 Nieuwbouw Huur 25.200 28.000 30.400 28.600 25.600 30.800 17.300 Koop 8.500 10.000 7.900 6.700 5.500 3.400 2.800 Totaal 33.700 36.500 40.400 36.500 35.300 31.100 34.200 20.100 % huur75%77%75%78%81%82%90%86% Vergunningen Huur 17.378 10.479 10.345 8.795 5.203 5.784 5.893 Koop 7.599 7.450 5.398 3.324 1.742 1.293 1.628 Totaal 24.977 17.929 15.743 12.119 6.945 7.077 7.521 % huur70%58%66%73%75%82%78%

18 JaarTotaalKoopHuur% huur 200935410125371% 2010378350287% 20113773255214% 2012235 00% 20131901543619% 20142892583111% 20152932494415% Totaal 2009-2015 21%

19 JaarTotaalWoningcorporaties Totaal woning corporaties% corpo’s HuurKoop 2009354730 21% 20103780221% 20113772611414037% 20122350000% 20131900000% 20142890000% 2015293440 15% Totaal 2009- 201555%45% 12%

20 TotaalKoopHuur Corpo raties wv. Huur 2009210655%45%39%79% 2010227860%40%42%88% 2011202178%22%40%44% 2012110678%22%18%99% 201381866%34%29%60% 2014185970%30%24%75% 2015212566%34%13%73% Totaal 2009-20151231367%33%30%73%

21 2009-20132014-2015 % corporaties in vergunningen Nederland34%16% Regio36%18% Katwijk14%8% waarvan huur2009-2015 Nederland35% Regio33% Katwijk21%

22

23 Bevolking naar leeftijdsgroep Leeftijd 201720272037 % toename 20 jaar Woningen / jaar 0-2017 185% 20-6034 33-4% 60-8012151630% > 80245113% Bevolking totaal6669719% Huishoudens totaal27303117%230 Waarvan 1 persoons91113 45% 195

24  Afnemende baankansen in de randen van het land  Meer druk op prijzen in aantrekkelijke gebieden  Op zowel koop als huur

25 Een samenvatting

26  Woonquote (betaalbaarheid) ◦ Nooit meer huur betalen dan cf. Nibud-systematiek  Aanbodnorm (beschikbaarheid) ◦ Op basis van normen Rijk moet gemeente samen met lokale aanbieders zorgen voor extra woningen ◦ Financiering tekorten via Rijksfonds ◦ Verkoop en dure verhuur alleen toegestaan als teveel aanbod ten opzichte van doelgroep  Zeggenschap ◦ Democratisering woningcorporaties ◦ Vorming woon coöperaties met gedeeld eigenaarschap

27  Betaal nooit meer teveel huur  Vgl. financieringslastpercentages in koop  Net als WWS voor zowel corpo’s als particulier  Inclusief energielasten  Prikkel duurzaamheidsinvesteringen  Indien corporaties huurverlaging niet kunnen betalen, beroep op ‘Restitutiefonds huurverlaging’

28  Rijk zet norm o.b.v. demografie gemeente  ‘Amstelveen’ kan dus niet meer weigeren sociale huurwoningen te bouwen  Aanbod kan van corporaties of niet-corporaties komen: uitbreiding borging naar niet-corpo’s  Doelgroep verschilt naar regio: iedereen die niet in ‘marktsegment’ terecht kan ◦ (in A’dam dus ook middeninkomens)  Indien lokaal geen financiering: beroep op Rijksfonds voor het Wonen

29  Alleen als structureel boven aanbod norm  Als tijdelijk boven aanbodnorm: huur marktsegment toestaan  Afroming van deze ‘overwinsten’ t.b.v. ‘Rijksfonds voor het Wonen’  Tegelijkertijd afschaffen verhuurderheffing

30 + Voor volkshuivesting, uit schatkist -/- Uit volkshuisvesting, in schatkist Rijksfonds voor het WonenAfroming overwinsten Restitutiefonds huurverlagingHuurtoeslag: beroep hierop verminderd door woonquote Verhuurderheffing

31  Geen tandeloze tijgers meer  Zeggenschap beweegt mee met wens bewoner: ◦ Recht op beheer ◦ ‘Eigendomsneutraal’: als je wilt kopen kan dit in gedeeld eigenschap (‘woon coöperatie’)  Mensen die ‘gewoon’ willen blijven huren: ◦ Democratisering woningcorporaties ◦ Bewoners kiezen bestuurders ◦ Vereniging in plaats van stichting ◦ Zeggenschap bij belangrijke besluiten

32 Hans Spekman (voorzitter), Lex de Boer, Adri Duivesteijn, Anita Engbers, Toon Geenen (secretaris), Hein de Haan, Tom Leenders, Ernst van der Leij, Mary Fiers, Hamit Karakus, Eef Meijerman, Michiel Mulder, Albert de Vries, Egbert de Vries, Barend Wind, Christiaan Winkel.

33 Overzicht van enkele maatregeln

34  70% van de beschikbaar komende sociale huurwoningen in 2016 biedt Dunavie aan in de categorie betaalbaar.  Dunavie past haar streefhuurbeleid aan en wijst ruim duizend woningen aan die de corporatie bij mutatie op enig moment in de betaalbare klasse aanbiedt en verhuurt.  Dunavie garandeert dat in 2019 80% van de sociale huurwoningen tot de betaalbare huurprijsklasse blijft behoren. Partijen monitoren de ontwikkeling jaarlijks.

35  Dunavie wijst minimaal 95% van de betaalbare, sociale huurwoningen die beschikbaar komen passend toe.  Dunavie helpt huurders die door een inkomensdaling geconfronteerd worden met een te hoge huur een passende woning te zoeken (volgens voorwaarden Woonlastenfonds).  Huurders kunnen huurverlaging aanvragen als ze door een inkomensdaling geconfronteerd worden met een te hoge huur. Ook geldt de inkomensafhankelijke huurverhoging dan niet.  Dunavie past vanaf 2016 een gematigd huurbeleid toe volgens de afspraken in het Nieuwe Woonakkoord van de Woonbond en Aedes.  Dunavie wijst minimaal 95% van de betaalbare, sociale huurwoningen die beschikbaar komen passend toe.

36  Dunavie helpt huurders die door een inkomensdaling geconfronteerd worden met een te hoge huur een passende woning te zoeken (volgens voorwaarden Woonlastenfonds).  Huurders kunnen huurverlaging aanvragen als ze door een inkomensdaling geconfronteerd worden met een te hoge huur. Ook geldt de inkomensafhankelijke huurverhoging dan niet.  Dunavie past vanaf 2016 een gematigd huurbeleid toe volgens de afspraken in het Nieuwe Woonakkoord van de Woonbond en Aedes.  Dunavie biedt dure scheefwoners waar mogelijk en in specifieke situaties de kans om te verhuizen naar een goedkopere huurwoning   482 woningen renoveren  1.929 woningen krijgen een betere schil  4.000 woningen kiezen uit De groene keuze vanDunavie huisvest de taakstelling voor statushouders die de gemeente opgelegd krijgt zoveel mogelijk in de bestaande woningvoorraad.  Enkele afspraken overlast & buurtschouwen  Sociale huurwoningen op locatie Valkenburg (rijksvastgoedbedrijf)

37


Download ppt "Katwijk 21 september Michiel Mulder Adri duivesteijn."

Verwante presentaties


Ads door Google